סכום כנס התעופה האזרחית הבינלאומי השמיני

קישור לתכנית הכנס, להרצאות, למצגות ולתמונות

 

כנס התעופה האזרחית הבינלאומי השמיני של מכון פישר ורשות התעופה האזרחית (רת"א) התקיים כמתוכנן בתאריך 12.11.2015.

הנושאים העיקריים שנבחרו לכנס היו 'תעופה, כלכלה ואיכות סביבה' והם כוסו בשני מושבים ייחודיים ומעניינים.

בנוסף, כדרכנו, נערך מושב ראשון בנושאי בטיחות הטיסה, והוא הוקדש לזכרו של תא"ל רפי הרלב -  ממייסדי המכון ומנהלו הראשון.

את יום העיון כיבדו בנוכחותם ובהרצאותיהם אורחים נכבדים מתעשיות התעופה בחו"ל ובארץ.

 

 

                                                                     תוצאות ממשיות מהכנס:

  1. מקורות המימון הגלומים בתכניות 'הורייזן 2020' שהובאו לכנס על-ידי דר' נילי מנדלבליט מ-ISERD הביאו את הקבוצה של דר' מנחם גלברד לנסות ולהסתייע בהם בעבודתם על מיון וניטור טייסים, אשר גם היא הוצגה בכנס.
  2. קבוצת IATAS העוסקת באוטומציה של פיקוח טיסה אשר הציגה את עצמה לראשונה בכנס ואף תרמה תרומה נכבדה לקיומו, חתמה עם מכון פישר על הסכם שיתוף פעולה ארוך טווח ותזכה לייעוץ והפגשה עם גורמים בתעשיית התעופה.

 

 

הכנס נפתח בנאומו של אורח הכבוד ח"כ ישראל כץ, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שסקר את הישגיו בתחום התעופה הציבורית ופיתוח שדות התעופה והנמלים.

הרצאת האורח המרכזית של מר ריימונד בנג'מין, עד לא מכבר המזכיר הכללי של הארגון הבינלאומי לתעופה האזרחית – ICAO, הבהירה  בין שאר הנושאים עליהם דיבר, שבתעופה אין מצב של 'אפס סיכונים'. צריך להבין את זה, צריך להיערך לזה, וצריך לדעת לספוג ולהפיק לקחים.

סמנכ"ל יורוקונטרול לרשת הנתיבים – מר ג'ו סולטאנה, הציג את שרשרת ההתרחשויות והאפקטים המידיים על נתיבי הטיסה במזרח אירופה ואסיה עם הפלת המטוס המאלזי בשמי אוקראינה, ואת הלקחים שהופקו מיירוטו. הוא הבהיר שהאחריות לבטיחותם של הטסים בנתיבים האזרחיים חלה על המדינה שבשמיה עוברים אותם נתיבים.

 

ד"ר מנחם גלברד הציג את עבודת צוותו, עם מכון פישר, בעקבות אסון התאבדותו של קברניט מטוס  ג'רמן-ווינגס. העבודה כוללת חיפוש דרכים למיון מועמדים מחד, ובבקרה וניטור מצבם הנפשי של צוותי האוויר המסחריים מאידך, כדי לנסות למנוע או לפחות להקטין את הסיכוי שאירוע כזה יחזור על עצמו.

 

נציג איירבס – דניאל קַרְנֶלי, ונציג התעשייה האווירית – צבי שטיימן, נתנו לנו הצצה אל הקונספטים התכנוניים של מטוסי העתיד בראייה של ידידותיות לסביבה – מניעת רעש, הקטנת פליטת גזים, חיסכון בדלק והנעה מתקדמת.

 

מנהל קומפלקס שדות התעופה סביב פריז (Aeroports De Paris), פרנק גולדנאדל, סקר את האתגרים התכנוניים והתפעוליים של ניהול השדות הגדולים שבאחריותו. חייבים לתת פתרונות סביבתיים עדכניים לתנועת המטוסים והנוסעים: ניצול אנרגיית השמש, טיהור מים, הנעה חשמלית לכלי רכב והקשר הבלתי אמצעי עם התושבים בסביבת שדות התעופה.

 

ד"ר/פרופ' סטיליאן גלברג הממונה על מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה הציג בהרצאתו את האילוצים שמשיתה  הסביבה הקרובה על תכנון ופעילות שדות התעופה.

 

מר אודי ברעוז- נציג רש"ת, ומר מוטי שמואלי- נציג רת"א סקרו את מצב תשתיות התעופה בארץ עם מבט אל העתיד - הפיכת שדה 'רמת-דוד' לשדה בינלאומי אזרחי 'גליל', תחזיות צמיחת הביקוש לשירותי הטסה והתיירות,  פתיחתו של שדה 'רמון' בתמנע וסגירתם של שדות פנים ארציים – שדה דוב והרצליה.

 

הכלכלן ד"ר זאב רותם ניסה לענות על השאלה 'מי צריך תעופה?' תוך בדיקת התרומה של התעופה על נספחיה המסחריים והתעסוקתיים השונים לתוצר הלאומי והקבלתה למדינות שונות בעולם. לדעתו – צריך תעופה. גם לדעתנו!

 

על מצב התעופה ,מנקודת מבטם, נשאו דברים קברניט ד"ר יוסי שוב נשיא איגוד הטייסים ומר שי פופר  נשיא איגוד התעופה הכללית.

 

לראשונה הוצגה בכנס, על-ידי ד"ר נילי מנדלבליט, 'המִנְהלת הישראלית-אירופאית למחקר ופיתוח' (ISERD) את האפשרויות הרבות לקבל מימון מתקציבים אירופאים נדיבים לביצוע מחקרים שישרתו את ה'קולות הקוראים' המתפרסמים במסגרת תכנית HORIZON 2020 ותכנית הSESAR.

 

לסיכום היום עבר מנהל רת"א על מצבה של התעופה האזרחית בישראל, סקר את מצב השדות והמנחתים ובין השאר הסביר מדוע סגירת שדה דב מהווה איום ממשי על העיר אילת ומשאביה התיירותיים, משום שתקטין את תנועת המשתמשים בהובלה האווירית ב-30 אחוז.

 

הכנס, שנפתח בהקראת קטעים מ'ג'ונתן ליוינגסטון – השחף' בביצוע קברניט אל על איציק גרבר, הסתיים בסיכומו וברכתו של יו"ר המכון אלוף במיל. הרצל בודינגר, שחלק שבחים לתוכן הכנס והתנהלותו.

 

תומכים ותורמים

הכנס לא יכול היה להתרחש ללא תרומתם של גורמים רבים בתעשיית התעופה האזרחית.

ביניהם חברת בואינג, רשות שדות התעופה, חברות התעופה -  ישראייר, ק.א.ל. ואל על; התעשייה האוירית,  אלביט מערכות, XSIGHT ו-IATAS; IATA, וכרגיל זכינו לשיתוף פעולה מצד FSF-MED ומנהלה מקפריסין קריסטוס פטרו.

 

להתראות בכנס הבא, בנובמבר 2016

 

קישור לתכנית הכנס, להרצאות, למצגות ולתמונות

 

עבור לתוכן העמוד