האסלם כנגד העולם

אחיקר (לוס) אייל

 

אם ברצוננו לנתח את מהותו של הסכסוך הישראלי פלשתיני  יש הכרח לבדוק גם את השפעת העולם האסלמי  על העם  הפלשתיני השייך לעולם  האסלם  הן מהבחינה  הדתית והן מבחינת מערכת הערכים שלו. (זאת בנוסף כמובן למכלול הנקודתי ולבעיותיו המקומיות). ללא בדיקה כזו התמונה שתתקבל לא תהיה שלמה.

 

אירועי ה-11 ספטמבר 01  והאירועים  בעקבותיהם  כמו המלחמה באפגניסטן ובעיראק  והכרזות הנשיא האמריקאי  ג'ון בוש על הצורך במלחמה בטרור הגלובלי אכן מוכיחים את הקשר  העולמי בין כל האירועים ,  ואין  אפשרות לעשות הפרדה נקודתית לכל אירוע ואירוע ללא הקשר הזה. אולם הנשיא בוש בהכריזו על המלחמה בטרור, חזר והדגיש שהמלחמה הינה כנגד הטרור ולא כנגד האסלם. הצורך לא  לקשור את המלחמה  כמלחמה נגד העולם האסלמי  נובע בגלל שתי סיבות עיקריות:

הראשונה: הצורך בגיוס מדינות אסלאמיות לקואליציה הנלחמת בטרור ומניעת דעת קהל עוינת הן של  קהל מוסלמי והן של  קהל הנלחם כנגד גזענות ושהיה רואה בהצהרה כזו הצהרה גזענית וכן התנשאות והתעלמות מחוקי זכויות האדם.

הסיבה השנייה: הינה נאיביות הממשל וחוסר יכולתו לראות את הנולד בטווח הארוך.

 

נאיביות זו נובעת  בראש וראשונה מתוך האמונה בכוחה ובעוצמתה של ארה"ב כמעצמה החזקה ביותר וכן בצדקת דרכה המבוססת על עקרונות החופש וזכויות האדם  ואי התערבות בחיי הפרט.  תפישה זו גם הביאה את האומה האמריקאית לתפישת הבדלנות, לאורך עשרות שנים, אשר נטתה להתעלם מכל מה שקורה בעולם כל עוד אין הדבר פוגע באינטרסים  אמריקאים. רק אסונות קולוסאליים כמו: מלחמת העולם הראשונה ,המתקפה על פרל הארבור במלחמת העולם השנייה או האסון במגדלי התאומים הביאו לשינוי עמדתם והביאו אף אותם להבין את שיטת ה"כאוס" שבו פרפר המניע את כנפיו בסין עלול לגרום לסערה בארה"ב.  אין אפשרות להתנתק מהעולם. (יש המביאים את הדוגמא הבאה לנאיביות התפישה האמריקאית בטענה:" שאילו ארה"ב הייתה נותנת אולטימאטום לכל המדינות, לאחר מלחמת העולם ה-2, שמדינה אשר תנסה לפתח נשק גרעיני תותקף ע"י ארה"ב  בנשק גרעיני, הרי שעד היום היה לה את  המונופול על הנשק הזה והעולם היה משוחרר מאימת ההשמדה ההמונית. גם אם ויתכן אף היה עליה לממש את איומה פעם או פעמים)".

 

גם כיום  לאחר הכרזתו של הנשיא בוש בצורך להלחם בטרור, גם במדינות אחרות כמו : איראן ,סוריה ואחרות , לא נעשה הקשר

בין הטרור לעולם האסלאם, ללא בדיקת הקשר הזה לא נראה שניתן יהיה למצוא פתרון לבעיית הטרור,כי גם אם בן-לאדן ייהרג האם לא יקומו בן-לאדנים חדשים? האם זה יכניע את שאר ארגוני הטרור הפועלים בעולם בשאר הארצות ?

 

לצורך תשובה לשאלה זו יש לבחון את מקורותיהם של שאר מעשי  וארגוני הטרור האסלמיים ולבדוק מדוע הם קיימים ומה מניע אותם?

 

גם באירופה מתעלמים מהשאלה הזו, גם שם השקולים הינם לטווח הקצר כמו  הקרבה לבחירות הקרובות, בהן יש לקולו  של הצבור המוסלמי יכולת השפעה.לדוגמא, בצרפת מתוך קהל מוסלמי המונה בין 5-8 מיליון נפש יש ל- 2.5 מליון זכות בחירה, גם באנגליה יש כ 3 מליון מוסלמים וכך גם בשאר מדינות אירופה(יש באירופה כ-18 מיליון מוסלמים). גורם נוסף במערכת השקולים שלהם הינם השקולים הכלכליים הקשורים לשווקים  במדינות האסלם וכן לעולם הנפט.

 

ההתעלמות מכך שהמלחמה איננה רק כנגד הטרור אלא כנגד העולם האסלמי היא כמובן נובעת מכך שהעולם ,בעיקר החלק בעל התרבות המערבית הוא עולם שוחר שלום.  אבל חסרה ההבנה שגם אם הם אינם רוצים במלחמה צריך להבין שהעולם האסלמי  שואף מעצם מהותו להשתלט על העולם.

 

טענה כבדה כזו דורשת הוכחה, את ההוכחה יש להציג ע"י הבאת עובדות שגם לספקן הגדול ביותר יהיה קשה לפרשם בצורה שונה.

אין להציג עובדות אלו בצורת הצהרות על עליונות תרבות אחת על השנייה כפי שעשה  ראש ממשלת איטליה מר "ברלוסקוני", כי מיד הותקף בגזענות, לא ניתן להשוות בין תרבויות במושגים של יותר טוב ויותר רע כי מיד עולה השאלה לגבי מי ? הרי תמיד אפשר להביא הוכחות לאסונות שהביאה תרבות זו או אחרת,כמו למשל אפשר לתקוף את התרבות המערבית על כך שהביאה לשתי מלחמות עולם, האימפריאליזם המערבי הביא לא מעט לסבל אנושי, לניצול העולם הבלתי מפותח,לחלוקתו לעשירים ועניים,ליצירת גבולות אשר הינם מקור לסכסוכים,וכן ליצירת עולם הצריכה.

 

כן ניתן להשוות ערכים בהם מאמינה התרבות ומהם כל אחד יכול לבחור את הערכים הנראים לו. על פני כדור הארץ חיים כיום כ- 6 מיליארד בני אדם. כמיליארד  מהם מאמינים בבודהא ובערכיו ורובם חיים באסיה ,בעיקר בהודו. כמיליארד מהם מאמינים בקונפוציוס ורובם  חיים בסין. באפריקה יש כמיליארד  בני אדם המאמינים אמונה "פאגאנית,(בחלקם באסיה ובדרום אמריקה),  יש כ-2 מיליארד המאמינים במונותיאיזם בעיקרם נוצרים ובנוסף כ- 1.25  מיליארד מוסלמים. (כיום המוסלמים  מהווים כ-%  17 מאוכלוסיות העולם

כאשר  בשנת 2025  הם יהוו כ- 19,2%  מאוכלוסייתו  (לפי :האנטיגטון  "לי שוק די  צוויליאזישן" הוצאת "אודיל זאקוב " 1997  עמ' 90).

 

הנוצרים גרים בעיקר באירופה ובאמריקה  (בצפונית ובדרומית.) וזו נקראת התרבות המערבית אשר ערכיה מתבססים על סיסמת המהפכה הצרפתית: "חופש ,שוויון, וחרות". שוויון בין כל בני האדם ללא הבדל מין, גזע  ודת זכויות שוות לכל פרט הזכות לחיות לכל פרט בצורה הנראית לו כל עוד אין הוא פוגע באחרים וכן לאפשר לו בטחון לנהל את חייו בצורה הנראית לו, את זה היא נותנת לו בשיטת ממשל דמוקרטית, ע"י חוקה מוגנת, הפרדת רשויות ,חופש דבור ובחירות המאפשרות החלפת שלטון מושחת.תרבות זו נתנה לעולם, בנוסף לערכים הנ"ל, גם את כל הקידמה המדעית תרבותית מהן נהנים כיום רב אוכלוסיית העולם, לטוב ויש האומרים גם לרע.

 

לעומתם קיים העולם האסלמי. ישנם כ-57 מדינות בהן קיימים מעל ל-51% תושבים מוסלמים.באף אחת מהן אין משטר דמוקרטי. (הקרובות ביותר לכך הן בנגלדש,ותורכיה  אשר אף בה הצבא הוא בעל המילה האחרונה.) במדינות אלו המשטר הוא דיקטטורי  ראה סוריה , ,אוזבקיםטן ,עיראק בעבר, ועוד, או משטר מלוכני  כמו: מרוקו ,ירדן ,סעודיה.המדינות האסלמיות הן המדינות העניות ביותר בעולם , כמו: בנגלדש, סירה לאון, ניגר, סנגל, סודאן  ועוד, מדינות בהן מדד הפיתוח האנושי קטן מ- 0.35  כאשר במדינות המפותחות הוא 0.96, קנדה. ( לפי  אטלס כיס –ד"ר ברורו-ד"ר קרטין הוצאת ספרים יבנה  ידיעות אחרונות,שנת 2000 עמ. 477 .)  ( מדינות  איסלאמיות  שירות" הן מדינות אשר יש  בהן את אוצר הטבע הנפט ,ואשר מדינות המערב מזרימות אליהן מיליוני  דולרים מהן נהנית בעקר השכבה השלטת, התופעה  הקיימת במדינות הללו היא שבמקום לחפש דרכים אשר יסיעו לחלץ את האוכלוסייה ממצבה הגרוע,כאשר הפתרון הטבעי הוא לחקות את הארצות המפותחות, אשר מצבן השתפר ע"י הנהגת משטר דמוקרטי בהן, הנטייה של רב  האוכלוסייה הן השלטת והן הענייה ,זאת בעיקר בגלל בורות והסתה  ,היא לחזור אל הערכים

שהיו בעולם האסלם לפני 1500 שנה. בין ערכים אלו עדין שולטים בה גם ערכים כמו: נקמת דם, הרג בגלל חילול כבוד המשפחה, עבדות (סעודיה), סקילה באבנים בגלל אשמת ניאוף (ראה האירוע בניגריה) מילת נשים , מעמדה של האשה בכלל והצורך ללבוש רעלה,יכולת הגבר לשאת  4 נשים ,אין חופש דיבור ואין יכולת לשום בקורת.

 

השלטון הוא כל יכול ומקור הסמכות היא הדת, שהיא צווי הקוראן לפי ראות ופרושי כוהני הדת. ולכן יש ללמוד רק אותו.  .הפתרון  הנראה להם הוא :"האסלם" על ערכיו ומסורתו כפי שהיו בתקופת "תור הזהב" ולא ערכי  העולם המערבי  שהם רואים בו רק את הדברים השליליים. ואת מקור הרע הוא "השטן".

 

הסיבות לכך הן: ע"י אחזקת ההמון בבערות ועוני ניתן יותר טוב לשלוט בו.כאשר הידע עולה, עלולות להתעורר שאלות רבות

אשר השלטון יצטרך לתת להם תשובות,סיבה שנייה היא שלשכבה הדתית השלטת  ניתן לשלוט בהמון בהסתה דתית כאשר את הידע  מספקים האימאמים במסגדים בימי התפילה.

 

יש לציין שדווקא הקנאים ביותר "הפונדמנטליסטים" ביותר הם סטודנטים באוניברסיטאות  השונות. דבר שנראה  כפרדוקס  מאחר וכמשכילים היו צריכים לראות את הסבל ואת הסיבות לכך ,אולם בגלל בעיות של רגש וגאווה  גם הם נוטים להטיל את האשמה על אחרים וכמו בכל מהפכה הם הכח המוביל והם הרואים באסלם המתחדש מהפכה אשר  תשנה את המצב. הנינגטון  בספרו מוסיף גם סיבות נוספות לחזרה לדת כמו: האורבניזציה, ירידת כוחו של המערב ועוד. מסקנתו היא ששינוים אלו יביאו בהכרח התנגשות בין שתי התרבויות המערב והאסלם.(הנינגטון,שם עמ. 117 .)

 

לפי קרן המועצה לביטחון לאומי  בארה"ב היו בעולם בשנה האחרונה כ-60  מדינות המעורבות בסכסוכים צבאיים חמורים על רקע אתני או דתי או פשיעה או פעילות טרוריסטית. בבדיקה של הסכסוכים ניתן לראות שכמעט בכל סכסוך יש מעורבות איסלאמית וכמעט בכל מדינה אסלאמית יש סכסוך.

 

להלן ה דוגמאות העיקריות: פעולת הטרור בארה"ב  ב11 ספט.01 . קוסובו-למרות ש"נאטו" החזירה לאלבנים (המוסלמים) את המדינה יש בה מעוט אלבני הדורש לספח אליו עוד שטחים מסרביה וממקדוניה. צ'צ'ניה –מלחמה מתמשכת בצבא רוסיה. במזרח התיכון- ישראל והפלשתינאים,תורכיה ויוון על קפריסין,עיראק בעבר, כנגד איראן וכווית .(איראן ועירק  היו ביריבות מתמדת ביניהן ושתיהן  ניסו, איראן עד היום, לפתח נשק לא קונוונציונלי: כימי ביולוגי ואטומי. איראן כנגד אוזבקיסטאן, טרור בגרוזיה.

אסיה –המלחמה באפגניסטן נמשכת, פקיסטאן כנגד הודו,אינדונזיה המוסלמית מנהלים  טרור כנגד המיעוטים שבה (טימור), בפיליפינים ובסין טרור של קבוצות מוסלמיות, באפריקה- סודאן מלחמה מתמשכת בדרום כנגד הנוצרים שם, אריתריאה המוסלמית כנגד אתיופיה, סומליה –אנרכיה טרוריסטית. צפון אפריקה- אלג'יר טרור פנימי מתמשך אשר מתבצע בו טבח של אזרחים מוסלמים  ע"י מוסלמים, מרוקו כנגד מרוקו הספרדית,לוב כמרכז טרור בין לאומי,איי קומרו סירה לאון קונגו סכסוכים פנימיים ועוד.

 

לעומתם הסכסוכים  שאין בהם מעורבות מוסלמית הן אירלנד (סיום נראה באופק),הבסקים בספרד,בקולומביה , בורמה  וסרילנקה.

 

בארצות אירופה נעשית השתלטות מוסלמית ע"י הגירה של מיליונים  לארצות השונות ,ריכוזם בערים הגדולות, בהם הם הופכים   לרוב ברובעים שלמים כך שאפילו המשטרה  איננה מעיזה להיכנס לשם, בשם הדמוקטיה הם טוענים לחופש הדבור ותוך כדי כך הם עסוקים בבניית מסגדים ומרכזי תרבות מהם מופצת דת האסלם ומשמשת גם חממה לטרור  ולהסתה.

 

האם התופעה שברב הסכסוכים מעורב האסלם הוא מקרי ?או שיש כאן מה שהוא יותר בסיסי?

   

מיום הולדתו היה האסלם דת  אשר יש בה את מצוות ההתפשטות על כל העולם.זו היא מצוות האל ובתור שכזאת יש חובה למלא אותה. מלחמת ה"גיהד" הינו המונח הבסיסי שעל כל מוסלמי לנהל מלחמה כנגד הכופרים- כל אלה שאינם  מוסלמים.(בקוראן:סורה 9 פסוק 29 הלחמו באלה שאינם מאמינים באללה...").מכאן גם המונחים:"דאר אלאסלאם   -כל הארצות בהן האסלאם הוא הדת השלטת לעומת: דאר אלחרב" מקום שיש להלחם עליו בחרב עד שהדת בה תהיה הדת השלטת האסלם. מאחר והקוראן בעיני המוסלמים הוא דברו של אללה הרי שהיחס אליו הוא יחס של הערצה ואמונה,כאשר שני עיקרי האמונה הם: האחד שזהו הספר המושלם ולכן הוא כולל את כל התורות שבעולם ולכן גם לא צריך ללמוד שום דבר אחר, והעיקרון השני שהוא נצחי,כאל עצמו. לכן לא ייפלא שכל דבר המתקבל כבקורת  נחשב לחטא הדורש עונש מוות,כמו פסק הדין שהוצא   "פתווה " כנגד הסופר "סלמאן רושדי" אשר כתב את הספר "פסוקי  השטן". ( חוקרי שפות טוענים שאין עדויות לקיומו של הקוראן עד כ- 60 שנה לאחר מותו של מוחמד וכן חלק מהדברים המפורסמים כדברי מוחמד  מבוססים על טקסטים שחוברו  במשך 300 שנה אחרי מותו.  (הארץ- יום א 10 מארס 2002 ).

 

גם המונגולים אשר פרצו למזרח התיכון ולמזרח אירופה בתחילת המאה ה- 13  האמינו שעליהם לכבוש את העולם כצו שמימי ,אך הם לא ניסו לכפות את דתם על העמים אותם כבשו. התוצאה הייתה שלימים המונגולים קיבלו על עצמם את דת האסלאם.

 

 

בכח אמונה זו ועם הסיסמה : "דין מוחמד בסיף" התפשטה דת האסלאם בכל המזרח התיכון ,אסיה התיכונה ,צפון אפריקה  במאות ה-7 וה- 8 ,ואף   הגיעו אל נהר ההינדוס בהודו, בתחילת המאה ה-8. בתחילת דרכם הצליחו הערבים נושאי  דת האיסלאם  להתגבר על האימפריה הפרסית והאימפריה הביזנטית. הסיבה להצלחתם לא הייתה דווקא צבאית אלא בגלל  התפוררות האימפריות הללו מבפנים  וכן היריבות בין שתי האימפריות שהתישו אותן. כוחות הצבא הערבי היו יחסית קטנים במספר אך בזכות נידותם כפרשים על סוסים  קלים יכלו להתגבר על הצבאות המסורבלים שהיו לאימפריות ההן, כאשר המונגולים פעלו כנגדם באותן השיטות הם הוגפו.

 

בשנת711  פלשו המוסלמים  לאירופה  דרך ספרד והגיעו עד לצרפת, שם נעצרו בשנת  732 בקרב פואטיה ונהדפו חזרה  אל מעבר להרי הפרינאים ,המלחמה בין הנוצרים  למוסלמים נמשכה בספרד במשך  700 שנה עד שגורשו בשנת1492.  כוחות צבא מוסלמים אשר היו  יחסית  קטנים במספר אך ניידים,  השתלטו על אזורים נרחבים ובכח החרב הכריחו את התושבים לקבל על עצמם את דת האסלאם. התושבים קיבלו על עצמם את הדת בגלל  שתי סיבות עיקריות והן : מחד נמאס להן מהשלטון הקודם ושנית דת האיסלם הייתה דת יחסית פשוטה בה היה צורך למלא למעשה רק  5  מצוות עיקריות. (הכרה באל אחד ונביאו מוחמד,עליה לרגל למכה, תפילה לאל  5 פעמים ביום, צום הרמאדאן, ועשית גמילות חסדים. רק  בחלוף מאות שנים הפכה הדת לדרך חיים שלמה המכתיבה לאדם את כל מעשיו.)

 

במאה ה-14 התורכים כבשו את ארצות הבלקן ואף את יוון. וכל זאת תוך כדי מערכות ומלחמות בלתי פוסקות וגם תוך כדי מלחמות עם המוסלמים שבמזרח עד לכיבוש פרס ובגדאד. היה זה לאחר שהמונגולים נעצרו ע"י הממלוכים בארץ ישראל  בשנת 1260. בתורכיה עם קום  הנסיכות העוסמנית מהשבטים התורכיים המוסלמיים,היא הפכה תוך 100 שנה לאימפריה  מהפרת ועד לדנובה. כאשר ההתפשטות נבעה מהצורך  להפיץ את דת האיסלאם.   בשנת 1453  נכבשה קונסטאנטינופול ובכך הגיע קיצה של האימפריה הביזאנטית אשר הייתה מצומצמת מאד. המלחמות היו גם כנגד מדינות אסלמיות אחרות כמו: הממלכה הפרסית  שדגלה בזרם השיעי  בסוף המאה ה-15  ואח"כ כנגד הממלוכים במצרים ב- 1513. במאות  ה-15, 16, 17 היו כל הזמן מלחמות עם השליטים  ההאבסבורגים, המפלה בשנת 1687 בשערי וינה נחשבת לתחילת נסיגה של האימפריה העוסמנית אשר עדין התרחבה והתכווצה חליפות על ידי שינוי של בעלי הברית כל פעם בתהליך שנמשך למעשה עד לסוף מלחמת העולם הראשונה 1919 אז חזרה תורכיה לממדיה  של היום והפיכתה למדינה יחסית מודרנית ע"י גאוניותו של מנהיגה "אתא-תורק" שהפריד את הדת מהמדינה.  בכך גם הסתימה ההתפשטות האסלמית  מבחינת כיבושים צבאיים.

 

השפעת האסלם על העולם באה בראש וראשונה בהפצת המונותיאיזם, השפעה נוספת הייתה בהפצת הכתב הערבי ,כאשר אלה נותנים את צביון האחדות לכל העולם האסלמי.בתחום המדע מיחסים לאסלם את הפתוח בתחומי האסטרונומיה והמתמטיקה וכן הרפואה עם כי יש לזכור שהאסלם קיבל את היסודות הללו מאותן מדינות שאותם כבש  כמו את הספרות מהודו, או את האומנות  הפרסית שנהפכה לאומנות איסלאמית. עיקר תרומתו  הייתה בשמשו גשר  למדע בתקופת ימי הביניים באירופה, עד לתחילת הרנסנס בה החלה הפריחה של התרבות המערבית ושקיעתה של התרבות האסלמית, כשהמערב מגלה עליה את עלינותו, בכיבושים הקולויוניאלים  של כל ארצות האסלם. העולם המוסלמי חש ברגשי נחיתות מול  התרבות  החדשה – ישנה,רגשות אלו אף הפכו לשנאה,בראותם בקולוניאליזם את הסיבה  למצבם. הפתרון שנראה לעולם הזה ולתחיית כוחו היא החזרה לחיים לפי  חוקי האסלם "חזרה בתשובה", רק זה יחזיר אותם לתקופת "תור- הזהב" ולגדולת האסלם.  בקורת  על התפישה הזו כתב חתן פרס נובל לספרות מר ו.ס. ניאפול בספריו  שעסקו ברשמיו ממסעותיו בארצות האסלאם. שטוען ההפך הוא הנכון:"...לאיסלאם..יש השפעה הרת שואה על העמים שהתאסלמו. להתאסלם משמע להשמיד את עברך להרוס את ההיסטוריה שלך ...יש למתוח קו על העבר..."(ידיעות אחרונות יום ו  19 אוקטובר 2001  מאת משה דור.)

 

בקורת אחרת על תפישת העולם המוטעית נשמעת גם ממוסלמים  כמו: בקורת על תפישת המדע בעולם המוסלמי:...כיום  המדע  בפיגור בעולם האיסלמי וזאת לפי ספרו של ד"ר פרווז הוד בוי  פיסיקאי  פקיסטני  הטוען שהמוסלמים מיצגים במדע פחות מאחוז 1 ממדעני העולם. הסברו לכך הוא שבארצות האיסלם הדגש הוא על שינון בע"פ של הקוראן בגלל ההשקפה שהידע כולו נמצא שם. (הארץ  יום ד,21 נובמבר 2001 .)

 

גם אצל אנשי המדע המוסלמים והמעורים בתרבות המערב רואים שיש מעין רגש נחיתות שבא לביטוי בכל פעם שנמתחת בקורת על האסלם ולא משנה גם אם זו ביקורת בונה ,הם מיד מתחילים להתגונן ולהתקיף את המבקר בטענות שאינן מן העניין .דוגמה לכך אפשר לראות בספרו של אדוארד סעיד: ,אוריינטליזם" (הוצאת עם עובד & מרכז חיים הרצוג שנת 2000 ) בו הוא מתקיף את כל חוקרי המזרח כאורינטליסטים" כאשר הוא רואה אותם בעלי הגמוניה  של רעיונות אירופיים על אודות האורינט כשהם מדגישים את העליונות האירופית על הנחשלות האוריינטלית, (שם- מבוא עמ' 16 ) בהמשך הוא טוען שכל זה נובע מההתפשטות של הקולוניאליזם. לא ברור כיצד ספר כזה הכתוב מתוך ידע רב וכשרון אבל השולל את כולם מבלי לציין מה אם כך התמונה הנכונה התקבל בהצלחה רבה ביותר בעולם האקדמאי. משונה היא גם טענתו שאין ישות איסלאמית אחת כאשר כל העובדות מוכיחות את ההפך.

 

העובדה העיקרית היא כמובן האבחנה שהאיסלאם  מיום הולדתו שרוי במלחמה מתמדת עם שאר חלקי העולם,כל מקום שנכבש על ידו הופך מיד למקום קדוש לאיסלאם. כל כנסיה או בית כנסת  הופכים מיד למסגד. היו בתקופות שונות של ההיסטוריה ,עוד טרם גיבש האסלאם את צביונו הנוכחי ,מושלים טולרנטים  ונאורים אשר אפשרו לכתות דת שונות לשמור על דתם ,כולל היהודים אך היה זה לתקופות קצרות וגם אז עם שלילת זכויות חלקיות.

 

היו תקופות בהן נכרתה ברית עם ה"כופרים" אך זה היה או שעת חולשה, או כנגד אויב חזק יותר ,אך תמיד  מתוך ידיעה שזה לטווח קצר עד שהכח יחזור. שיטה זו באה מתוך נסיונו של מוחמד לכרות ברית עם אנשי  העיר מדינה כולל היהודים בהוציאו מסמך הנקרא : "חוזה האומה "הכולל באומה גם את אלה שאינם מוסלמים. בהמשך דרכו כשהחל מוחמד לתקוף את אנשי מכה והשירות שלהם, הוא טוען בסורה 2 ,217 שמלחמת מצווה" מאפשרת אף לא למלא מצוות אחרות. גם עם אנשי מכה חתם על הסכם שנקרא חוזה- "חדיביה" לשלום ל-10 שנים אולם אח"כ הפר אותו באומרו שמי שאינו מאמין (מוסלמי)אין צורך לכבד איתו הסכמים. למעשה בכל מלחמותיו עם אויביו בתקופה ההיא מפר מוחמד את כל כללי ההתנהגות שהיו קיימים עד אז בחברה השבטית.

דוגמה נוספת שניתן ללמוד ממנה מההיסטוריה של האסלאם החוזרת היום  הלוא היא תופעת המתאבדים,תופעה כזו התרחשה כבר במאה ה- 10 כאשר כת האיסמאליה הוציאה מקרבה מתאבדים שהיו  מסממים אותם בחשיש והיו שולחים אותם להתנקש במושלים יריבים, או במתנגדים אחרים, השתמשו בהם גם כנגד הצלבנים בתקופת מסעי הצלב.(מכאן באה המילה "אסאסין" במובן רוצח בשפה הצרפתית והאנגלית).

 

את אותן התופעות אנו רואים גם כיום בזמן המודרני ,כיצד המוסלמים לא מכבדים הסכמים, מתכחשים לדבריהם, משנים את הטיעונים, ברגע שהשיגו  את רצונם במשא ומתן הם מיד מעלים דרישות חדשות אין אצלם שום כבוד לערכים של הצד השני.(ראה התנהגותם בכנסיית המולד.) 

 

לכן אין ספק שבראיה כזו ישתמשו הפונדמנטליסטים האסלאמיים בנשק לא קונוונציונלי  (כימי,ביולוגי, אטומי.) ברגע שיהיה בידיהם כנגד כל אחד אשר יראה בעיניהם ככופר. הצדקה למעשיהם הם רואים בכך שכל מדינה הפועלת כנגד מוסלמים היא מדינה הנוהגת בטרור ואזי כל האמצעים כשרים נגדה ונגד כל אזרחיה.

 

בקורת ברוח זו נשמעת גם ע"י  מוסלמים ,שהינם די  בודדים, כמו דיקאן הפקולטה לשריעה וחוק מאוניברסיטת קטאר  ,הטוען שהאימאמים מתארים את המלחמה נגד המערב כמלחמת מצווה. שהאסלאם הינה הדת היחידה הקוראת להלחם בדתות אחרות.

 

ברור שאין לטעון שכל המוסלמים הם מיקשה אחת  ולא כל המוסלמים דוגלים באותם השיטות, יש עדין שכבות אוכלוסיה מוסלמית אשר רואה את המציאות נכוחה. בראיון שניתן ביתון "לינובל אובסירוואטור" מס.1926 מ-4 אוק' 2001  מחלק טאריק ראמאדאן (רפורמיסט מוסלמי החי בשוויץ ומלמד פילוסופיה באוניברסיטת פריבורג") את אוכלוסיית העולם המוסלמי ל-6 קטגוריות:

1.                   המסורתיים- שאינם מתערבים כמעט בפוליטיקה.עבורם העיקר הוא הפולחן.

2.                   הספרותיים – הרואים במילה הכתובה את העיקר. אינם פוליטיים ולעולם לא יבקרו את סעודיה ממנה הם מקבלים את כספם.

3.                   הרפורמיסטים – עבורם החזרה לעבר היא לא המילה הכתובה אלא רוח הדברים, הדינאמיות הרוחנית לחידוש.

4.                   האיסלמים הרדיקלים – הם הקיצונים,הרוצים לחזור למדינה האיסלאמית לפי חוקי השריעה. כדוגמה : הקבוצה באנגליה הרוצה שדגל האיסלאם ינופף ברחוב דאונינג 10.

5.                   הקוראים הרציונלים – הטוענים :" שהטקסט  הוא רק רפרנס ולא בית-סוהר".

6.                   המסורתיים האחרונים- החשוב הוא שהטקסט נותן פרוש נסתר ולא גלוי והמוני.

הוא גם טוען שהעולם האיסלמי הוא הומני וכו, אבל האמת היא שרב הגופים פועלים אותו דבר ברגע שנראה להם שפועלים כנגד האיסלאם. מדינת השריעה שבאה לידי ביטוי מעשי  באפגאניסטאן  הראתה לכל למה יש לצפות  אם חוקים אלו יופעלו גם בארצות אחרות .הן ביחסם לקידמה, לאשה ,לערכים אנושיים בכלל,לתרבות (כדוגמא :הרס פסלי  בודהא )וכן בשמשם ערש לכנופיות טרור :אל קעידה. סעודיה  הינה המדינה

המפיצה את דת אאסלם בכל המדינות האסלאמיות בפרט ושאר העולם בכלל ע"י ממון  ובניה של מסגדים ובתי ספר ללמוד הקוראן כולל חומר הלימודים וזאת במידה רבה על מנת לייצא את הלחצים הפנימיים בתוכה ולרכוש שקט מפני מעשי טרור בתוכה של כל מני קבוצות קיצוניות.

 

 מדינות אסלאמיות  אלו ואחרות הדורסות בראש חוצות  את כל זכויות האזרח בהן, הן הצועקות חמס על כל פגיעה  במוסלמי באשר הוא,ואינן נוקפות אצבע כאשר רצח וטבח  של נשים וילדים נעשה בארצותיהם. העולם המערבי  לא רק שנותן להם מקום בחבר  העמים כמו באו"ם ושאר הארגונים הבין לאומיים גם אומר אמן לכל מעשיהם.אם מצב זה ימשך אכן תשתלט תרבות האסלאם על העולם כולו.

 

על מנת למנוע תופעה זו על העולם לפעול יחד כנגד כל תופעות ההתפשטות של האיסלאם והטרור שבעקבותיו. הפתרון למניעת התפשטות זו איננו פשוט. ראשית על כל העולם החופשי לפעול יחד. יש לפעול ליצירת דמוקרטיות במדינות אסלאמיות, לפעול להפרדת הדת מהמדינה  בהן ,ולא להיכנע לאיומים שלהן גם אם זה קשור לנפט או לאינטרסים כלכליים אחרים. על העולם לבוא לפחות בדרישה לשנות את מערכת החינוך  הדתית ,את ההסתה, ללמוד גם ערכים של המערב כמו בנושא זכויות האזרח ,לשאוף לדמוקרטיה ולהפרדת הדת מהמדינה.

ההשפעה על מדינות אלו יכולה לבוא ראשית ע"י מגעים דיפלומטים ובעת הצורך גם בעזרת לחצים כלכליים ולבסוף גם באמצעים צבאיים.

 

הפיגוע ב-11 ספטמבר 2001 אולי פקח את עיניהם של רבים אך לא את עיניהם של הרב עדין. האם דרוש פיגוע בנשק לא קוונבציונלי על מנת לפקוח אותם? ויתכן שאם הדבורים לא יספיקו יש לשקול מחדש את האפשרות להטלת  אולטימטום "שכל מדינה אשר תנסה לפתח נשק להשמדה המונית תותקף ע"י נשק גרעיני  באזור הפיתוח שלו."   למדינות המערב ובראשן ארה"ב עדין יש את האפשרות לעשות זאת לפני שיהיה מאוחר מדי.

עבור לתוכן העמוד