חדש בחלל מספר 8 - 5 בדצמבר 2013

מס' 1
ידיעון מספר 8 - 5.12.2013

אתר הידען, אתר חדשות המדע של ישראל, מגייס בימים אלה כספים למימון הצטרפות לפרופ' אריה ורשל בשבוע הנובל באמצעות אתר מימון ההמון  Headstart.
כל השתתפות תתקבל בברכה

החללית ההודית למאדים MOM השתחררה מכבלי משיכת כדור הארץ
משימת המאדים ההודית הראשונה MOM הפעילה בהצלחה את מנועיה, השתחררה מכבלי כוח המשיכה של כדור הארץ והחלה את מסעה שיארך כשנה לעבר כוכב הלכת האדום. המנועים הופעלו בתזמון מדויק במשך כ-22 דקות. ההתנעה נועדה להעביר את החללית למסלול שבסופו היא תיפגש עם מאדים ב-24 בספטמבר 2014 שם תחקור את האטמוספירה ו'תריח' סימנים לקיומו של גז המתאן.

שוגרה החללית הסינית הראשונה שתנחת נחיתה רכה על הירח
סין שיגרה ב-2 בדצמבר את החללית שנג'ה-3 לירח ובה גם רכב השטח הראשון של סין, הרואה בשיגור צעד משמעותי לחקר החלל העמוק.
המשגר הסיני ארוך הטווח לונג מארץ' 3B המשופר שוגר ממרכז שיגור הלווינים שיצ'אנג בדרום מערב סין.
שנג'ה-3 צפויה לנחות על הירח באמצע דצמבר ותהיה החללית הסינית הראשונה הנוחתת נחיתה רכה על גוף שמימי כלשהו. זו גם נחתת הירח הראשונה במאה ה-21.

במותו ציווה לנו את הירח - 50 שנה להירצחו של הנשיא קנדי
הטיסות לחלל, בעיקר הטיסות המאויישות, הביאו את המדע, הטכנולוגיה והתעוזה האנושית אל אופקים חדשים, שנראו מעבר לקצה גבול היכולת. ואולם, עם כל הגבורה של האסטרונאוטים, המהנדסים, הטכנאים, המדענים ואנשי החזון – הכוח האמיתי המניע את התהליכים הוא הפוליטיקה. צירוף האירועים והנסיבות של תקופתו הציבו את נשיא ארה"ב, ג'ון פיצג'רלד קנדי, שנרצח השבוע לפני 50 שנה, על פרשת הדרכים של מסעות האדם אל החלל. מבחינת חקר החלל, קנדי היה האדם הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון – בחייו ובמותו.

שוגר נחיל SWARN הכולל שלושה לוויינים אירופים שיחקרו את השדה המגנטי של כדור הארץ ומדוע הוא נחלש
נחיל של שלושה לוויינים של סוכנות החלל האירופית שינועו בחלל בתיאום ביניהם שוגרו ביום שישי האחרון על גבי טיל רוסי למסלול כמעט קוטבי.
במשך ארבע שנים הם ינטרו את השדה המגנטי של כדור הארץ מעומק ליבת כוכב הלכת ועד לגובה האטמוספירה העליונה.
לוויני SWARM יספקו מבט מפורט על הפעולה המורכבת של השדה המגנטי המגן על הביוספירה (השכבה בה שוכנים היצורים החיים) מפני החלקיקים המיוננים והקרינה הקוסמית. הם יבצעו מדידות מדויקות כדי להעריך את מידת ההחלשות הנוכחית של השדה המגנטי ולהבין כיצד היא תורמת לשינויים הגלובליים.

לאחר 2 דחיות שיגור מסחרי של ספייס איקס
המטען ששוגר הוא לוויין תקשורת של חברת SES מלוכסנבורג.
עד כה השתמשה החברה במשגרים אירופים או רוסים וזו הפעם הראשונה שהיא משתמשת בשרות של חברה מסחרית.

ארנב על הירח
לרובוט שינחיתו הסינים על הירח בחודש הבא, ניתן השם "יוּטוּ", שהוא שמו של הארנב סיני שחי על הירח עם נסיכה סינית שגורשה מכדור הארץ.
יוטו הוא רובר, רובוט על שישה גלגלים המצוייד בלוחות סולריים במשקל של כ- 140 קילוגרם. הוא נועד לסקור את השטח מסביב לנחתת, לבחון מקרוב סלעים, לחפור בקרקע, לזהות יסודות כימיים ואפילו לגשש בעזרת מכ"ם אחר המבנים הגיאולוגיים התת-קרקעיים שמתחת לפני השטח.
 הנחתת, שמשקלה כ- 1,200 קילוגרם, מצויידת באמצעי תקשורת, מצלמות ומכשירים לבחינת הקרקע. בנוסף מותקן עליה טלסקופ לתדרי EUV (על-סגול קיצוני), שיהיה המצפה האסטרונומי הראשון על הירח. הנחתת מתוכננת לפעול במשך שלושה חודשים בעזרת מחולל כוח רדיואיזוטופי (RTG), שיפיק עבורה חום כדי לשרוד את הלילה הירחי שנמשך שבועיים.

רוסיה הציגה רובוט שיבצע עבודות מסוכנות בחלל
הרובוט דמוי אדם יוכל לבצע 90 אחוזים מהמשימות של אסטרונאוטים בחלל.
ניתן יהיה להפעיל אותו מתחנת החלל ומכדור הארץ.
תפעול הרובוט נעשה על ידי תנועות יד של המפעיל.
לצפייה בסרט המציג את הרובוט הקש כאן

החללית/מטוס הסודית X37 מסיימת שהיה של שנה בחלל
ה  X37 דומה בצורתו החיצונית למעבורת החלל אבל הוא קטן ממנה ושוקל כ 5 טון.
הוא מוגדר כפרויקט סודי של חיל האויר האמריקאי.
הוא שוגר לפני שנה בטיל אטלס 5 מבסיס חא"א  Cape Canaveral

סין מפתחת דור חדש משגרי חלל
טילי השיגור של סין, המיועדים לשיגור לוויינים וחלליות, נקראים Long March על שם המסע הארוך של הקומוניסטים בראשות מאו דזה דונג שהפך למיתוס מכונן בהיסטוריה של סין העממית.
למשגר החדש קוטר גדול יותר מכל המשגרים הקודמים של סין - 2.5  מ׳ ואורכו יותר מ־ 60 מ׳. הטיל הוא תלת שלבי ומונע בדלק נוזלי.
גלילאו
1.12.2013

נאסא מתכננת להתחיל לגדל צמחים על הירח ב 2015
גידול צמחים על הירח יהווה אבן דרך חשובה ביצירת יכולת התישבות של בני אדם בחלל.
בשלב ראשון יגודלו - לפת, בזיליקום וארבידופסיס.

סקיילב 3 – החללית המאויישת השניה שהמריאה לתחנת החלל האמריקנית הראשונה. פרק 5 בסדרה על סקיילב
הטיסה הוארכה בשלושה ימים כדי לאפשר לאסטרונאוטים לנחות בזמן שובם ארצה קרוב יותר לקליפורניה ובמרחק 300 ק"מ מסן דייגו, במקום 1000 ק"מ כמתוכנן, ובצורה כזו לקצר את הזמן שבו הם חייבים ללבוש את סרבלי המגן ששימשו את הצוות הראשון לאחר שובו ארצה.

סקיילאב – חלק 4, הטיסה המאויישת הראשונה למעבדה
בטיסה הראשונה, בה שהו שלושה אנשי צוות במשך ארבעה שבועות בתחנה, הם הצליחו להתנסות בתקלות רבות.
נוכח הסכנות הכרוכות בטיסה ממושכת בחלל והניסויים הרפואיים המרובים בטיסה זו נכנסו קרווין, קונראד ווייץ לתקופת בידוד של 21 יום לפני מועד הטיסה המקורי 15 במאי . האחראי על הניסויים הרפואיים בזמן הטיסה הוא קרווין – רופא במקצועו.
האסטרונאוטים הצטיידו בשלושה סוככים וכלי עבודה. הסוככים זהים לחומר שכיסה את נחתות הירח. הם עשויים אלומיניום מכוסה במעטה פלסטי

אסטרונומיה ואסטרופיזיקה

אסטרונומים: עדיין קיימת תקווה שכמה רסיסים מגלעין השביט אייסון שרדו את המעבר
כיממה לאחר שהוכרז כמת, הצליחה החללית סוהו לצלם שרידים שנותרו מאייסון, אם כי ברור שמדובר בצל חיוור לעומת הבהירות שהיתה לו לפני המעבר ליד השמש השביט אייסון, או לפחות כמה שברים שלו, שרדו את המפגש עם השמש, גם אם הוא נראה צל חיוור לעומת מצבו לפני המעבר בקרבת השמש. כך אמרו היום אסטרונומים שסבורים כי הקביעה של נאס"א  לפיה בגלל שהשביט לא נראה מהחלליות הצופות על השמש, יתכן שהוא התפרק כליל מוקדמת מדי.

החיים הראשונים בכדור הארץ היו עשויים ליצור מרבית מהשטח היבשתי שאנו חיים עליו כיום. כך עולה ממודל גיאופיזי חדש של האבולוציה של קרום ומעטפת כדור הארץ
התהליך התבצע בדרך הבאה: החיים המוקדמים הובילו לשחיקה של הקרקע, שהביאה כמות גדולה של משקעים רטובים לתוך שברים באיזורי ההפחתה – אותם מקומות שבהם לוח טקטוני אחד נמחץ מתחת ללוח אחר.

חלקיקים מהחלל בעומק הקרח
חלקיקי נייטרינו בעלי אנרגיה גבוהה זוהו בגלאי ענקי באנטארקטיקה.
הגלאי, המכונה IceCube, מורכב למעשה מ-86 מיתרים, שעל כל אחד מהם מורכבים 60 חיישני אור משוכללים, כל אחד גדול מעט מכדורסל. כל שרשרת כזו הורדה לתוך פיר שעומקו כ-2.5 ק"מ, ליצירת קוביה של קילומטר מעוקב, המורכבת מ-5,160 גלאים, וחלקה העליון שוכן קילומטר וחצי מתחת לקרקע. הגלאי הושלם לפני כשנתיים, בעלות של כ-240 מיליון דולר, בשיתוף פעולה של כמה מוסדות ברחבי העולם, בהובלת הקרן האמריקנית הלאומית למדע (NSF). כעת מדווחים חוקרים בכתב העת Science שבמשך שנתיים של תצפיות זוהו ב-IceCube לפחות 28 חלקיקי נייטרינו בעוצמה גבוהה במיוחד, בעלי אנרגיה של יותר מ-30 טרה-אלקטרון וולט (Tev).

אסטרואידים עלולים לרעוד ולהשיל את הקרקע בגלל כבידת מאדים
"מאדים נמצא בסמיכות לחגורת האסטרואידים והוא זוכה ליותר הזדמנויות לרענן אסטרואידים מאשר כדור הארץ" אומר ריצ'ארד בינזל, פרופ' למדעים פלנטריים ב-MIT בהשתתף במחקרים נפרדים על השפעת כדור הארץ ומאדים על האסטרואידים החולפים לידם. אסטרואידים נקראים לעיתים גם ערמות חצץ רופפות, דבר שמוביל לתופעות מעניינות אם הם מתקרבים לכוכב לכת. צוות של מדענים גילה ב-2010 כי כאשר אסטרואידים מתקרבים לכדור הארץ, הכבידה של כוכב הלכת שלנו מעיפה גרגרי אבק ו'מרעננת' את פני השטח של האסטרואיד. כעת גילו מדענים כי גם מאדים גורם לתופעה דומה.