אמצעים למדידה אובייקטיבית של רמת העיפות של טייסים
המחקר בוצע על ידי ד"ר יוסי שוב

אמצעים למדידה אובייקטיבית של רמת העיפות של טייסים

ניתן לעיין במחקר בספריית מכון פישר

מטרת המחקר היתה לתכנן כלים ומבחן בזמן אמת למדידה אובייקטיבית של רמת עייפות הטייס.
עייפות בהקשר למחקר מוגדרת כ"מוכנות וכשרות ביצוע המשימות הנדרשות לפני ובמהלך הטיסה".  תוצר המחקר הוא שילוב של מכשיר מדידה ובוחן, שני הכלים יחדיו יספקו לטייס נתונים מכויילים אישית לביצועיו בעבר ויאפשרו לקבוע את רמת העיפות שלו על פי אינדקס אישי.
הרציונל למחקר : כאשר טייס עייף התנהגותו ורמת תפקודו הקוגניטיבית משתנים ודורשים יותר זמן ומאמץ.

המחקר כלל 4 שלבים:

שלב ראשון: איסוף מידע- מאמרים ומחקרים בארץ ובעולם.
שלב שני: חיפוש שאלונים ואמצעי מדידה (פיזיולוגים או פסיכולוגים) נגישים לטייס. אמצעים אלה צריכים לאפשר מדידה נוחה והשוואת התוצאות לאינדקס הביצועים האישי של הנבדק.
שלב שלישי: פיתוח הכלים שיבחרו למדידה וניתוח התוצאות כך שיציגו את רמת הכשרות של הטייס לפני ובמהלך הטיסה.
שלב רביעי: הגדרת משוב בזמן אמת המודד את רמת העייפות האישית של הטייס וליישם תהליך הפעלת אמצעי נגד לשיפור רמת הכשרות של הטייס.

המחקר בוצע על ידי ד"ר יוסי שוב shub10@013.net.il

עבור לתוכן העמוד