חדש בחלל מס' 69 - 30 ביוני 2016

חדש בחלל מס' 69  - 30 ביוני  2016

חדש בחלל   הוא ידיעון משותף   ל מכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל   ו לאתר הידען .

סין ביצעה בהצלחה מלאה שיגור בכורה למשגר "לונג מארץ' 7", ביום שבת, 25. ביוני. המשגר החדש מסוגל לשאת לחלל מטע"ד במשקל של 13500 ק"ג למסלול נמוך (LEO). המשגר שוגר מאתר השיגור החדש ביותר של סין, וונצ'אנג, שנבנה בשנים האחרונות. אתר שיגור זה ישמש למגוון משימות של תוכנית החלל הסינית, לרבות שיגור המשגר הכבד יותר של סין, לונג מארץ' 5, ששיגור הבכורה שלו מתוכנן לסוף שנת 2016.

בניסוי שנערך במדבר ביוטה במחוז Promontory בער מנוע הרקטה כ 2 דקות. המנוע שנבדק יהווה את משגר הדור הבא של לוויינים ומטענים לחלל  (Space Launch System (SLS ובעזרתו מתכננת נאסא את שיגור חללית אוריון למאדים.
קישור לסרט הניסוי

במסגרת שיגור הבכורה של המשגר "לונג מארץ' 7", שוגרה למשימה קצרה בחלל חללית מדור חדש - שבעתיד תחליף את החלליות המאוישות הסיניות מסדרת שן-ג'ואו. החללית הקיפה את כדור הארץ במשך קרוב ליממה, בטרם ביצעה כניסה לאטמוספרה, שבסופה צנחה בשלום ונחתה במונגוליה התיכונה, שם נאספה על ידי צוותי סוכנות החלל הסינית.

הודו קבעה שיא לאומי חדש בשיגור של מספר לוויינים על ידי טיל בודד. הטיל ששוגר מאתר השיגור Sriharikota נשא לוויינים של ארה"ב, גרמניה, וקנדה

ב-2010 השלימה נאס"א, לדרישת הקונגרס האמריקני, רשימת מצאי של יותר מ-90% מן האסטרואידים שמסלולם קרוב לכדור הארץ ושקוטרם קילומטר ויותר – עצמים גדולים דיים לחולל אסון בסדר גודל כלל־עולמי. כיום, לא ידוע על שום עצם בגודל הרה אסון כזה המצוי במסלול התנגשות עם כדור הארץ, אבל מיליוני NEOs קטנים יותר, שעדיין לא התגלו, מרחפים סביבנו בחלל.

לחלק ניכר מן הכוכבים מסוג ננס אדום (המהווים את רוב הכוכבים סביבנו) יש כוכבי לכת הדומים לכדור הארץ. מסתבר שהם הרבה יותר ידידותיים לחיים מאשר סברו עד כה מאמר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת International Journal of Astrobiology טוען כי המקום הסביר ביותר למצוא חיים מחוץ למערכת השמש הנו בקרבת כוכבי לכת הסובבים שמשות קטנות ועמומות מסוג "ננס אדום"

גלקסיית שביל החלב ואנדרומדה לא אמורות להתנגש ב-4 מיליארדי השנים הבאות. אבל לנוכח תגלית אחרונה של הילה מסיבית ועצומה של גז חם הצמודה לאנדרומדה – ייתכן מאוד ששתי הגלקסיות כבר נוגעות זו בזו. הגלקסיה אנדרומדה, הידועה גם בשם M31, נמצאת במרחק של 2.5 מיליון שנות אור משביל החלב, והיא נחשבת כמעט תאומה שלנו. מספר הכוכבים בה כפול משביל החלב – כמעט טריליון כוכבים.

האסטרואיד החדש שהתגלה סובב סביב השמש ותוך כדי כך הוא מסתובב גם סביב כדור הארץ. מסלול הסיבוב שלו רחוק מדי מכדי שייחשב לוויין אמתי של הפלנטה שלנו, אבל זהו האובייקט הקרוב ביותר להיות "קאווזי ירח" שלנו (quasi satellite) וגם היציב ביותר עד כה. רוחבו גדול מ-36 מטרים ואורכו לא יותר מ-91 מטרים. כרגע הוא נעול בתוך מעין ריקוד שמיניות קטן עם כדור הארץ.

מזה כ-40 שנה האסטרונומים מעריכים כי מתחת למעטה הקרח של אירופה נמצא אוקיינוס אדיר של מים מלוחים. לפי ההערכות עובי שכבת הקרח הוא 10-100 ק"מ וכמות המים הנוזליים גדולה מזו שבכל האוקיינוסים בכדור הארץ. הערכות אלה מבוססות על שילוב של תצפיות ומדידות על ידי חלליות המחקר פיוניר 10 ווויאג'ר 1-2 שהגיעו לצדק בשנות ה-70 ו"גליליאו" שחקרה את מערכת צדק בשנים 1995-2003