ידיעון בטיחות - אפריל 2012

 

התרסקות ATR-72 בסיביר רוסיה

 בתאריך ה 2 לאפריל 2012 התרסק מטוס ATR-72-201 לאחר המראה משדה התעופה טיומן שבסיביר רוסיה. על המטוס היו 39 נוסעים ו 4 אנשי צוות. 12 נוסעים שרדו אך סובלים מפציעות קשות. המטוס היה בטיסת פנים שגרתית מטיומן לסורגוט והתרסק קצת לאחר 07:30 בבוקר. עפ"י ניתוח ראשוני של הקופסאות השחורות ששרדו את התאונה, המטוס טיפס עד לגובה 700 רגל לערך לאחר המראה ואז נכנס להטייה שמאלית שהחריפה עד לפגיעתו בקרקע. המנועים פעלו כשורה עד לפגיעה בקרקע. המטוס התבקע ואש פרצה בו לאחר הפגיעה. לפי דיווחים שונים, צוות הקוקפיט היה צעיר ביותר, בשנות ה 20 לחייהם, בעלי ניסיון מועט, כמו כן יש שמועות על חוסר ביצוע תהליך נגד הקרחה לפני המראה. הדיווחים לא מאומתים כך שיש להמתין לתוצאות החקירה הרשמית. אגב, מטוסים מסוג זה משמשים את החברות הפנים ארציות - ארקיע וישראייר, המטוס נחשב אמין ובטוח.

  

 

כתבות בנושא:
http://avherald.com/h?article=44d5e519&opt=7168
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20120402-0

 

 חברות לוביות לא יורשו להיכנס למרחב האווירי האירופי
האיחוד האירופי אסר על טיסות של חברות לוביות להיכנס למרחב האווירי של אירופה בשל חשש כבד למצב הבטיחות בחברות אלה.

ההשעיה היא זמנית עד לנובמבר השנה אולם תוארך במידת הצורך.  לוב עדיין אינה מופיעה ברשימה השחורה באופן רשמי אולם זהו כאמור צעד זמני.  במידה ולא יהיה שיפור משמעותי אזי היא תופיע  ברשימה. ההגבלה בוצעה בתאום עם רת"א הלובית.

התעופה הלובית הייתה תחת חקירה מאז תאונת האייר-בס ביוני 2010 בטריפולי, מאז כנראה לא היה ללובים קל לטפל בבעיות הבטיחות בתעופה, הם מתמודדים במקביל עם "בעיות אחרות" מאז ההפיכה.

לכתבה בנושא

עייפות טייסים

בידיעון הקודם פרסמנו את עיקרי החוק החדש שפורסמו ע"י ה FAA לגבי מגבלות תעסוקה לצוות אוויר. החוק נכנס עכשיו לשנתיים של התייחסויות והתאמות לתקנות ולנהלים של החברות השונות עד לפרסומו הסופי. הפרסום בא לאחר גרירת רגליים ארוכה בנושא ביצוע המלצות וועדת החקירה בעקבות התרסקות "קולגן-אייר" בבאפאלו ניו יורק בחורף 2009. אם לפני שנתיים היה נראה כי אירופה, הרשויות והחברות, משיגות את ארה"ב בהתקדמות לקראת חקיקה חדשה בתחום מגבלות התעסוקה הרי שהיום המצב נראה קצת שונה. איגוד הטייסים הבריטי ממשיך להתריע על החקיקה באירופה שלטענתם תרע את המצב הקיים ובפועל תגדיל את שעות התעסוקה במקום להגביל אותן.

 

בעבר גם פרסמנו קישורים לסרטוני הסברה שהאיגוד הבריטי מפיץ באינטרנט המתריעים את הציבור מפני טייסים עייפים. עייפות כיום מושווה לרמות אלכוהול בדם וטייס עייף הריהו כבעל רמות שבין שתיים לארבע הרמות המותרות בחוק. עוד מזכירים בוויכוח את תאונת "אייר-אינדיה- אקספרס" במנגלור הודו ב 2010, התאונה הגרועה ביותר של אותה שנה בה נהרגו 158 נוסעים ואנשי צוות. בתאונה הוכח כי הקברניט ישן שנת ישרים עד סמוך להנמכה לנחיתה והיה עייף מיום פעילות ארוך שנמשך במהלך כל הלילה. כמובן שמוזכרים בתקשורת עוד מקרים רבים בהם נרדמו טייסים בטיסה, רבים מהמקרים אינם מדווחים בשל חשש הטייסים מתהליכי משמעת ופגיעה במקור פרנסתם ובשמם הטוב. אחד הדוברים הבולטים בתחום מגבלות התעסוקה לטייסים הנו "סולי" סולנברגר, טייס ה US-Airways שביצע את הנחיתה המדהימה על נהר ההדסון בניו יורק. סולי פרש מאז והוא מופיע כדובר בפורומים שונים העוסקים בנושא. לדבריו, הוא לא היה מצליח לבצע את ה"נס" אילולי היה בשיא יכולתו לאחר שקיבל את המנוחה הנדרשת לשם כך.

כתבה בנושא 

תזכורת של סרטון האזהרה שיצאה מאיגוד הטייסים הבריטי בנובמבר האחרון 

אזהרה שפורסמה בתחילת השנה שעברה

 

תאונת גרירה במפעל בואינג בסיאטל

במהלך גרירת מטוס 787 של חברת JAL במפעל בואינג בסיאטל ביום שישי בלילה ה 3 לפברואר נדרס אחד העובדים שליווה את המטוס ליד כן הנסע הראשי הימני שלו. העובד נפצע קשה, כוחות חילוץ והצלה עבדו זמן רב ע"מ לשחררו.

 

 

קטע ווידאו המתאר את החילוץ

 

 

אירועים מהעולם

נחיתת דיוק בפייפר

 

נחיתה על ספינה בים סוער

 

אוירובטיקה לא מוצלחת בהליקופטר

 

  

 

עבור לתוכן העמוד