חדשות ועדכונים - פברואר 2015

 

תאונות ומזג האוויר
לאחרונה פקדה אותנו שרשרת אירועים קשים ומכאיבים המזכירים לנו שהתעופה, ככל שתהיה מתקדמת ובטוחה, מושפעת  ממזג האויר  ואיננה יכולה להתעלם מתופעותיו. עוצמתן של תופעות אלה עלולה להפתיע גם טייסים ותיקים.
התאונה הקשה מכולן היתה זו שפקדה את האיירבס המאלזי בטיסה 8501QZ מסורבאייה, אינדונזיה, לסינגפור שנעלם מהרדאר כ-45 דקות אחרי המראתו. בימים אלו נמשתה הקופסה השחורה ואנחנו ממתינים בכליון עיניים לפיענוח הארוע.

 

ידוע  כי מזג האויר ששרר בזמן טיסה זו היה קשה מאד. סערה טרופית, עננים סוערים ומפותחים לגובה רב ביותר, עד  כי הטייס ביקש לשנות נתיב טיסה כדי לעקוף אותם. הבקשה  לכשעצמה איננה חריגה, אך נראית מוזרה כי על פי הפרסומים, הטייס ביקש לטפס לגובה מעבר ליכולת המטוס.
משלא אושרה בקשתו המשיך במגמה לא ברורה וזמן קצר לאחר מכן נעלם, ונמצא כעבור ימים אחדים על קרקעית ים ג'אווה.

אופן התרחשותה של התאונה ייקבע בגמר פיענוחה של הקופסה השחורה, אך ככל הנראה למזג האוויר הקשה ולהתמודדותו של צוות המטוס עם התנאים הקשים היה חלק נכבד בתאונה.

ארוע חמור נוסף, לפחות למראית עין, הוא היתקלותם של מטוסי אל על וסוויס בחיתחות (מערבולות אוויר) חמור ועז במיוחד בשמי ספליט.

 

גם תופעה זו המכונה 'חיתחות באויר צלול' מוכרת לתעופה, ומחייבת תיכנון של נתיבי טיסה עוקפים, ואם הדבר לא מתאפשר יש לבטל או לדחות טיסות. הטלטלה העזה מאד אינה נוחה לנוסעים ולצוות והם ישמחו שתחלוף עוד בטרם יימצא מבנה המטוס בסכנה ממשית. אך גם זו עלולה להתממש ואז המטוס יצטרך לעבור סידרת בדיקות שיבהירו אם נשבר או התקמט והתכופף. די במראה מגשי האוכל ההפוכים/זרוקים במעבר כדי להבין את הסכנה הגלומה במפגש כזה לכל עצם חופשי בתא הנוסעים, ובמטוס כולו. גם אדם שמהלך במעבר, או יושב כשאינו חגור לכסאו הוא 'עצם חפשי'...

 

ואצלנו, ממש לאחרונה, המריא מטוס ממנחת האז"מים בראשון-לציון והופתע מענן-ערפל סמיך שכיסה במפתיע את המנחת. בנסותו לשוב לנחיתה דרך הערפל לא הצליח להגיע למסלול ופגע במבנה סמוך למסלול. הצוות נספה.(*)
(*)הכתוב מסתמך על התיאורים בתקשורת ואינו מתיימר להיות מדוייק. התאונה נתונה בחקירת החוקר הראשי


תופעות מזג אוויר קיצוניות וחריגות בעצמתן תמיד השפיעו ותמיד ישפיעו על עולם התעופה. לתעופה המקצועית יש בדרך כלל תשובות סדורות לתופעות המוכרות הללו, החל בתחזיות מטאורולוגיות מדוייקות למדי, דרך דרכי פעולה שכוללות בין השאר המנעות, עד כדי ביטול טיסה כדי להמנע ממפגשים אלימים עם פגעי מזג אוויר, והנחיות ל'עוברי הדרך' השמימיים – טייסים ונוסעים כיצד לנהוג.

 

כאשר שיקול דעת לקוי הנובע מחוסר מיומנות ו/או לחצים מסחריים או אחרים גובר על הצורך לנקוט אמצעי זהירות הוא גורר תוצאות עגומות שאינן מחוייבות המציאות.

 

אנחנו חייבים לסגל לעצמנו את התפיסה ש"גם לי זה יכול לקרות", בניגוד ל"לי זה לא יקרה" הרווח. כמעט כל הטייסים המסחריים נוהגים כך, חשוב שגם חובבי טיס יסגלו גישה זו.

 

 

ספרים מומלצים (נמצאים בספריית המכון)

The Glass Cage, Automation and Us מאת ניקולאס קאר (Nicholas Carr). איך הפכנו לעבדים של עצמנו ב'חסדי' האוטומציה הממוחשבת.


The Naked Pilot – the human factor in aircraft accidents מאת דייויד ביטי (David Beaty). מה מסתתר מאחורי הטענה הבנאלית "טעות אנוש"

 

בקרוב -פגיעה חמורה בתעופה הישראלית
שדה הרצליה, ואחריו שדה דב, עומדים בעיצומו של תהליך שסופו סגירתם.
יחד איתם תיסגר ותיקבר התעופה הישראלית הקלה, החובבת והמסחרית.

 

ההתנגדות לצעדים האלו מעסיקה לא מעט את הנפגעים, החוששים שמא ימצאו את עצמם (כבר באמצע אפריל 2015!) לנוכח עובדות מוגמרות, מעידים לפני ועדת החקירה שעתידה לקום כשיתברר גודל המחדל.

 

הנושא הועלה בכל עוצמתו הכואבת בשני הכנסים האחרונים של התעופה האזרחית שערכנו במכון פישר ועורר סערה תקשורתית לא קטנה, אך לא מספיקה כדי להזיז את מקבלי ההחלטות לדיון נוסף בסוגייה.
האם יהי זכרם של השדות ברוך???

 

 

עבור לתוכן העמוד