חדש בחלל מס' 106 - 21 בדצמבר 2017

חדש בחלל מס' 106  -   21 בדצמבר  2017

סטרטאפ Relativity עוסק בפיתוח מנועים רקטיים בטכנולוגית הדפסת תלת מימד.  מנוע ראשון שפותח  Terran 1 עובר סידרת ניסויים בשדה הניסויים של נאסא במיסיסיפי.  המשגר שהברה מתכננת יכלול 2 שלבים, השלב הראשון יכלול 2 מנועי Terran 1 ושלב השני מנוע Terran 1 אחד. למשגר יהיה דחף של 15.000 ליברות והוא יוכל להביא למסלול נמוך מטען של 1250 ק"ג.

מייסד ומנכ"ל ספייס אקס (SpaceX) אילון מאסק, פרסם בעמוד הטוויטר שלו תמונות ראשונות ומרהיבות של המשגר "פאלקון כבד" (Falcon Heavy).  הפלקון הכבד מבוסס על פאלקון 9 דו-שלבי רגיל, שלשלב הראשון שלו מוצמדים שני שלבים ראשונים נוספים כמאיצי צד, אשר יגדילו באופן משמעותי את משקל המטען אותו יוכל לשאת לחלל. יכולותיו המוצהרות של המשגר: שיגור למסלול נמוך-ארץ: 63,800 ק"ג.שיגור ל-GTO (מסלול מעבר למסלול גיאוסטציונרי): 26,700 ק"ג שיגור למאדים: 16,800 ק"ג.  המטען שיישא הפאלקון הכבד בטיסת הבכורה יהיה מוזר למדי – מכונית הטסלה רודסטר האישית והאדומה של מאסק, שהוא גם המייסד והמנכ"ל של יצרנית המכוניות החשמליות.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על הצהרה המורה לנאס"א לפעול להחזרת אסטרונאוטים אמריקאים לירח ובהמשך למאדים. ההצהרה, המכונה Space Policy Directive-1, הופכת למדיניות רשמית את ההמלצות של מועצת החלל הלאומית מאוקטובר האחרון, לפיהן על נאס"א "להחזיר אסטרונאוטים אמריקאים לירח למחקר ארוך טווח שלו", ו"לשאוף למחקר מאויש של מאדים ושאר מערכת השמש".

חברת בלו אוריג'ין, אותה ייסד בעלי ומנכ"ל אמזון, והאיש העשיר בעולם, ג'ף בזוס, ביצעה ב 12 בדצמבר טיסה מוצלחת נוספת ברכב החלל "ניו-שפרד", שקרוי על שמו של האסטרונאוט האמריקאי הראשון, אלן שפרד. החברה פרסמה תיעוד מלא של הטיסה, שארכה 10 דקות אשר מספקת לנו הצצה מרתקת לחוויית הטיסה עליה ישלמו תיירי חלל עתידיים (בלו אוריג'ין לא החלה עד כה למכור כרטיסי טיסה לחללית, ולא פרסמה כמה היא מתכוונת לגבות עבורם).

חברת SpaceX שיגרה ב 15.12 חללית דרגון משומשת לעבר תחנת החלל הבינלאומית, על גבי משגר פאלקון 9 שגם הוא היה משומש. השיגור התבצע מבסיס חיל האוויר קייפ קנוורל בפלורידה, והינו ה-13 במספר במסגרת חוזה שיגורי האספקה המסחריים  של החברה עם נאס"א.

נאס"א הכריזה על שתי הפיינליסטיות מבין 12 הצעות שהוגשו לתחרות למשימה הבאה של תוכנית "הגבולות החודשים"  – רחפן לירח המסתורי והגדול ביותר של כוכב הלכת שבתאי, טיטאן, או משימה חוזרת לשביט אותו חקרה הגשושית רוזטה, 67P/צ'וריומוב-גרסימנקו, על מנת להחזיר ממנו דגימה לכדור הארץ. נאס"א תכריז על הזוכה הסופית מבין השתיים ב-2019, והיא תשוגר רק בסביבות שנת 2025.

הגלקסיה NGC 5256, המכונה גם מרקריאן 266 מרוחקת כ-350 מיליון שנות אור מכדור הארץ,  והיא נמצאת בקבוצת הכוכבים "הדובה הגדולה" . במרכז הגלקסיה יש שני גרעינים המרוחקים 13 אלף שנות אור בלבד זה מזה. הגז ואף הכוכבים הקרובים למרכז הכפול נופלים לתוך "מערבל קוסמי".  הגלקסיה מרושתת באזורי היווצרות כוכבים בהירים.

מערכת השמש שלנו החזיקה עד כה בשיא המספר הגדול של כוכבי לכת סביב כוכב יחיד. מערכת השמש קפלר 90 משווה שיא זה. קפלר 90, השמש של אותה מערכת הוא כוכב הדומה לשמש שלנו, במרחק של כ-2,500 שנות אור. המערכת התגלתה בתצפיות מעקב אחר הכוכבים המתאימים ביותר לאירוח מערכות שמש שגילה טלסקופ החלל קפלר במהלך שנות פעילותו.
למידה חישובית היא גישת בינה מלאכותית שבה המחשבים "לומדים"  לזהות את כוכבי הלכת על ידי מציאת שינויים באור הכוכב.

תגלית מרתקת מהיקום הצעיר: חוקרים גילו את החור השחור הסופר-מאסיבי המרוחק ביותר שנצפה עד כה, בתקופה של 690 מיליון שנה בלבד לאחר המפץ הגדול. החוקרים הופתעו מהמסה העצומה שלו, שעומדת על פי 800 מיליון ממסת השמש, ועדיין לא מבינים כיצד יכל לאסוף מסה רבה כל כך בתקופה כה קדומה.

הגשושית ג'ונו, שחוקרת את כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש, צדק, גילתה ששורשי הכתם האדום הגדול והמפורסם שלו מגיעים לעומק של כ-300 ק"מ. הגשושית מצאה גם חגורת קרינה שלא הייתה ידועה עד כה, המורכבת מחלקיקים אנרגטיים הנעים במהירות הקרובה למהירות האור, וסמוכה למעלה האטמוספירה של צדק.

עודכנה המצגת מתארת כלי טייס יוצאי דופן