מחקרים

המרכז תומך כספית במחקרים בתחומי פעילותו. הגשת הצעות מחקר נעשית על פי נהלי מכון פישר,
ראה קישור"הגשת הצעת מחקר"

מומלץ להתייעץ עם ראש המרכז לפני הגשת ההצעה.

 
מחקרים שבוצעו

 

 

בטיחות במלחמה ובמבצעים
מחקר משותף עם חיל-האוויר האמריקאי בכל הקשור למאפייני תאונות טיסה במהלך פעילות מבצעית במערך הקרב-הפצצה (סילוני) ובמערך המסוקים, משנות ה-50 ועד היום.

מבצעי המחקר הישראלי:
סא"ל (מיל') רז יצחק: 
סא"ל מוטי חבקוק, רע"נ היסטוריה בח"א. 

תוצאות המחקר מסווגות.

 

תאונות כתוצאה ממחשוב תא הטייס (FATAL ACCIDENTS IN ADVANCED TECHNOLOGY AIRCRAFT)
ניתן לעיין במחקר במרכז המידע של מכון פישר.
כתבה על המחקר במעריב מ 7 אפריל 2006 . 
חלק ראשון חלק שני

המחקר נועד לבדוק את המגמות בתאונות במטוסים מודרניים המצוידים במכשור תא טייס ממוחשב (Glass cockpit) בשני העשורים האחרונים, להגדיר את הבעיות המובנות ולהציע פתרונות למניעת תאונות.
 
המחקר בוצע על ידי מר גדעון לבני, קברניט אל-על, טייס ומפקד בחיל האויר.

אמצעים למדידה אובייקטיבית של רמת העיפות של טייסים
ניתן לעיין במחקר בספריית מכון פישר

מטרת המחקר היתה לתכנן כלים ומבחן בזמן אמת למדידה אובייקטיבית של רמת עייפות הטייס.
עייפות בהקשר למחקר מוגדרת כ"מוכנות וכשרות ביצוע המשימות הנדרשות לפני ובמהלך הטיסה". תוצר המחקר הוא שילוב של מכשיר מדידה ובוחן, שני הכלים יחדיו יספקו לטייס נתונים מכויילים אישית לביצועיו בעבר ויאפשרו לקבוע את רמת העיפות שלו על פי אינדקס אישי.
הרציונל למחקר : כאשר טייס עייף התנהגותו ורמת תפקודו הקוגניטיבית משתנים ודורשים יותר זמן ומאמץ.

המחקר כלל 4 שלבים:

שלב ראשון: איסוף מידע- מאמרים ומחקרים בארץ ובעולם.
שלב שני: חיפוש שאלונים ואמצעי מדידה (פיזיולוגים או פסיכולוגים) נגישים לטייס. אמצעים אלה צריכים לאפשר מדידה נוחה והשוואת התוצאות לאינדקס הביצועים האישי של הנבדק. 
שלב שלישי: פיתוח הכלים שיבחרו למדידה וניתוח התוצאות כך שיציגו את רמת הכשרות של הטייס לפני ובמהלך הטיסה.
שלב רביעי: הגדרת משוב בזמן אמת המודד את רמת העייפות האישית של הטייס וליישם תהליך הפעלת אמצעי נגד לשיפור רמת הכשרות של הטייס.

המחקר בוצע על ידי ד"ר יוסי שוב shub10@013.net.il

 

אלגוריתם לגילוי ציפורים במכ"מ ציפורים ומזג אויר

מחקר ביולוגי ופיתוח אלגוריתם לגילוי ציפורים ברשת ארצית של מכ"מי ציפורים ומזג אוויר לשימוש בזמן אמת בחיל האוויר

בוצע על ידי:
עודד רז, סטודנט לתואר שני, המחלקה לזואולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב.
רס"ן עודד עובדיהM.Sc. 
, רמ"ד צפרות , מפקדת יחידות הבקרה, חיל האוויר.
מהנדס אולג סיקורה- המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון.
מהנדס בן סיימון- המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון.  

 

מנחים מדעיים:  

ד"ר יוסי לשם- המחלקה לזואולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב.

ד"ר ליאוניד דינביץ- המחלקה לזואולוגיה , אוניברסיטת תל-אביב. 

 

תועלת של המחקר: 

המחקר מהווה בסיס וגיבוי מחקרי איתן לתשתיות "מעוף הציפור" שמפתח חיל האויר בשנים האחרונות. תמונת ציפורים בחודשי האמ"צ תאפשר טיסה בטוחה באופן משמעותי יותר בעונות הנדידה. יתרה מזאת, תמונה מהימנה של מיקום הציפורים בכיסוי ארצי תאפשר, להערכתנו, תוספת של 30-40 אחוז ימי טיסה בגובה נמוך, גם בתקופות האמ"צ, בימים שאין נדידה. 
מימוש אלגוריתם איכותי לזיהוי להקות ציפורים ע"ג מכ"ם מזג האוויר, יאפשר מעקב בזמן אמת אחר הציפורים במדינת ישראל ושיפור רמת בטיחות הטיסה על ידי הפצת מידע בזמן אמת ליחידות הבקרה ויחידות הטיסה. מערכת "מעוף הציפור" תאפשר לקבל תמונת מזג אויר באיכות גבוהה באופן משמעותי לזו הקיימת כיום בחיל האויר. בהמשך ניתן יהיה להתקין אלגוריתם זהה ע"ג מכ"מי מזג-אוויר רבים הפרוסים ברחבי העולם. הפוטנציאל יאפשר לקשר בעתיד את המערכות בארץ עם מערכות דומות הפרוסות לאורך נתיב נדידת הציפורים באירופה ובמזרח התיכון ולהוות גורם שיתוף פעולה משמעותי עם חילות האויר באזור.

 

 

עבור לתוכן העמוד