ידיעון בטיחות וביטחון בתעופה נובמבר 2012

 

 

הכנס החמישי השנתי לתעופה אזרחית בישראל של מכון פישר בשיתוף רשות התעופה האזרחית (רת"א)

 7 לנובמבר 2012, בית חיל האוויר בהרצלייה


הכנס עסק בנושאים מקצועיים שהם בלב ענף התעופה הישראלית והעולמית: רגולציה, כלכלה ובטיחות.
כול ההרצאות צולמו בווידאו והועלו לאתר המכון.
לצפייה בתוכנית הכנס בה מופיעים קישורים לכול ההרצאות הקש כאן.

 

הכנס זכה להתעניינות רבה בהיבט כמות המשתתפים והכיסוי התקשורתי שקיבל.
את פני הבאים קיבלה הפגנה נושאת שלטים של אנשי התעופה הכללית שמחו על החלטת הממשלה לסגירת שדה דב והרצלייה כשאין בצידה החלטה על אלטרנטיבה ראויה.
אורח כבוד בכנס היה מר קריסטוס פטרו, מנהל ארגון הבטיחות FSF של דרום מזרח אירופה, מזרח תיכון וקפריסין, ארגון הבטיחות הלא ממשלתי החשוב בעולם.

מר קריסטוס דיבר על הגידול המתמשך בהיקפי התנועה האווירית והציג תמונה של צפיפות התעבורה על פני יממה רגילה באירופה.   מר קריסטוס הדגיש את הצורך בשיתוף פעולה אזורי שהוא אבן היסוד לפעילות ארגון הבטיחות FSF כדי לקיים תעבורה אווירית בטוחה.


את החלק המקצועי פתח מר טומס ווידמולר (Thomas Windmuler), סגן נשיא IATA, שהציג נתונים על היקפי התעופה העולמית, את המגמות המרכזיות בעולם התעופה האזרחית, נתונים כלכלים ומצב הבטיחות.
בהמשך הציגו רת"א ורש"ת דו"ח מצב על פעילותם בשנה שחלפה, תוכניות ומגמות לעתיד.

במרכז העניין עמדה חזרתה של ישראל לקטגוריה 1.

המושב השני עסק בליברליזציה בעולם התעופה ("שמים פתוחים") וריכז את מרב תשומת הלב בכנס.  המחלוקות סביב ההסכם ייצרו מתח מסוים באוויר ובהחלט היה ניתן לחוש את האמוציות הקיימות סביב הנושא.
פתח את המושב מר מייק טרסווי (Mike Tretheway), מומחה בעל שם עולמי בתחום שהוא איש אקדמיה וגם נשיא חברת ייעוץ בתחום התעופה.
מר טרסווי תיאר כיצד מתמודדות חברות התעופה עם השינויים שנגרמו כתוצאה מכניסת חברות ה Low cost והליברליזציה הגלובאלית.
בהמשך הוצג ההסכם שנחתם ברשאי תיבות עם האיחוד האירופי ותרומת התעופה לכלכלה הישראלית בראיית משרד האוצר.
ביקורת על ההסכם הושמעה ע"י קברניט רוני זוהר נשיא איגוד הטייסים הישראלי ועמדת החברות התעופה הישראליות הוצגה ע"י מנכ"ל אל –על מר אליעזר שקדי.
לא אכנס לפרטי ההרצאות, מומלץ לראותן בקישורים שצוינו לעיל.

מושב הבטיחות עסק השנה בנושא השינויים המתממשים ובאים בתחום מגבלות התעסוקה לצוות אוויר,  FTL – Flight Time Limitation , שינויים שישפיעו רבות על תעשיית התעופה המסחרית.
כרקע למושב הציג קברניט יוני רונן מחברת ק.א.ל תאונות בהם שיחק מרכיב העייפות תפקיד מרכזי ובהמשך הציג קברניט דודי בן שחר את תהליכי החקיקה שמתרחשים בעולם בהקשר זה.
מר דוגלס מלור (Mr. Douglas Mellor), הציג את מיזם ניהול הסיכונים לעייפות (FRMS), מיזם משותף של ICAO,IATA , IFALPA ואת תוכנת ניהול זמני
פעילות (SAFE) העוסקת ב"תכנון נכון" של זמני תעסוקת אנשי צוות אוויר, תוכנה שפיתח במשך 15 שנים בשיתוף עם רת"א האנגלי. 

 

בטיחות טיסה בעולם
עם כול הזהירות הנדרשת, נראה שלפנינו עוד שנה טובה בהיבט בטיחות הטיסה בעולם.
תאונות אומנם קורות אך הן ממשיכות לקרות במקומות שעדיין נשארו מאחור בכול נושא בטיחות הטיסה, מקומות כגון דרום אמריקה, אפריקה, המזרח הקרוב ורוסיה.
בקרב המובילים הנקובים במערב ובמזרח אסיה המצב טוב ונקווה שימשיך כך.
להלן קישור לרשימת התאונות לשנה זו

 

קצת סטטיסטיקה
מה השלב המסוכן ביותר בטיסה?

 


ניתן לראות ששלב הנחיתה והגישה הם המסוכנים ביותר כשאחריהם נמצאים שלבי ההמראה והטיפוס הראשוני.  הגיוני מן הסתם.

 

 ואיזה סוג טיסה הוא הכי מסוכן?

                                           

 

כמובן שטיסה במובילים נקובים היא הבטוחה ביותר.  בתחום התעופה הכללית General aviation  יש עוד הרבה מקום לשיפור.

 

מה הסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית כנוסע בחברת תעופה?


ככלל, טיסה זהו אופן התחבורה הבטוח ביותר כאשר מדובר על מובילים נקובים.

 

 

אירועי בטיחות הזמן האחרון 

תאונת איילנדר באנטיגואה באיים הקריביים
התאונה אירעה ב- 7 באוקטבר 2012.  המטוס המריא ומיד אחרי המראה הוריד אף ופגע באדמה. הטייס ושני נוסעים נהרגו במקום,  נוסע אחד נפצע פצעים קריטיים והובל לבית חולים.
עפ"י הדו"ח הראשוני, המטוס נצפה מפיל כנף ימין אחרי המראה ובהמשך פוגע ראשית עם כנף ימין וממשיך לאדמה.  נראה שמנוע ימין איבד כוח מיד אחרי המראה והסיבה לכך כנראה זיהום דלק חמור.  נמצאו כמויות מים גדולות בדלק.
חשוב לציין שכמויות מים גדולות ניתן לזהות בקלות יחסית במידה ומבצעים בדיקות של דגימות דלק לפני טיסה כנדרש.

 

 

 


 

דו"ח סופי לתאונה בה התרסק יאק 42 בירוסלב רוסיה
התאונה אירעה ב 7 בספטמבר  2011.  כזכור, המטוס התקשה לנתק, ניתק רק בסוף מסלול, פגע באנטנת ה ILS והתרסק על גדת הנהר בהמשך לציר אחרי המראה.
הוועדה מצאה כי הנחת רגליים שגויה על הדוושות גרמה ללחיצה לא רצונית על הבלמים ומנעה האצה תקינה בשלב ההמראה.  המטוס הגיע לקצה מסלול, ניתק בקושי רב אך בשל מההירות ניתוק נמוכה לא טיפס כראוי ופגע באנטנת ה ILS שבהמשך ציר מסלול.
בנוסף נמצאו בגופו של הקצין הראשון עדויות לתרופות נפשיות האסורות לשימוש בטיסה עפ"י החוק המקומי.
עוד מצאה הוועדה ליקויים רבים בהדרכה שקיבלו הטייסים על המטוס, פיקוח ועוד.
המטוס כאמור היה שמיש, מזג האוויר היה טוב ורק בעיית התפעול היא שגרמה לתאונה.

קישור לווידאו שיחזור התאונה  

בתאונה נספו חברי קבוצת הוקי מקומית, רק נוסע אחד נפצע קשה אך שרד את התאונה

 


תרשים אזור התאונה

 


אנטנת ה ILS שנפגעה

 

עבור לתוכן העמוד