חדש בחלל מס' 67 - 2 ביוני 2016

חדש בחלל מס' 67  - 2 ביוני  2016

חדש בחלל   הוא ידיעון משותף   ל מכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל   ו לאתר הידען .

BEAM, רכיב החלל המתנפח המאויש הראשון בהיסטוריה, נופח בהצלחה לאחר שחובר לתחנת החלל הבינלאומית בתצורה המקופלת שבה שוגר בחודש שעבר. הרכיב יישאר מחובר לתחנה למשך שנתיים וישמש מדגים טכנולוגי לבחינת השמישות והבטיחות של רכיבים מתנפחים בחלל.

האינטראקציה בין השדות המגנטיים של כדור הארץ ושל השמש יכולה לייצר סופות בחלל סמוך לכדור הארץ, סופות שיש בכוחן לנטרל לוויינים ולהוביל לבעיות רבות על פני כדור הארץ. במשימת  MMS מעורבות ארבע חלליות זהות שהושקו במרץ 2015. הן נעות במרחק 10 קילומטרים זו מזו בקצה השדה המגנטי של כדור הארץ במערך של פירמידה – כדי שיוכלו ליצור מפה תלת-ממדית מלאה של כל התופעות שבהן הן נתקלות.

"מטוס החלל" ששוגר הוא בגודל של שישית מהמטוס המתוכנן. הוא הגיע לגובה של 70 ק"מ וגלש למי מפרץ בנגל. המטוס מפותח על ידי המרכז ההודי לחקר החלל (ISRO). כשיושלם הפיתוח תהיה הודו מסוגלת לבצע בחלל מגוון משימות באמצעות הכלי: שיגור לוויינים, תחזוקה ושדרוג לוויינים, ואולי אף פעילויות בעלות אופי צבאי, כשם שארה"ב מבצעת באמצעות מטוס החלל של חיל האוויר האמריקאי, ה - X37B.

לצפייה בסרט

חומרים המהווים חלק חשוב ממקור החיים על כדור הארץ, לרבות חומצת האמינו הפשוטה גליצין והיסוד זרחן – המהווים מרכיבים ב-DNA ובדופן התא התגלו בהילת השביט P/67 Churyumov-Gerasimenko השביט של רוזטה

מאמר חדש מראה כי הגילויים האחרונים של כוכבי לכת הנעים "באזורי החיים" מאפשרים לקבוע הסתברות תקפה באופן אמפירי לשאלה אם ציביליזציות טכנולוגיות מתקדמות אחרות התקיימו אי פעם.  פרנק וסאליבן גילו כי הסיכוי לכך שהתרבות האנושית היא ייחודית הוא נמוך מאוד פחות מ-1 ל-10 מיליון טריליון או 1 חלקי 10 בחזקת 22.

מדענים שחקרו מיקרו מטאוריטים, אבק-חלל, חשפו את הרכב האטמוספירה של כדור הארץ לפני 2.7 מיליארד שנים וגילו כי השכבה העליונה שלה הכילה הרבה חמצן, זמן רב לפני היצורים החד תאיים הראשונים שהשתמשו בפוטטסינתיזה.

בליל 17 במאי האיר מטאור את צפון מזרח ארה"ב וחלקים מקנדה.  המטאור יצר גל הלם שנשמע על ידי אזרחים רבים.
  סרטון

חוקרים מפתחים טכנולוגיות חדשות (קורונוגרפיה - הסתרת הכוכבים המסנוורים את הטלסקופ) שישמשו בטלסקופי חלל ויוכלו לא רק לצלם את כוכבי הלכת תאומי כדור הארץ אלא גם לזהות את הכימיה המדויקת על פי הספקטרום שלהם – ההפרדה של האור לצבעים המרכיבים אותו, כדי לזהות כוכבי לכת בעלי אטמוספירות ואקלימים ניתנים לחיים.

פיזיקאים ואסטרונומים מאוניברסיטת טקסס בארלינגטון השתמשו בתוכנה אסטרונומית מתקדמת כדי לזהות מתי נכתב "שיר חצות" של המשוררת היוונית סאפפו שחיה במאה השביעית לפני הספירה. ב"שיר חצות" מתארת סאפפו באופן לירי ומדויק את שמי הלילה מעל יוון לפני למעלה מ-2,500 שנה.

המצגת מסבירה את הקשיים בהם נתקלים האסטרונאוטים השוהים בחלל תקופות ארוכות