ידיעון בטיחות - יוני 2011

תאונת Air France 447
ככול שמתבררים יותר פרטים על תאונת אייר פראנס 447 שצללה למימי האוקיינוס האטלנטי הדרומי בקיץ 2009, כן עולים יותר ויותר סימני שאלה. 

מה קרה כבר יודעים, למה קרה זו כבר שאלה שעדיין אין עליה תשובה ברורה.
כאמור, בהמשך למציאת הקופסאות השחורות והקלטת השמע מהקוקפיט, ניתן לתאר במדויק את מה שארע באותו לילה של ה 31 במאי 2009 בדרך מריו לפריז.
במהלך טיסה בגובה 35,000 רגל, כתוצאה מהתקרחות מדי פיטו בטיסה דרך עננים התנתקו הטייס האוטומאטי ומערכת ניהול הכוח האוטומאטית (שליטה במנועים).
המטוס החל לגלגל ימינה.  שני קצינים ראשונים היו בקוקפיט באותה עת, הקברניט יצא למנוחה מתוכננת זמן קצר לפני כן. 
הקצין הראשון הצעיר שבחבורה, שהיה הטייס המטיס, עבר להטסה ידנית וביצע גלגול שמאלה ומשיכה כלפי מעלה. המטוס טיפס בחריפות, התראות הזדקרות נשמעו בקוקפיט, מהירות המטוס נפלה לערכים נמוכים ובהמשך הטייס דחף, הוריד את אף המטוס לאזור האופק ובגובה 37,500 כמעט והתיישר בגובה.
בשלב זה נגמרה התקרחות והמערכות חזרו לפעולה תקינה. 



ניתן לומר שבשלב זה היה יכול להסתיים האירוע אולם מסיבה לא ידועה, בשלוש וחצי הדקות שאחרי כן, המשיך הטייס למשוך בסטיק ובכך הביא את המטוס להזדקרות מתמשכת.
המטוס נשאר בהזדקרות למשך כול הזמן עד שפגע במים.
בזמן ההזדקרות, בשל זוית ההתקפה הגבוהה, לא היו נתוני מהירות אמינים בקוקפיט.
הקברניט, שחזר לקוקפיט כדקה וחצי לאחר תחילת האירוע לא הצליח להציל את המצב.
את השתלשלות האירועים המדויקת והמאוד מעניינת ניתן לקרוא
בדו"ח הביניים שפרסמה ועדת החקירה ב 27 במאי השנה.  

אם כן אז למה?
למה המשיך הטייס למשוך בסטיק למרות שהיה בהזדקרות?
למה לא דחף, הקטין זווית התקפה והגדיל את מהירות המטוס כנדרש במצבים כאלה?
המנועים אגב פעלו ללא דופי בכל משך  האירוע.
האם יש כשל בהדרכת טייסים?  האם העובדה שרוב תרגלי הסימולאטור מתרגלים יציאה מהזדקרות בגבהים נמוכים שאז אסור לאבד גובה ולכן בד"כ מושכים בסטיק? 
למה לא מתרגלים כמעט הזדקרויות בגובה רב?
האם הטייסים היו בפאניקה ופעלו באופן לא הגיוני?
האם החושך, החיתחותים, הגשם ואובדן הנתונים גרמו להגברת הבלבול של הצוות?
לשאלות אלה עדיין אין תשובה ברורה.
השאלות באות בהמשך לכשל הטכני של התקרחות מדי הפיטו, בעיה שמטופלת בערוץ הטכני, בעיה שטייסים מיומנם אמורים להתגבר עליה.
בנוסף, מצבים כאלה של משיכה בסטיק בהזדקרות במקום דחיפה ושחרור מוכרים מתאונות קודמות.
אייר קולגן שהזדקר בגישה לשדה בבאפלו ניו-יורק ב 12.02.2009, תאונה שעסקנו בה רבות בהקשר למגבלות תעסוקת צוות ועייפות, וכן
West Caribbean  שהתרסקה בוונצואלה ב 16.08.2005.  

כתבה בנושא: 

 

עוד אירוע מביך לאייר פראנס בתערוכה בלבורז'ה
Air Bus 380 קצת גדול מדי למסלולי ההסעה בסלון האוויר בלה-בורז'ה...

 

 

תאונה נוספת ברוסיה
ב 20 ביוני התרסק טופולב 134 בטיסה פנימית ברוסיה בגישה לנחיתה בשדה ליד העיר פטרוזוודסק בצפון מערב רוסיה.
המטוס נחת בטעות על כביש הסמוך לשדה, כול 44 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו.
בין ההרוגים 5 מדעני גרעין שסייעו בהקמת הכור הגרעיני האירני בבושהר.
תיאוריות קונספירציה שונות עלו סביב תאונה זו אולם כנראה שמדובר בטעות אנוש של הטייסים.
להרחבה. 


בתחילת יולי פרסמה וועדת החקירה הרוסית כי לא נמצא כשל טכני במטוס.  (לקח קצת זרזי לטעמי אבל...). 

 

קישור לאתר עם סרטון ווידאו של אתר התאונה: 

בהמשך לתאונה הורה נשיא רוסיה להוציא את המטוסים מסוג זה משרות:
להרחבה. 

אירועים מהעולם 

פיצוץ צמיג בנחיתה ואש בכן הנסע
לקראת סוף מאי, מטוס של חברת דלתא
 MD88מפיטסבורג נחת באטלנטה ופוצץ גלגל בנחיתה.  לאחר פינוי מסלול פרצה אש באזור כן הנסע, בעקבות האש המטוס פונה בנוהל חירום.
הפלטת קונוס הזנב לשם פינוי במגלשת זנב נכשלה והפינוי התבצע דרך הדלתות בצד הנגדי לאש.
להרחבה. 

 

  

התרסקות מטוס אווירובטי בזמן מפגן אוירי בפולין – סרטון ווידאו 

 

נחיתה בחצר האחורית 

  

 גם זה קורה – מכות בין שני נוסעים בטיסה פנימית בארה"ב 
תיגרה בין שני נוסעים בטיסה שיצאה מוושינגטון.  הסיבה – השענת הכיסא אחורה שלא התאימה ליושב מאחור... המטוס חזר לנחיתה בוושינגטון בערך שעה וחצי לאחר שהמריא משם.
להרחבה 

  

ולסיום: עשרת הנושאים המבוקשים ביותר ע"י ה NTSB בתוכנית להגדלת מודעות הציבור לסיבות לתאונות. 
לרשימה 

עבור לתוכן העמוד