ידיעון בטיחות - דצמבר 2011

 

מי אמר שצריך לנחות עם גלגלים? שני אירועים של נחיתות מוצלחות עם תקלות בכן הנסע.

נחיתת גחון פולנית - תזכורת: בכל מקרה של תקלה בדוק את הלחיץ תחילה
בתאריך 1 בדצמבר, מטוס 767 דגם 300 של חברת LOT הפולנית בדרכו מניו-יורק לוורשה, ארעה תקלה הידראולית, המטוס ביצע נחיתת גחון מוצלחת, לא היו נפגעים.

סרטון ברשת

לאחרונה פרסם החוקר הראשי הפולני דוח ביניים, שמצא את הסיבה לכישלון המערכת ההידראולית המרכזית האחראית על הורדת הגלגלים ברגיל – קרע בצינור הידראולי.   לדוח המלא
ניסיונות הצוות להוריד גלגלים בחירום לא צלחו.  לחיץ האחראי על שחרור חשמלי של נעילת הגלגלים מעלה נמצא בחוץ והוא חשוד שגרם לאי ירידת הגלגלים בחירום.
לאחר הרמת המטוס ע"י מנוף, הוכנס הלחיץ ומערכת ההורדה בחירום פעלה כראוי, מה שמחזק את הסברה שזו הסיבה לכישלון מערכת החירום. חשוב לציין שבדיקת הלחיץ אינה מופיעה כפעולה נדרשת ברשימת הפעולות החיוניות במקרה כזה.  עוד בעניין הלחיץ

 

גם בדרום אפריקה נחיתה ללא כן נסע

ב 10 בנובמבר לאחר המראה מיוהנסבורג הצוות של מטוס מסוג Avro RJ-85 של חברת South African Airlink דיווח על בעיית גלגל אף והחליט לחזור לנחיתה בשדה. בהורדת גלגלים לא היה חיווי תקין לגלגל אף. מעבר נמוך מעל למגדל אישר את החשש. לאחר שעתיים באוויר וניסיונות שונים שלא צלחו ביצע המטוס נחיתת חירום מוצלחת ללא נפגעים. קטע ווידאו

 

דוח סופי בעניין התרסקות יאק 42 ברוסיה
וועדת החקירה הרוסית פרסמה דוח סופי באשר לנסיבות התרסקות יאק 42 ב 7 בספטמבר.
כזכור הייתה זו טיסת צ'רטר מירוסלב רוסיה למינסק בילרוס שעל סיפונה 37 נוסעים ו 8 אנשי צוות שהתרסקה מעט אחרי המראה לתוך נהר הוולגה.  על המטוס הייתה נבחרת ההוקי של ירוסלב.  נוסע ואיש צוות אחד נשארו בחיים אולם אחד מהם מת מפצעיו כמה ימים לאחר מכן.

בתחילה פורסם כי תהליך ההמראה התנהל כשורה ולא ברור מדוע המטוס לא הצליח לאסוף גובה כראוי לאחר הניתוק.
הוועדה קבעה כי הנחת רגליים באופן שגוי על דוושות המטוס גרמה לבלימה מתמשכת בזמן ריצת ההמראה, המטוס הגיע למהירות הניתוק רק כ 450 מטר לאחר גמר מסלול ומשיכה חזקה בהיגוי לצורך ניתוק הכניסה את המטוס להזדקרות מיד אחרי שעלה לאוויר.
בהמשך פגע המטוס באנטנת
ILS
והתרסק.
לכתבה בנושא

עייפות בטייסים
נושא שעלה כאן בעבר מספר פעמים, העניינים מתחממים. 
רשויות התעופה עוסקות בחקיקה ע"מ להתאים את החוקים העתיקים לתנאים הקיימים.


ICAO ערך בקיץ האחרון כנס בנושא במונטריאול קנדה ובו עסקו בנושא FRMS - Fatigue Risk Management Systems
יחד עם זאת, הכיוונים שחלק מהמחוקקים לוקחים אינם עולים בקנה אחד עם כוונות ודרישות הטייסים.
להלן שני קטעי ווידאו קצרים שהוכנו ע"י איגוד הטייסים הבריטי אשר פונים לקהל הרחב.
קטע קצר המסביר את הבעיה
הרחבה למתעניינים

שיקום בשטח של טופולב 154
ב 7 בספטמבר 2010 ביצע טופולב 154 נחיתת חירום במנחת נטוש וקצר. ב 24 למרץ 2011 המטוס המריא מאותו מנחת לאחר שתוקן בשטח!!!
צוות טייסי ניסוי של החברה המריא עם המטוס על מסלול קצר עם מינימום הדלק הנדרש.  מעבר לביצוע התיקון בשטח שהוא אירוע כשלעצמו, ראו איך עושים 
Deicing    בתנאי שדה.

אגב, הסיבה לחירום הייתה בעיה במצברי המטוס שנגרמה עקב תחזוקה לקויה.
לכתבת הצילומים
 

איך לא לעשות ניהול סיכונים
עבודת מסוק בשטח מוגבל שהסתיימה לא טוב….

החטיפה שלא הייתה
טיסת DELTA 6132 לניו-יורק, בשלב ההנמכה לנחיתה הקברניט " נתקע"  בשירותים. 
הקברניט ביקש עזרה מנוסע בעל מבטא זר וכבד לצורך העברת המידע לקוקפיט ואף נתן לו את הקוד הסודי לדלת, כך לפחות עפ"י הכתבה.  הקצין הראשון העלה חשש לחטיפה והכריז חירום.
ניתן לשמוע בקישור הבא את הקשר עם המטוס ברגעים המעניינים... 

קליפים נחמדים

נחיתה מוזרה של מטוס ימי

נחיתה ברוחות צד, קצת ישן אבל עדיין מעורר כבוד

אירוע בטיחות שלא קרה...

 
עבור לתוכן העמוד