ידיעון בטיחות - מאי 2012 סכום שנת 2011

סיכום שנת הבטיחות 2011, השנה הטובה מעולם...

תקציר מסיכום בטיחות 2011 של flightglobal      

Airline safety & losses annual review: 2011

   לסכום המלא הקש כאן


שיעור התאונות הקטלניות הגיע לאחד (תאונה אחת) לכול 1.52 מליון טיסות.  להשוואה, בשנת 2010 עמד שיעור התאונות על אחד ל 1.3 מליון טיסות.  ממוצע חמש שנתי, כולל 2011, עומד על תאונה אחת  ל 1.51 למיליון טיסות 

הנתונים מתייחסים למטוסי סילון וטורבו פרופ בעלי 14 מושבים ומעלה ומטוסי מטען מקבילים בגודלם.
להלן גרף המתאר את הנאמר לעיל:

שיעור התאונות השתפר מאמצע שנות ה 90 וכיום שיעור התאונות טוב פי שניים ממה שהיה לפני כ 15 שנה.
חשוב לציין כי שיעור התאונות הנו מדד חשוב שיש להמשיך לשפר אולם לא פחות חשוב, אם לא יותר, זה להקטין את תדירות התאונות ואת מספר ההרוגים – זה מה שמשפיע על הציבור בעולם וכך הוא שופט את עולם התעופה.

למרות שמספר התאונות הכללי ירד אך במעט מ  28 ב 2010 ל 25 ב 2011 (ראה הגרף להלן)

 
אזי מספר ההרוגים ירד משמעותית מ 828  ב 2010 לכדי 497 ב 2011, ראה טבלה להלן:

 


 
כמובן ששיפור זה בא גם ביחס לממוצעים הרב שנתיים.


נתון מעניין הוא כמות האנשים שקיפחו את חייהם, נוסעים ואנשי צוות.
בעשור הקודם (שנות ה 90) הנתון עמד על 11,275 לעומת 7923 בעשור האחרון (שנות ה 2000).
ואולי הכי חשוב להזכיר בקשר לשנת 2011, כל התאונות עם נפגעים היו של מובילים קטנים ומקומיים, לא הייתה השנה אפילו לא תאונה אחת קטסטרופלית של מוביל גדול.
הלקח החשוב, החברות הגדולות בטוחות יותר והסיבות לכך רבות ומגוונות.
להלן גרף ההרוגים מקרב "הנוסעים המשלמים":

 
 
כמות הנספים מקרב הנוסעים המשלמים הייתה אחד לכול 7.1 מליון נוסעים בשנת 2011 ובהשוואה לשנת 2010, אחד לכול 3.8 מליון נוסעים, שיפור משמעותי ללא ספק.

 

רשימת התאונות החמורות ביותר של שנת 2011 :

  • 8 ליולי, בואינג 727 בקונגו, 83 הרוגים בנחיתה לפני המסלול
  • 9 בינואר, בואינג 727 באירן, 78 הרוגים בהזדקרות לאחר הליכה סביב
  • 20 ליוני, טופולב 134 ברוסיה, 45 הרוגים, התרסק בנחיתה
  • ספטמבר 9, יאק 42 ביארוסלב רוסיה, 44 הרוגים בהתרסקות לאחר המראה
  • 4 באפריל, בומברדייר 100 בקונגו, 32 הרוגים בהתרסקות בנחיתה.
  • חמש תאונות אלה תרמו 62% מסך ההרוגים השנתי מקרב הנוסעים המשלמים.
  • רשימה קצרה זו נותנת מושג די ברור היכן לא כדאי לטוס כנוסע משלם...
  • כשבוחנים את הנתונים לגבי מטוסים מתוצרת מערבית התמונה משתפרת עוד יותר.

 

מספר הנוסעים שנהרגו במטוסים מערביים קטנה ביותר מ 50% ביחס לשנה שקדמה לה, 207 הרוגים ב 2011 לעומת 554 בשנת 2010.


2011 עדיין אינה הטובה ביותר מאחר ובשנת 1984 נהרגו "רק" 6 נוסעים ואנשי צוות.  הטובה אחריה היא שנת 2004 בה נהרגו 235 נוסעים ואנשי צוות, הכול כמובן במטוסים מתוצרת מערבית.


ועוד נתון, מבין הרוגי המטוסים המערביים, 184 היו נוסעים משלמים אולם כולם טסו בחברות שאינן מערביות.
קיימים עוד ניתוחים ופילוחים שונים של נתוני 2011 אבל הקו אחיד – שנה מצוינת לתעופה האזרחית.

 

הלקח העיקר שכדאי לזכור – רוצים רמת בטיחות גבוהה בתעופה? טוסו במטוסים מערביים ובחברות מערביות!!! 

בהמשך נפרסם תקציר נתוני IATA ודי ברור כבר עכשיו כי המספרים והשיפור יהיה גדול אף יותר ממה שמוצג בסיכום זה.

 

 

עבור לתוכן העמוד