חדש בחלל מספר 31 - 13 בנובמבר 2014

 

חדש בחלל מספר 31 - 13  נובמבר 2014

 

חדש בחלל הוא ידיעון משותף למכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל ולאתר הידען.

הידיעון מופץ פעמיים בחודש 

להרשמה (חינם) הקש כאן 

 

אדם בחלל

 

היסטוריה בחלל – נחיתה ראשונה על שביט

לראשונה, הונחתה חללית בנחיתה מבוקרת ונשלטת על גלעינו של שביט. החללית פילאה, שוחררה מחללית המחקר רוזטה אתמול בשעות הבוקר, לאחר מסע בחלל שאך עשר שנים. שעות אחדות מאוחר יותר, נגעו רגלי הנחיתה של החללית בפני השטח של השביט צ'וריומוב גרסימנקו 67P, וצלצלים מיוחדים נורו מקרקעית החללית על מנת להיאחז בפני השטח הקרחיים של השביט. מקדחים התברגו מתוך רגלי הנחיתה על מנת לוודא את הצמדתה של החללית – שמשקלה על כדור הארץ 100 ק"ג אל קרקע השביט, שם משקלה עומד על גרם אחד בלבד (!).

 

"חלום בן 25 שנה עומד להתגשם"

כך מספר בראיון לאתר הידען פרופ' עקיבא בר-נון מהחוג למדעי כדור הארץ בפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל אביב, חבר צוות הרוזטה ומהוגי הרעיון לשיגורה.  רק שהנחתת לא תתהפך עם נגיעתה בקרקע עגינת הנחתת פילאה על גלעין השביט 67P צ'וריומוב-גארסימנקו, ב-12 בנובמבר 2014 תהיה ציון דרך חשוב עבור המדע

 

תאונת חללית התיירות ספייסשיפ-2

בעקבות התרסקות מטוס החלל של וירג'ין גלקטיק  הכריז יו"ר קבוצת וירג'ין ריצ'ארד ברנסון כי ימשיך את יוזמת תיירות החלל למרות התאונה הקטלנית. 

מתוצאות ראשוניות של החקירה מסתמן כי הבעיה הייתה בכנף  שהתפרקה במהלך הטיסה. החלק שמשנה את זוויתו  לקראת הנחיתה נקרע וגרם להתפרקות החללית.
 

 

"הפגיעה בענף תיירות החלל תהיה רק בטווח הקצר, לכולם ברור שבפיתוחים טכנולוגיים יש סיכון"

להתרסקות ספייסשיפ2 לא תהיה השפעה יותר מאשר היתה לאירועים הרבה יותר קשים כדוגמת אסונות המעבורות צ'לנג'ר וקולומביה. ההשלכה היחידה היא השלכה קצרת טווח. סביר להניח שחלק מהאנשים שרצו לטוס יבטלו את הזמנתם, אבל רבים יהיו מוכנים לקחת את הסיכון למרות מה שקרה

 

תקלה בשיגור חללית המטען Cygnus לתחנת החלל הבינלאומית

בתאריך ב-28.10 התפוצץ טיל ה-Antares שנשא את חללית המטען Cygnus עם אספקה וציוד לתחנת החלל הבינלאומית מספר שניות לאחר השיגור.  הפיצוץ היה ככל הנראה באחד ממנועיי ה-AJ-26 של המשגר, בגלל תקלה באחת ממשאבות החמצן. המנוע מבוסס על מנוע רקטי רוסי שתוכנן ויוצר עוד בתקופת ברה"מ.

מלבד החללית Cygnus נשא הטיל גם מספר ננו לוויינים וביניהם אב טיפוס של טלסקופ החלל "ארקיד" של חברת Planetary Resources אשר נועד להדגים מספר טכנולוגיות, וכן מספר לוויינים של חובבי רדיו ולוויינים של חברת Planetlabs

 

"מנועי טילים רגישים ביותר לתקלות ולכן חייבים לתכנן את תהליך הייצור ולבדוק היטב את כל שלבי הייצור"

כך אמר מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית מנחם קדרון, שבמסגרת תפקידו בעבר כסמנכ"ל רפאל היה אחראי על ייצור מנועי הטילים, בעקבות התקלה בשיגור חללית האספקה. "מנועי טילים רגישים ביותר לתקלות ולכן חייבים לתכנן את תהליך הייצור ולבדוק היטב את כל שלבי הייצור". 

 

מרס אקספרס – ממצאים חדשים על האוזון באטמוספרה של מאדים(1)

במהלך תצפיותיה של החללית מרס אקספרס התגלה שבאטמוספרת המאדים מצוי אוזון אשר מסודר במערך של שלוש שכבות מובחנות.  שכבה אחת מצויה מתחת לגובה 30 ק"מ מהקרקע. השכבה השנייה מצויה רק באביב ובקיץ בחצי הכדור הצפוני ומשתנה בגבהים שבין 30 ל־60 ק"מ מהקרקע. השכבה השלישית גובהה בין 40 ל־60 ק"מ מצויה מעל לקוטב הדרומי רק בעונת החורף.

 

מרס אקספרס – ממצאים חדשים בחקר מכתשים על המאדים (2)

מכתש Eberswalde – נמצא ברמות הדרומיות של המאדים וקוטרו 65 ק"מ. ההערכה היא שהוא נוצר לפני 3.7 מיליארד שנים. בשל פגיעת אסטרואיד סמוך לו שיצר את מכתש Holden שקוטרו 140 ק"מ הוא מולא בסלעים שהועפו לתוכו בזמן אותה פגיעה.

 

קרינה קוסמית חזקה עלולה לגרום לסכנה לאסטרונאוטים הטסים למאדים

קרניים קוסמיות הם החלקיקים האנרגטיים ביותר ביקום.  התפרצויות סופרנובה בפינות רחוקות של היקום שולחות קרניים קוסמיות גלקטיות השועטות לעבר מערכת השמש כמעט במהירות האור. האנרגיה החזקה שלהם מאפשרת לחלקיקים הללו לחדור כמעט כל חומר הידוע לאדם, לרבות מיגון של חלליות. כאשר הקרניים הקוסמיות חודרות למגינים אלה, נוצרים חלקיקים שניוניים שעלולים לגרום נזק לאיברים ולהוביל לסרטן.

 

אסטרונומיה ואסטרופיסיקה

 

קולות של חורים שחורים

ב-2009 הצליח סטיינהאואר לפתח במעבדה התקן המדמה את פעילותו של חור שחור, בקנה מידה הרבה יותר קטן. החור השחור שלו מבוסס על תופעה קוונטית, המתרחשת בטמפרטורה קרובה מאוד לאפס המוחלט כשמקררים אטומים לטמפרטורה כזו, רק מיליארדית המעלה מעל האפס המוחלט, הם עוברים מעין קריסה למצב יסוד, כלומר מתנהגים כמו גלי אור, או כמו נוזל בעל תכונות מיוחדות. בתנאים האלה נוצרים גלי קול בשל התופעות הקוונטיות, אך הם איטיים הרבה יותר מן האור, ואינם יכולים לחמוק החוצה. כך הדגימו המדענים את קיומו של אופק אירועים בהתקן הזה – אזור שמעבר לו גלי קול נבלעים ואינם יכולים להיחלץ.

 

Send to friend

 

חדש בחלל הוא ידיעון משותף למכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל ולאתר הידען.

הידיעון מופץ פעמיים בחודש 

להרשמה (חינם) הקש כאן 

להתראות בניוזלטר הבא...

עבור לתוכן העמוד