חדש בחלל מס' 26 - 3 בספטמבר 2014

חדש בחלל מספר 26 - 3 ספטמבר 2014

חדש בחלל הוא ידיעון משותף למכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל ולאתר הידען.

החברה הישראלית Effective Space Solutions חושפת את תכן הלוויין שלה לשירותי חלל

חברת Effective Space Solutions חשפה את תכן הלוויין שהיא מפתחת, לוויין שיתן מענה למגוון שירותים ללוויינים בחגורה הגיאוסטציונרית. החברה, שהוקמה על ידי אריה הלזבנד, שניהל בעבר את מפעל מבת-חלל בתעשייה האווירית, מפתחת מיקרו לוויין לשירותי גרירת לווייני תקשורת במסלולים גבוהים אל מסלול מיוחד בו נזרקים הלוויינים בתום פעולתם. כמו כן, יוכל הלוויין של החברה להיצמד לתקופה ממושכת אל לוויין תקשורת, ולספק לו את יכולת התמרון הנדרשת לשמירת מיקומו המדויק בחגורה הגיאוסטציונרית.
קישור לסרט אנימציה

היפנים טסים לאסטרואיד נוסף

בעקבות הצלחתה של יפן להחזיר ארצה דגימות קרקע מאסטרואיד בשם איתוקווה באמצעות החללית היאבוסה , החליטה סוכנות החלל היפנית לשגר חללית לאסטרואיד נוסף, את החללית היאבוסה 2. קוטרו של האסטרואיד 900 מטר, הוא מסתובב סביב צירו פעם ב־7.6 שעות, מרחקו מהשמש 1.9 יחידות אסטרונומיות והוא מקיף אותה פעם ב־ 1.3 שנים.

הרשימה המצומצמת: סוכנות החלל האירופית תבחר אחד מבין חמישה אתרים פוטנציאליים לנחיתת הנחתת של רוזטה על השביט

תמונות שצילמה החללית רוזטה של סוכנות החלל האירופית, את פני השטח של השביט 67P  צ'וריומוב-גארדימנקו, סייעו לסוכנות החלל האירופית לבחור חמישה אתרים חלופיים לנחתת פיליי שתתנתק מהחללית רוזטה ותצא לנחיתה בנובמבר, נחיתה שצפויה להיות הראשונה מסוגה.

משגר של ספייס אקס התפוצץ באוויר

בטקסס התפוצץ (ב 22 באוגוסט) אבטיפוס של רקטת פלקון 9 – משגר שאמור לשמש מספר רב של פעמים. הפיצוץ היה מכוון לאחר שהתגלתה תקלה במשגר.  הטיל מדגם Falcon 9 Reusable, מחליפו של הטיל הממריא ונוחת אנכית, השלים את האחרון בסדרה של ניסויים שאפתניים של סניפירי ההיגוי חדשניים שפותחו עבורו.
"הניסוי של היום היה מורכב במיוחד, ודחף את קצה גבול היכולת של הכלי מאשר בניסויים קודמים" אמרה חברת ספייס אקס בהודעה שפירסמה בעקבות המקרה.

לווייני גלילאו תעו בדרכם

סוכנות החלל האירופית מודיעה כי טיל שיגור מדגם סויוז של חברת אריאן ששוגר מגיאנה הצרפתית ב-22 באוגוסט, הזריק לוויינים מסדרת גלילאו (המתחרה האירופית של ה-GPS) למסלול הלא נכון.
עלות בנייתם ושיגורם של לווייני גלילאו מסתכמת בלמעלה ממיליארד דולר לכל לוויין.

נחשף תכן ראשוני של מטוס חלל עתידי המפותח עבור מערכת הביטחון של ארה"ב

כלי הטייס החללי XS-1 מפותח עבור DARPA – גוף המחקר והפיתוח של מערכת הביטחון בארה"ב. הפיתוח נעשה בשיתוף פעולה בין נות'רופ גרומן, סקיילד קומפוזיטס (החברה של ברט רוטאן) ווירג'ין גלקטיק (של ריצ'רד ברנסון).
כלי הטייס מיועד לשאת לוויין במשקל של עד 1500 ק"ג
לסרט אנימציה

נכשל ניסיון אמריקאי לשגר מדגים טכנולוגי של מערכת נשק לתקיפה גלובלית

המערכת מפותחת במסגרת תוכנית   Advanced Hypersonic Weapon שמוביל הפנטגון. ארבע שניות לאחר השיגור של הטיל שנשא בחרטומו את כלי הניסוי, אירע פיצוץ, שגרם לנזק לכן השיגור ולמבנה נוסף, בבסיס השיגור האמריקאי קודיאק שבאלסקה.
הרעיון בבסיס תפיסת AHW נשען על האצה רקטית של קליע מנהג למהירות גבוהה ובהמשך – ביצוע דילוגים אווירודינמים על גבי האטמוספרה. טווח מערכת הנשק המפותחת - 6000 ק"מ, וזמן ההגעה לטווח זה - ובדיוק טוב מעשרה מטרים - 35 דקות בלבד.

קרא עוד על הפרויקט

מדענים צפו בגלקסיות מתנגשות בעת שהיקום היה במחצית מגילו הנוכחי

צוות בינלאומי של אסטרונומים הצליח לצלם את התמונה הטובה ביותר עד כה של התנגשות גלקסיות שהתרחשה כאשר גיל היקום היה מחצית מגילו כיום.
הצוות שילב תצפיות מטלסקופים קרקעיים ובהם אלמה, מצפה קק, המערך הגדול מאוד וכן בטלסקופ החלל האבל. עם זאת, גם המזל שיחק תפקיד כאשר בין הגלקסיות הללו לבינינו נעמדה גלקסיה שיצרה עידוש קוסמי.

האדם כנגזרת: שיחה מדעית עם פרופסור מריו ליביו, אסטרופיזיקאי בכיר במכון למדעי טלסקופ-החלל

"כדור הארץ הוא פלנטה נידחת במערכת השמש, שהיא עצמה ישות שולית מאוד בגלקסיה כולה. והגלקסיה שלנו? יש עוד מאתיים מיליארד כמוה!" אומר פרופ' ליביו בראיון למגזין הטכניון, בעקבות ספרו האחרון (בינתיים) שגיאות גאוניות.
מריו ליביו, מבכירי המכון למדעי טלסקופ-החלל (STScI) ומהמדענים הבולטים בעולם, מתגלה בראיון איתו כאדם צנוע ונטול פאתוס, שאוהב שאלות לא פחות משהוא אוהב תשובות.

הסופרנובה הבודדה ביקום

קשה להבין כיצד בריקנות העצומה של החלל אנו מזהים לעיתים חתימות קרינה מוזרות, המעידות על פיצוצים זוהרים, על אף שהם לא בהירים וגם לא ממושכים כמו סופרנובות מסורתיות, מקורם בריקנות התהומית בין הגלקסיות.
צוות של אסטרונומים מאוניברסיטת וורוויק בבריטניה מתחיל להבין את מהותם של אירועים אקראיים אלה המכונים לעיתים קרובות הסופרנובות הבודדות ביותר ביקום. הם משערים שאירועים אלה נוצרו על ידי התנגשויות בין ננסים לבנים וכוכבי ניטרונים – אשר שניהם נזרקו מתוך הגלקסיה שלהם.

פנים הירח עדיין חם אחרי מיליארדי שנים

"המחקרים מעידים על כך שישנה אפשרות לכך שחלק מהסלעים בחלקים העמוקים בעומק הירח עשויים להיות מותכים. תוצאות המחקר תומכות באפשרות זו מכיוון שסלעים מותכים בחלקם הופכים רכים." אמרו אנשי המצפה האסטרונומי הלאומי של יפן. "המחקר הוכיח לראשונה כי החלק העמוק ביותר של הירח הוא רך, בהתבסס על התאמה בין תוצאות התצפיות והמסקנות התיאורטיות."
המחקר החדש נעזר בממצאי החללית   SELenological and ENgineering Explorer וחלליות אחרות החוקרות את הירח.

כוכבי שביט כמפעלים לייצור מולקולות אורגניות

צוות בינלאומי של חוקרים שהשתמשו במערך הטלסקופים אלמה בצ'ילה (ALMA) הצליח להשיג תמונות תלת-ממדיות מרהיבות של האטמוספירה האפלה הסובבת את כוכבי השביט ISON ו-Lemmon. תצפיות חדשות אלו סיפקו תובנות חשובות באשר לחשיבותם של כוכבי-שביט בתור מפעלים לייצור כימיקלים חדשים, לרבות תרכובות אורגניות מסקרנות.

האם נמצאו מולקולות מסתוריות בחלל?

במרחביו העצומים והריקניים של החלל הבין-כוכבי משייטות אינספור מולקולות קטנות דרך הסביבה הקפואה והחשוכה. מולקולות גלמודיות אלו, שנוצרו בכורי ההיתוך של הכוכבים הקדמונים ונפלטו לחלל לאחר התפוצצותם של הכוכבים, מהוות את המקור לכמות העיקרית של כל אטומי הפחמן, המימן והסיליקון ביקום. למעשה, מניחים כי קרוב לעשרים אחוזים מכלל הפחמן ביקום נמצא בצורה מסוימת בתור מולקולות בין-כוכביות.

חדש בחלל הוא ידיעון משותף למכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל ולאתר הידען.