חדש בחלל מס' 24 - 24 ביולי 2014

חדש בחלל מספר 24 - 24  יולי 2014

לומדים בשמיים – ניסויי תלמידים ישראלים הגיעו לתחנת החלל

החללית הפרטית "סיגנוס" (של חברת "אורביטל") שהגיעה השבוע לתחנת החלל הבינלאומית, הביאה עמה לחלל ששה ניסויים שתכננו ובנו תלמידי תיכון מישראל.

תוכנית החלל המצרית - מאמר של טל ענבר

מצרים מקיימת תוכנית חלל בעלת צביון אזרחי, מדעי וטכנולוגי משנות ה־90 של המאה ה־20. תוכנית החלל המצרית מנוהלת על ידי גוף ממשלתי הקרוי NARSS (ר"ת: National Authority for Remote Sensing and Space Sciences).

מצגות חדשות באתר "חדש בחלל"

הועלו לאתר 2 מצגות חדשות:
תוכנית החלל הסינית -תיאור התפתחות פעילות סין בחלל
הטסת בעלי חיים לחלל - טיסת בעלי חיים לפני טיסות האדם לחלל ואחריו
המצגות הוכנו על ידי ניר הייט במכון פישר

רוזטה מתקרבת לשביט יוצא דופן

יתכן שהשביט הוא למעשה שביט כפול המורכב משני שביטים נפרדים או משני חלקים של שביט גדול יותר שהתפרק, כאשר שני השברים נדבקו במהלך התנגשות במהירות נמוכה. הסרטון הקצר שבתחתית כתבה זו, מראה את צורתו המורכבת של השביט כאשר החללית רוזטה מתקרבת אל מטרתה.

בדרך למעלה: צעד נוסף בדרך לטיסת-מקבץ ראשונה בחלל

ב-18 ביוני התקיים במכון לחקר החלל בטכניון CDR (סקר-תכן קריטי) של פרויקט "סמסון" (SAMSON) – שיגור ראשון של שלושה ננו-לוויינים בטיסת מקבץ.

זבובי פירות ישלחו לתחנת החלל הבינלאומית

הזבובים יגורו במתקן מיוחד שפותח במרכז איימס המכונה "מעבדת זבובי פירות." בתוכה הם יחיו את החיים הקצרי של הזבובים – יחיו, ימותו, יתרבו ויחוו את אותה קרינה ואת המיקרו כבידה כמו בני האדם. מצלמות יתעדו את התנהגותם של האסטרונאוטים המיניאטורים וכמה מהם יוקפאו ויוחזרו לכדור הארץ לבדיקה.

Kentucky Foolish Chicken – חבר בסנט המקומי של קנטאקי: במאדים שוררות מידות חום דומות לכדור הארץ לפיכך ההתחממות היא הונאה

שטויות של חבר סנאט אמריקאי: "כולנו מסכימים שמידות החום על מאדים דומות למידות החום כאן. איש לא הכחיש זאת, אך עדיין אין אף מכרה פחם על מאדים. אין גם מפעלים על מאדים למיטב ידיעתי..."

ה-Grand Tour – החלליות שלא שוגרו לכמה כוכבי לכת במחיר אחד

ב־1969 הועלתה הצעה לשגר שתי חלליות – אחת לצדק, שבתאי ופלוטו והשנייה לצדק, אורנוס-אורון ורהב-נפטון. אחת ל־179 שנים מסתדרים כוכבי הלכת החיצוניים במבנה המאפשר לחקור אותם באמצעות חללית אחת.

ממצאי חלליות ויקינג – פרק רביעי ואחרון בסדרה

פני השטח של המאדים הם מגוונים ביותר. אלה פנים שעיצבו רוחות, שיטפונות וזרימת מים רבים באפיקי גאיות ובנהרות שגרמו לבלייה, לסחף ולהרבדה.

התפרצות קרני גמא שנמשכה כמעט שעתיים

ההתפרצות שהתרחשה ב-25 בספטמבר 2013 היתה ארוכה פי אלף מאורכה של התפרצות ממוצעת מהסוג הארוך, ולכן היא נחשבת לסוג שלישי, ומקורו בענקים כחולים שלא איבדו את אטמוספירת המימן שלהם לפני שהפכו לחור שחור.

האם היקום הוא בועה? – מדענים הציעו דרך לבדוק זאת

צוות בראשות חוקרים מאוניברסיטת פרימייר בקנדה ערך הדמיה ממוחשבת של כל היקום ולמעשה שני יקומים שהתנגשו במחשב, ולאחר מכן חישבו מה היה עשוי צופה על כוכב לכת בתוך היקומים הללו.

בזכות הרי הגעש הקטנים / דייוויד ביילו

התפרצויות געשיות קטנות רבות סייעו בריסון ההתחממות הגלובלית. כך טוען מחקר שהתפרסם בכתב העת Nature Geoscience.

התחזית: מזג אוויר קיצוֹני במצרַיִם הקדוּמה

"אסטלת הסערה" היא אבן זיכָּרון שהעמיד פּרעה יַעחמס (אמוֹסיס) הראשון לפני 3,500 שנה בערך.
באבן הזיכרון מתוארים סערה עזה והנזקים שגרמה במצרים הקדומה.   לפי תרגום חדש שפרסמו חוקרים מהמָכוֹן לחקר המִזרח באוּניבֶרסיטת שׁיקָגוֹ, ארצות הברית, לכתובת החקוּקה על אבן הזיכרון, מדובר בתיאור ממשי של אירועי מזג אוויר חריגים שהתרחשו במצרים באותה תקופה.