תאונת מטוס נשיא פולין - עדכון

נתונים רשמיים עדיין לא פורסמו אולם תמונות וגרפים המובאים להלן הועלו על הרשת וסביר שהן אכן נכונות. לפיכך ניתן לומר שידוע מה קרה אולם לא ברור למה קרה.

 

 

 

 

 

 

 

בחינת התמונות והגרפים מלמדת שהמטוס היה על קו גלישה עד בערך 1600 מטר מסף מסלול ואז ביצע הנמכה לכיוון האדמה לשטח הנמוך מגובה סף המסלול, פגע בעץ בגובה 8 מטר בטווח של 1200 מטר מהמסלול, ניתר לגובה תוך שהוא מגלגל בחוסר שליטה ופוגע באדמה כ 500 עד 600 מטר לפני סף מסלול, מעט בצד שמאל.

 

חשוב לציין כי מעט לפני התאונה נחת בשדה מטוס שנשא את העיתונאים הפולנים שנשלחו לסקר את הטכס ואילו מטוס רוסי שניסה לנחות אחרי מטוס העיתונאים הלך לשדה משנה בגלל תנאי הראות. אחריו כמובן הגיע תורו של מטוס הנשיא...

 

האם הנמיך בגלל שגילה קשר עין עם הקרקע וניסה לחדור את מסך הערפל? האם העובדה שהשטח שלפני המסלול נמוך מגובה המסלול גרמה לו לתחושה של עודף גובה בטווח קרוב לתחילת ממסלול? האם התייחס בטעות לקריאות מד הגובה האלקטרוני ולא הברומטרי בשלב הגישה הסופית? האם חשש מתהליך כישלון נוסף? מזכיר שהיה זה כבר הניסיון הרביעי, הייתכן וכבר לא נותרו רזרבות דלק להליכה לשדה משנה?

 

 

 

 

יש כמובן עיסוק בשאלת האחריות לאסון, אך זו נדחקת כרגע לפינה למול גל הפטריוטיות והאחווה ששטף את המדינה. עיקר הביקורת בתקשורת הפולנים נמתחת על השימוש במטוסים ישנים וכן על ההחלטה להעלות כל כך הרבה בכירים על מטוס אחד (ככל העולה מהדיווחים בתקשורת, בפולין לא נהוגים כללים למניעת מצב כזה).

 

עוד יש עיסוק באחריותו האישית של הנשיא לאסון במה שמכונה "סינדרום VIP על המטוס", לפיו הורה הנשיא לטייס לנחות למרות תנאי מזג האוויר ולמרות המלצת הפקחים. לציין כי ברקע היה אירוע בו טייס סירב לנחות בטיביליסי - גיאורגיה בעקבות איום שנשקף למטוס מהקרקע. מח"א הפולני גיבה את הטייס שסירב לנחות וספג יחד עם הטייסים ביקורת נוקבת מלשכת הנשיא על פחדנותם.

 

בכלל ככל שעובר הזמן נראה שתאונה זו הייתה בלתי נמנעת כתוצאה מצירוף נסיבות ורגישויות שכמעט לא הותירו אפשרות לאף אחד מהגורמים המעורבים אלא לקבל את שרשרת ההחלטות השגויות שהובילו לאסון. כך, על החלטת הטייסים לנחות, מטוס העיתונאים נחת לפניהם, נוספת העובדה כי הפקחים הרוסים נמנעו מלאסור נחיתה בשדה ולהסתפק בהמלצה בלבד, למרות התנאים הקשים. ההערכה הרווחת היא כי הרוסים חששו שאם ימנעו מהנשיא לנחות יואשמו ע"י הפולנים בכך שעשו זאת מסיבות פוליטיות, וזאת נוכח הרגישות הרבה סביב ביקורו של הנשיא שיזם את הביקור בקטין לאחר שהרוסים סירבו להזמינו לטקס הרשמי שנערך יומיים קודם לכן בנוכחות פוטין וראש הממשלה הפולני מר טוסק.

 

על רקע זה ניתן גם להעריך את נחישותו של הנשיא לנחות ולאפשר את קיום הטקס שאם לא כן היה מושם ללעג וכבודו ויוקרתו כמי שארגן לעצמו את הטקס, היה ללא ספק נפגע. כך שילוב הנסיבות בו יש נשיא הנחוש לקיים את הטקס יחד עם טייסים צעירים שחששו להמרות את פיו ופקחים שנמנעו מלקבל החלטה מחשש להטלת דופי במערכת שיקוליהם, יצרו את התנאים והכשירו את הקרקע להחלטה לנסות ולנחות למרות הסיכון. ואחרי כל זה, עדיין ראוי לסייג.

 

אלו הערכות וספקולציות. נדרש להמתין לממצאים של ועדת החקירה בכדי לקבוע את המסקנות מהאירוע הקשה . כלפי המרכיב הרוסי בסיפור, ישנה אמביוולנטיות. הסימבוליות הרבה באירוע בו נשיא פולין, שלא הוזמן ע"י הרוסים לטקס, שטס במטוס רוסי לטקס לזכר רצח שביצעו הרוסים ומתרסק בשדה תעופה רוסי , מזמין עיסוק בסוגיה הרוסית שגם כך נמצאת במתח קבוע ביחסים עם פולין. המרחב של העיסוק נע החל מתיאוריות קונספירציה ("פוטין מונה ע"י מדבייב יומיים לפני התאונה") ועד לרגשות שהגיע הזמן להתפייס עם הרוסים, בעיקר לנוכח הסיוע הרב והאמפטיה שהם גילו כלפי הפולנים באבלם.

 

הקו המוביל כרגע, גם על רקע מצב הרוח הלאומי הוא קו של פיוס, אם כי מוקדם מדי לראות ולהבין לאן תנשב הרוח כאשר יעברו ימי הסולידריות והאחווה באבל הלאומי והאישי. ועוד ספקולציות בעניין מה שהתרחש בתא – הליכה סביב נחשבת לאירוע חריג בחיל האוויר הפולני, ישנן טענות רבות באשר לתרבות הבטיחות בחיל האוויר הפולני אולם זו כמובן חוכמה שבדיעבד. כמו כן יש דיווחים סותרים האם זו הייתה הגישה הרביעית או הראשונה. ועדת החקירה הרוסית פרסמה ב 13 לחודש שהמטוס היה בניסיון הגישה הראשון. כמו כן פורסם שהמטוס היה שמיש ברגע הפגיעה בקרקע. ועוד, פורסם שהתקשורת פקח/טייס התנהלה ברוסית, שפה שהטייסים אינם שולטים בה כיאות ולכן התקשו בביצוע Read Back. את העובדה שהטייס היה צעיר יחסית כבר הזכרנו בדיווח הקודם. אגב, בשנת 2005 היה שר ההגנה לשעבר מר יז'ה שמייג'נסקי, שהיה בין הנספים בתאונה, בביקור רשמי בישראל, כשר ההגנה הפולני, עם אותו מטוס התאונה. למידע נוסף: http://avherald.com/h?article=429ec5fa&opt=0

עבור לתוכן העמוד