חדש בחלל מס' 90 - 20 באפריל 2017

חדש בחלל מס' 90  -  20 באפריל 2017

לאחר כמה שבועות של דחייה בשל חשש לתקלה במשגר, שוגר בהצלחה לחלל לוויין התלמידים הישראלי הזעיר "דוכיפת 2" מקייפ קנוורל בארה"ב. הלוויין, מיזם של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ועיריית הרצליה, שוגר על גבי המשגר "אטלס-5" לתחנת החלל הבין-לאומית. הלוויין שוגר עם נחיל של 28 לוויינים זעירים מהעולם במטרה למפות את התרמוספֵרה, מיפוי שיסייע בין השאר בהעברת אותות GPS. דוכיפת 2 הוא לוויין התלמידים היחיד ששוגר במיזם זה בעוד שאר הלוויינים נבנו בידי סטודנטים וחוקרים מהעולם.

משימת המאדים של איחוד האמירויות The Emirates Mars Mission צפויה להשיק את החללית "הופ" (Hope) ביולי 2020 למסע בן שבעה חודשים לכוכב הלכת האדום. תוכנית החלל הלאומית של איחוד האמירויות הערביות השואפת להגיע למאדים ב -2021 ולבנות את ההתנחלות המאויישת הראשונה על הפלנטה האדומה בשנת 2117.

"אנחנו מחנכים אחד את השני, פיתחנו שיטה שבה הבוגרים מעבירים את הידע לצעירים הנכנסים לפרויקט בכיתה ט'". כך אומרת עלמה פרידן מכיתה י"א בתיכון הנדסאים וחברה בצוות דוכיפת 2 מאז כיתה ט' בראיון לאתר הידען במהלך אירוע לרגל שיגור הלוויין דוכיפת 2

חברת ExoTerra  זכתה בחוזה של נאס"א לפיתוח מערכת הנעה חשמלית-סולארית ללוויינים זעירים ולהוכחת יכולת בטיסה לאסטרואיד קרוב ארץ     נאס"א העניקה ל- ExoTerra Corporation חוזה בהיקף של 2.5 מיליון דולר להדגמה של מערכת הנעה חשמלית סולארית חדשה עבור לויינים זעירים (CubeSats), שתאפשר לחלליות בגודל של קופסת נעליים לשלש את הכוח הזמין שלהן.  אם הדבר יצליח, תהיה ExoTerra החברה הפרטית הראשונה שתטוס מעבר לירח.

ספייס אקס שיגרה בפעם הראשונה בהיסטוריה של החברה, משגר פאלקון 9 עם שלב רקטי ראשון משומש, ששוגר כבר לפני שנה והוחזר באמצעות נחיתה על אסדה ימית. בכך החברה הגשימה את מטרתה ליצור מערכת שיגור רב-שימושית באופן חלקי (השלב הרקטי העליון של המשגר לא מוחזר ארצה), שתסייע בהפחתת עלויות השיגור לחלל. לאחר השיגור המוצלח, השלב הראשון המשומש הצליח לנחות, שוב פעם, על אסדה ימית בלב ים. אילון מאסק התרגש ואמר: "הוכחנו שאפשר לעשות משהו שהרבה אנשים אמרו שהוא בלתי אפשרי".

חוקרים מאוניברסיטת ווטרלו הצליחו לעבד את התמונה המורכבת הראשונה של גשר חומר אפל המחבר בין הגלקסיות. התמונה המשלבת מספר רב של תמונות בודדות, מאשרת תחזיות לפיהן הגלקסיות על פני היקום קשורות זו בזו באמצעות רשת קוסמית המחוברת בחומר אפל, שעד כה נותרה בלתי נצפית.
חומר אפל, חומר מסתורי הכולל כ-25% מהיקום, אינו מאיר, בולע או מחזיר אור, דבר אשר באופן מסורתי הפך אותו לבלתי ניתן לגילוי במידה רבה, למעט באמצעות כוח הכבידה.
"במשך עשרות שנים, חזו החוקרים את קיומם של חוטי חומר בין גל

שתי תגליות חדשות, שנאס"א חשפה במסיבת עיתונאים מיוחדת, מחזקות את האפשרות שהאוקיינוסים המסתוריים, המסתתרים מתחת למעבה הקרח של ירחי צדק ושבתאי, עשויים להיות מתאימים לקיום של חיים חוצניים.  התגלית המרכזית שנאס"א חשפה נעשתה על ידי החללית קאסיני, במסגרתה זוהה לראשונה מימן מולקולרי בסילוני המים הפורצים לחלל מהאוקיינוס התת-קרחי של אנסלדוס, אחד מירחי שבתאי.

הראיות המרמזות על נביעה של מים חמים מן הקרקע של אנקלדוס, אחד הירחים הקפואים של שבתאי, מציבות אותו בראש רשימת המקומות הלוהטים לחיפוש חיים מחוץ לכדור הארץ.  נתונים מן החללית קאסיני מראים שמתחת לקרח באֶנקֶלַדוּס, ירחו הקפוא של שבתאי, יש אוקיינוס המשחרר לחלל סילונים של מי ים. הסילונים מאפשרים להציץ אל לב הירח. חקר הירח והסילונים המיתמרים ממנו מסייע למדענים להעריך את הטמפרטורה ואת הרכב האוקיינוס של אֶנקֶלַדוּס וחשף עדויות לנביעות הידרו תרמיות בקרקעיתו.

אסטרונומים שצפו במערך הטלסקופים התת-מילימטרי אלמה בצ'ילה חשפו פרטים יוצאי דופן על גוף פלנטרי שהתגלה לאחרונה רחוק במערכת השמש שלנו, הגוף הפלנטרי 2014  UZ224 הידוע יותר באופן רשמי כ-'דידי' (DeeDee).

אלדנה גריצ’ינר, תלמידת תואר ראשון בטכניון, מפרסמת בימים אלה מאמר מדעי ראשון שמציע מודל חדש להיווצרות “אוזני מיקי מאוס”, המאפיינות שרידי סופרנובה רבים. סופרנובה היא תופעה האופיינית לכוכבים כבדים בשלהי חייהם. תהליך זה מתחיל בקריסתו של הכוכב לתוך עצמו, אירוע שבו הרדיוס של החלק הפנימי, המכונה ליבה, קטֵן פי אלף. בתהליך זה, שבו מתכווץ החלק הפנימי של הכוכב לקוטר של כ-20 ק”מ, נוצר כוכב נויטרונים שצפיפותו עצומה: מיליארד טון לסמ”ק. ההתכווצות, שהיא תוצאה של כוח הכבידה, נבלמת בשלב מסוים ומתחלפת בפיצוץ עצום המעיף את המעטפת של הכוכב

רוח השמש והקרינה אחראיות להסרת) האטמוספירה במאדים, ולהפיכת מאדים מכוכב לכת, אשר יכול היה לתמוך בחיים לפני מיליארדי שנים לכדי עולם מדברי צונן, כך עולה ממחקר המבוסס על מנתונים חדשים שסיפקה החללית MAVEN של נאס"א בראשות אוניברסיטת קולורדו בבולדר.

סופות מגנטיות תועדו כמופע גדול של זוהר הקוטב ב- Meigetsuki (תיעוד הירח הבהיר, 1180-1241) על ידי פוג'יווארה נו טייקה מיפן ובחיבור Song Shi (ההיסטוריה של השירה, שהוזמן ב-13433) מסין, נתנו לחוקרים את היכולת לשחזר את הכרונולוגיה של אירועים אסטרונומיים בעבר. ממצאים הופיעו בכתב העת Space Weatherr.
מסמך יפני מוקדם של זוהר קוטב ארוך – אירועי זוהר הקוטב הנמשכים שני לילות או יותר בשבוע אחד, מתעד אירוע כזה שהתרחש ב-21-23 בפברואר 1204 ב Meigetsuki. "אומר החוקר הראשי ריוהו קאטאוקה מ-NIPR. "באותו זמן, ב- Song Shi הסיני, תועד כתם שמש גדול ב-21 בפברואר. כתמי שמש כאלה הם עדות לפעילות מגנטית עצומה של השמש, לרבות התפרצויות שמש.

המצגת מתארת את ההתפתחות המרשימה של  תעשיית החלל  של איחוד האמירויות  הערביות