חדש בחלל מס' 107 - 4 ינואר 2018

חדש בחלל מס' 107  -   4 בינואר 2018

להק של שלושה ננו-לוויינים שיטוסו בטיסת מבנה מבוקרת בפעם הראשונה בעולם, ישוגר בסוף שנת 2018 לחלל – כך הודיעו היום הטכניון וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע. להק הלוויינים ישוגר באמצעות חברת Innovative Solutions In Space ההולנדית, המתמחה בשיגור ננו-לוויינים, על גבי המשגר ההודי PSLV.

טיסת הבכורה של הפאלקון הכבד, שיהיה המשגר הפעיל החזק ביותר; שיגור משימות לירח, מאדים, כוכב חמה והשמש, ויורשו של טלסקופ החלל קפלר בחיפוש אחר כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש; הגעת שתי גשושיות לחקר אסטרואידים ליעדיהן; והשקת החלליות האמריקאיות המאוישות דרגון 2 וסטארליינר – 2018 צפויה להיות שנה עמוסה מאד בתחום החלל.

הלוויין Angosat-1 במשקל של 1647 ק"ג נושא 16 משיבים בתחום C ו 6 משיבים בתחום Ku  והוא מתוכנן לשהות בחלל 15 שנה.
הלוויין שוגר במשגר זניט הרוסי מאתר השיגור בביקוניר קזחסטן ב 26 בדצמבר 2017. לאחר השיגור ארעה תקלת קשר עם הלוויין אך היא תוקנה בהצלחה.

על פי הערכת מודיעין אמריקאית סין ביצעה במהלך חודש נובמבר 2017  שני  שיגורים בהם נבדקו גלשנים היפרסוניים  (hypersonic glide vehicle (HGV .
 גלשנים היפרסונים קשים מאוד ליירוט בגלל מהירותם הגבוהה.
להערכת האמריקאים הסינים מתכננים להכניס את המערכת לשימוש מבצעי.

רצף מוצלח של 18 שיגורים, שיגור ראשון של משגר פאלקון 9 משומש, טיסה ראשונה של חללית דרגון משומשת, ואפילו חללית משומשת ששוגרה על גבי משגר משומש – 2017 הייתה אחת השנים המוצלחות ביותר של SpaceX מאז הקמתה לפני 15 שנים.

לא, זו לא בדיחה: תמונות חדשות של כיסוי מכונית טסלה במעטפת מטען, שתגן עליה במהלך השיגור לחלל, הסירו כל ספק שהיה עד כה לגבי רצינות התוכנית המשוגעת של אילון מאסק, שהכריז בתחילת החודש על כוונתו לשגר את מכונית הטסלה רודסטר האישית שלו לקרבת מאדים. המכונית תשוגר בינואר הקרוב בטיסת הבכורה של המשגר החדש של SpaceX, פאלקון כבד, שאם תושלם בהצלחה, יהפוך למשגר הפעיל החזק בעולם.

בזכות הגילוי של גלי הכבידה בידי שלושה גלאים שונים, הצליחו המדענים לפעול מהר ולאתר את מיקום כוכבי הניוטרונים בשמיים. בתוך 11 שעות גילו מספר צוותים את המקור החדש בקצה הגלקסיה NGC4993. מדובר באירוע הבודד הנחקר ביותר בתולדות האסטרונומיה. 3,674 חוקרים מ-953 מוסדות שיתפו פעולה במאמר אחד המסכם את המיזוג ומה שהתרחש לאחריו."

התוואים שנראים על פניו של הענק האדום π1 Gruis הינם תאי הסעת חום, בהם פלזמה חמה נעה מעלה ממעמקי הכוכב, מתקררת, וחוזרת מחדש פנימה. למרות הטשטוש בתמונה, היא פורצת דרך ביכולתה לצפות בדיסקת הכוכב ממרחק של 530 שנות אור, ולזהות בפעם הראשונה את התופעה הזו באופן ישיר על כוכב שאינו השמש שלנו.

תצפית הרדיו מצביעה על כך שהסילון שנוצר באירוע איבד במהירות את האנרגיה שלו לטובת יצירת מעטפת סביבו, וזאת בהתאם למודל תיאורטי שפותח על ידי פרופ׳ צבי פירן מהאוניברסיטה העברית, ופרופ׳ אהוד נקר ואורי גוטליב מאוניברסיטת תל אביב.  תצפיות הרדיו מאירות אם כך באור חדש את המודל לאירוע גלי הכבידה שהתגלה באחרונה, מכיוון שעתה ברור שאירוע זה איננו אירוע דומה למתפרץ קרינת גאמא קצר טיפוסי, ולכן הקשר שהוצע בעבר בין מיזוג של כוכבי ניוטרונים לבין מתפרצי קרינת גאמא קצרים רחוק מלהיות מוכח.

לאחר 13 שנים במסלול סביב שבתאי, סיימה החללית קסיני את משימתה בספטמבר 2017 בצלילה מתוכננת אל תוך האטמוספרה של כוכב הלכת. במשך שנות מסעה סקרה קסיני את האטמוספרה של שבתאי, את טבעותיו וירחיו בפירוט חסר תקדים. ב-2005 היא גם שיגרה את רכב הנחיתה הויגנס אל פני השטח של טיטן, הירח הגדול ביותר של שבתאי. בין שלל תגליותיה, מצאה קסיני אגמים של מתאן נוזלי על פני טיטן ואוקיינוס קבור של מים נוזליים מתחת לפני השטח של הירח אנקלדוס שמימיו מתפרצים לחלל בגייזרים.

עודכנה המצגת מתארת כלי טייס יוצאי דופן