סיכום הכנס הבין-לאומי השביעי לתעופה האזרחית

 

סיכום הכנס הבין-לאומי השביעי לתעופה האזרחית

מכון פישר ורת"א

 

הכנס נערך בבית חיל האויר בהרצליה ב-25 בנובמבר 2014. כבכל שנה השתתפו בכנס אנשים מתחומי התעופה השונים, מהארץ ומחו"ל. מנכ"לי ארקיע וישראייר, מנהלים בכירים מבואינג, איירבס, התעשייה האוירית, הנהלת IATA, בחירי IFALPA ו-AOPA האירופאים והמקומיים, מפקדים ובכירים מחיל-האויר, טייסים, אנשי שליטה ובקרה, וכיו"ב.

 

ההתעניינות והביקוש להשתתף בכנס עלו על כל הציפיות והנסיון מהכנסים הקודמים. נרשמו למעלה מ-360 אנשים ונכחו למעלה מ-20 אנשי תקשורת, מה שגרם לסגירת ההרשמה כשבוע לפני מועד הכנס, ובלית ברירה לדחייתם של המאחרים להרשם. חלק מ"מסורבי ההרשמה" טרחו ובאו בבוקר הכנס בתקוה שימצא מקום, וחלקם נאלצו להתאכזב בשנית.

אנחנו, שהופתענו מכמות המתעניינים מול מספר המקומות באולם הכנס, פתחנו חדר נוסף – 'מועדון טייסת' – עם הקרנת מושבי הכנס במעגל סגור, כדי להרחיב את מעגל השומעים.

 

הכנס עסק השנה בשני נושאים כבדים שהעסיקו את עולם התעופה האזרחית המקומי – התשתיות ההולכות ומצטמצמות והיעדר תכנון וחלופות הולמות, מחד, והתקיימות תעופה אזרחית באזורי עימות כפי שנדרשנו לקיים במהלך מבצע 'צוק-איתן'. בין שני אלה הוספנו מושב שעסק בעתידה וכיווני התפתחותה של התעופה האזרחית העולמית במבט אל האופק הרחוק, הן מצד היצרנים והן מצד המשתמשים.

 

בכנס אירחנו את נשיא MED-FSF מקפריסין – מר קריסטוס פטרו, איתו אנחנו משתפים פעולה כבר כמה שנים בענייני תעופה ובטיחות באזורנו. נשיא AOPA-E (אירופה) – מר מרטין רובינזון הוזמן להשתתף בכנס ביוזמתו של שי פופר, נשיא I-AOPA, וכיבד אותנו בנוכחותו. בדברי הברכה שלו התייחס להשפעה ההרסנית שיש לחיסול תשתיות על התעופה בארץ. כמו כן כיבד אותנו בנוכחותו בכנס מר רפאל שוורצמן, סגן נשיא לאירופה של אירגון IATA. 

את הכנס פתח מנהל מכון פישר, אסף אגמון, שהפנה את תשומת הלב של באי הכנס לתשתיות התעופה בארץ ולמנגנון הממשלתי הנוהג בחוסר אחראיות לאומית בתכניותיו לפריחת נדל"ן על-חשבון מסלולים ושדות תעופה.

 

אורח הכבוד שלנו היה סגן יו"ר הכנסת ח"כ יצחק וקנין אשר נרתם למאבק הקשה בגזרות הסגירה של שדה-דב ושדה הרצליה. הוא התוודע למתרחש בתשתיות התעופה במהלך דיוני ועדת הכלכלה של הכנסת ונרעש ממה שלמד. בדבריו הביקורתיים על דרך לקיחת ההחלטות והבטחתו לא לשקוט עד מציאת פתרון שימנע את הרס התעופה בארץ, נתן תקוה לרבים מהנוכחים. הוא אף סיכם כך את המושב הראשון, בו נסקרו התשתיות המתפרקות, התכניות הגרנדיוזיות, החלופות הלא קיימות וההחלטות הלא מקוימות, שהמאחד את כולן הוא נתיב הקריסה המאיים על התעופה הישראלית לסוגיה.

 

במושב העתידני סקרו נציגי יצרני המטוסים הבכירים בעולם – מנהלי אסטרטגית התכנון והשיווק של בואינג, איירבס והתעשייה האוירית – את הבסיס לתכנונים והקונספטים החדשים במטוסי העתיד שעל לוחות השרטוט, ולצדם למדנו על איומי הסייבר ועל דרישות הניטור של מטוסי הנוסעים. המושב נסגר בסקירתו של נשיא איגוד הטייסים על תוחלת הצורך בטייסים שאינם רובוטים, על הגורם האנושי החיוני לתעופה "לפחות ל-15 שנים הקרובות..." ועל הנסיון העתיר של טייסים שמתנדף כעשן בהגיעם לגיל 65 במקום שישמש עוגן לעולם התעופה.

 

בלקחי 'צוק-איתן' למדנו על ההערכות המוקדמת של מערכות ההגנה, מחד, ושל התפעול האזרחי של שדה נתב"ג, המסלולים ונתיבי הטיסה, מאידך. הפגיעה בתנועת המטוסים והנוסעים הייתה מזערית – אפילו חלה בה עליה לעומת אותה תקופה בשנה הקודמת. הרקטה היחידה שנחתה ביהוד, קרוב לנתב"ג, שיבשה לכ-36 שעות את הגעת החברות הזרות, בגלל בדיקת המשמעויות שערכו ב-FAA, על-פי המתבקש מנוהליהם הפנימיים. מרת"א למדנו על המאמצים שנעשו מול הרשויות העולמיות כדי להסביר, לשכנע ולהבטיח שלא נשקפת סכנה לתנועה האזרחית לארץ וממנה.

 

בכנס נפרדנו ממנהל רת"א היוצא, גיורא רום, אשר מנה בדברי הפרידה שלו את הישגיה של רת"א ושיבח את עובדיה. בכנס גם ברכנו את המנהל הנכנס יואל פלדשו.

 

ההד התקשורתי שנבע מהכנס, בדומה לכמות הנרשמים המפתיעה, עלה על כל הצפיות וזכה להתפרסות רחבה בכל כלי התקשורת הכתובה והמשודרת. הכנס עורר תגובות תקשורתיות רבות ובוטות:

-          צוטטו בהרחבה דבריו של סגן יו"ר הכנסת ח"כ וקנין שהבטיח להירתם למאבק במה שכינה "החלטות חפיפיות" על עתיד התשתיות. כמו כן נערכו אתו ראיונות בערוצי רדיו שונים בעקבות דבריו אלו;

-          צוטטו דברי מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, על הפגיעה המהותית בתנועת נוסעים לאילת וההשלכות על השדות בחיפה וראש-פינה והעסקים הקשורים לתעופה הפנים-ארצית;

-          נעשה שימוש עתיר בנבואה השחורה של נשיא אגודת התעופה הישראלית, שי פופר, שטען בלהט כי התעופה הקלה בישראל תגווע ותמות באין חלופה אחרי סגירת שדות דב והרצליה.

-          נסקרו בגאוה דרכי הפעולה ותוצאותיהן הטובות במבצע 'צוק איתן'

 

גם בתעשיות התעופה נוצר מיד בעקבות הכנס "הד תעשייתי" לאחר שנשיא IATA ישראל שדיבר בכנס על נושא ניטור מטוסים נועד עם נציג התע"א בהקשר ישיר לפיתוחים עתידיים כאלה.

 

סיכום

-          הכנס משך כמות שיא של מתעניינים ולא לכולם היה מקום. לכנס הבא נצטרך להערך באולם יותר גדול.

-          האמור לעיל הוא פועל יוצא של נושאים מעניינים, מהתעופה ישראלית האקטואלית ביותר וכאלה הנושקים לדמיון היצירתי בתחומנו.

-          ח"כ וקנין היווה משב רוח רענן והפיח תקווה חדשה בקרב קהילת התעופה במדינה. נותר לנו ולנוגעים בדבר להמשיך לעקוב ולא להרפות מהשארת נושאי התשתיות בראש סדר היום הציבורי בענפי התחבורה והתעופה.

-          ההד התקשורתי הובל בתבונה ונתן פירות מידיים ורחבים, גם אם קצרי טווח.

 

 

קישורים לכתבות וראיונות בעקבות הכנס

 

 

עבור לתוכן העמוד