ידיעון בטיחות - אוקטובר 2011

כנס התעופה האזרחית השנתי של מכון פישר ורת"א
הכנס יתקיים ב 9 בנובמבר, לתוכנית הכנס ורישום באתר המכון.
השנה ישתתפו בכנס גם כמה אורחים מחו"ל שיתנו תמונה גלובאלית על ענייני חקיקה, בטיחות וכלכלה בתעופה העולמית.
אנחנו עושים מאמצים רבים להביא השנה שניים מהמעורבים הישירים בחקירת תאונת אייר פראנס 447, בכיר מצוות החקירה הצרפתי וכן בכיר מהחברה האמריקאית שעסקה באיתור ושליית הממצאים מאתר ההתרסקות.  בכול מקרה כוונתנו להציג את התאונה בכנס אם בעזרת האורחים מחו"ל ואם ע"י קברניט מחברת ישראייר המפעילה מטוסי איירבס.
להלן ריכוז כתבות בנושא התאונה 

 

פגיעת "בז" F-15 בלהקת שקנאים לאחר המראה מתל-נוף
בתאריך 6.10.2011  - פגע מטוס בז דו מושבי שהמריא מבסיס תל נוף בלהקת שקנאים.
הפגיעה גרמה לאש, כיבוי מנוע אחד ואובדן כוח במנוע שני.
הצוות ביצע נחיתה מיידית על אחד המסלולים בכיוון ההפוך לכיוון ההמראה.
הביצוע היה מוצלח ביותר.
להלן סרטון ווידאו שהופץ ע"י חיל האוויר.

באוגוסט 1995  הסתיימה פגיעה של מטוס בז בחסידות בתוצאה קטלנית. מטוס דו מושבי של אותה טייסת פגע בגובה נמוך, באזור מטווחי חיל האוויר בערבה, בלהקת חסידות.  החסידות פגעו בשני המנועים, גרמו לאש ולאובדן מיידי של מערכות הידראוליות חיוניות.
המטוס גלגל ופגע תוך שניות ספורות באדמה ללא שהיה לצוות סיכוי להיחלץ.
בתאונה נהרגו סרן רונן לב וסרן ירון ויונטה ז"ל.


  
הגעה למצב קיצוני בטיסה של מטוס 737 של חברת ANA היפאנית
ב 6 בספטמבר, מטוס 737 של חברת ANA (All Nippon Airways ) הגיעה למצב טיסה קיצוני במהלך טיסה שגרתית.
המטוס שייט בגובה 41,000 רגל בדרכו לטוקיו.  הקברניט יצא לשירותים וכשחזר ניסה הקצין הראשון (וותיק יחסית) לפתוח עבורו את דלת הקוקפיט בעזרת מפסק הפתיחה הנמצא על במת המכשירים שבין כיסאות הטייסים.  כנראה ששלח ידו בטעות למפסק קיזוז הכיוון במקום למפסק פתיחת הדלת והכניס בכך פקודת סבסוב חזקה.  המטוס גלגל עד לכדי 132 מעלות בציר הגלגול, 35 מעלות הורדת אף ושינה כיוון של כמעט 150 מעלות.  המטוס הפסיד 6,300 רגל במהלך האירוע שהסתיים בפציעות קלות בלבד של כמה נוסעים ואנשי צוות. 
לקח ישן – כדאי להיות קשור בזמן השיוט... 
קישור לקטע ווידאו המתאר את התמרון.

כתבה נוספת בנושא

 

הסתיימה חקירת התאונה במוסקווה בתחילת השנה
בתחילת ינואר השנה עלה באש על הקרקע מטוס טופולב 154 בשדה התעופה במוסקווה.
שלושה נוסעים נהרגו בתאונה.  האש פרצה בחלק האחורי של המטוס אבל כבר בתחילת החקירה היה ברור שלא פרצה במנועים או במנוע העזר הסילוני.
לאחרונה הסתיימה החקירה וממסקנותיה עולה כי האש פרצה במכלול הגנראטורים שבאזור המנועים האחורי.  בעיית סנכרון גנראטורים גרמה לזרם גבוה בין פי 10 ל 20 מהזרם הנדרש וכתוצאה מכך לאש.  הסיבה לבעיה מוסברת בתחזוקה לקויה וביצוע חיבורים שלא כנדרש במכלול הגנראטורים. 
לכתבה בנושא

 

תאונת יאק 42 מה 7 לספטמבר ליד ירוסלב, רוסיה
טיסת צ'רטר מירוסלב רוסיה למינסק בילרוס שעל סיפונה 37 נוסעים ו 8 אנשי צוות התרסקה מעט אחרי המראה לתוך נהר הוולגה.  על המטוס הייתה נבחרת ההוקי של ירוסלב.  נוסע ואיש צוות אחד נשארו בחיים אולם אחד מהם מת מפצעיו כמה ימים לאחר מכן.
לפי נתונים ראשוניים, כול הפעולות והתנאים להמראה התקיימו כראוי, תצורת המטוס, בדיקות הצוות וכד'.  השלב הראשון של ההאצה עד להרמת האף התנהל כראוי אולם משום מה המטוס לא הצליח לנתק.  הטייסים פתחו כוח מלא אולם ניתקו את המטוס כ 400 מטר לאחר סוף מסלול!!!
המטוס ניתק ומיד לאחר מכן פגע באנטנת הכיוון של ה ILS (מערכת ההכוונה לנחיתה) וגלגל המטוס פגע באדמה. 

כתבה בנושא

סרטון של קטע ההתרסקות

אתר ההתרסקות

 

תאונת גולפ אייר
28 באוגוסט, נחיתה לא מוצלחת של גולף אייר בקוצ'ין הודו.  נוסע אחד נפצע קשה ושבעה קל.
בזמן הנחיתה שררו בשדה תנאי מז"א גרועים, ראות מוגבלת, גשם ורוחות חזקות ומשביות.

כתבה בנושא


גם קפה חם מדי מסוכן
"תאונה" שאי אפשר להתעלם ממנה... גם זה יכול לקרות בטיסה.
בתאריך 22 באוגוסט, טיסת אייר קנדה מהליפקס למונטריאול, דיילת נכוותה (כוויות דרגה 2) מקפה חם ולא יכלה להמשיך בתפקידה.  המטוס המשיך ליעד שהיה במרחק 40 דקות ממועד האירוע.
לכתבה

התרסקות 737 בקנדה
בתאריך 20 באוגוסט, מטוס 737 התרסק בגישה לנחיתה.  המטוס ביצע גישת  ILS בתנאי ראות מוגבלים ופגע בקרקע כמה מאות מטרים לפני תחילת מסלול.  4 אנשי צוות ו 8 נוסעים נהרגו בתאונה, 3 נוסעים נוספים שרדו ומצבם יציב.  נסיבות התאונה אינן ברורות בשלב זה.
לכתבה בנושא

 

נחיתה על המים ברוסיה
ב - 11 ביולי, אנטונוב 24 ביצע נחיתה על נהר האוב ברוסיה.  המטוס היה בדרכו מטומסק לסורגיט כאשר בשיוט פרצה אש במנוע שמאל.  הצוות החליט לפנות לשדה קרוב אולם נאלץ לנחות על הנהר בדרכו.
4 נהרגו ו 33 נפצעו בדרגות שונות.
וועדת החקירה פרסמה זה מכבר שהבעיה החלה כבעיית שמן מנוע שהתפתחה לאש.  בנוסף הודיעו כי הסיבה לבעיה היא תחזוקה שלא בהתאם לנהלים ולפיכך נפתחה במקביל גם חקירה פלילית.
התאונה מזכירה כמובן את האירוע המוצלח של US Air בנחיתה על ההדסון בניו יורק, שם זה נגמר יותר טוב...
לכתבה בנושא

 

תאונה במהלך מופע אווירי בארה"ב
מופעים אוויריים ידועים בסיכון שהם מהווים ולא מכבר נקבעו חוקים מאוד מחמירים המחייבים הפרדה בין נתיבי הביצוע לקהל.  למרות זאת שוב תאונה עם נפגעים על הקרקע.
מטוס מוסטאנג P-51 התרסק לתוך הקהל ב 16 בספטמבר במהלך תחרות ברינו ארה"ב.
הטייס, בן 74, איבד שליטה במטוס וצלל לקהל,  יש הסבורים כי הסיבה היא בעיית מקזז, או ליתר דיוק כישלון לוחית קיזוז אשר גרמה למטוס להיכנס לתמרון ב עומס G גבוה, תמרון ועומס שממנו הטייס לא הצליח להיחלץ.
בסמוך לאירוע דווח על 9 הרוגים ו כ 55 פצועים בדרגות שונות עם סבירות לעלייה במספר ההרוגים.

כתבה וסרטונים בנושא


 

צעדי בטיחות חדשים בשדות התעופה בארה"ב – קליפ קומי

עבור לתוכן העמוד