ראיון עם אסף אגמון על מטוס הקרב העתידי

ערוץ: גל"צ

תכנית: רצועת הביטחון

מגישה: יצחק טוניק         

תאריך: 15/8/07

שעה: 19:40

 

דור חמישי – F-35

 

טוניק: אנחנו אומרים ערב טוב לתת אלוף במילואים אסף אגמון.

 

אגמון: ערב טוב לך ולמאזינים.

 

טוניק: אסף אגמון ראש מכון פישר למחקר אסטרטגי, אוויר וחלל ואנחנו נדבר על מטוס הקרב העתידי שצריך להיות לחיל האוויר. צריך להיות, זה פחות או יותר הנושא שנעסוק בו?

 

אגמון: לדעתי צריך להיות אבל זה הנושא שעכשיו אנחנו מתחבטים בו, כי לצריך להיות יש משמעות תקציבית מאוד מאוד כבדה.

 

טוניק: אנחנו כמובן נעסוק בשיחה הזאת הרבה במשמעות התקציבית כי זה אולי הנושא העיקרי אבל אנחנו מדברים המטוס של הדור הבא אנחנו מדברים על אותו מטוס קרב מה שמכונה דור 5 ובאופן יותר קונקרטי אנחנו מדברים על אותו מטוס קרב  אמריקני שקיבל כבר את הכינוי F-35. אותו מטוס שחברת לוקהיד מרטין היא זו שנבחרה לפתח ונדמה לי ששני מטוסים כבר כאלה, שני אבי-טיפוס כאלה כבר טסים. זה הולך להיות מטוס הקרב של הדור הבא בכלל בעולם?

 

אגמון: אני חושב שנכון לדבר על מטוס קרב דור חמישי מה שנקרא שיש כרגע בעולם שני מטוסים כאלה. אחד זה ה-F-22, יש החלטה אמריקאית ברמת הממשל זה מטוס אסטרטגי, הם לא משחררים עליו מידע למעט מידע מאוד מאוד מוגבל. יש החלטה שלא מייצאים אותו לאף מדינה, אני יודע שחיל האוויר היה מאוד מאוד רוצה מטוס כזה. זה מטוס לעליונות אווירית שאין כמוהו ויש כבר טייסות מקצועיות כאלו בחיל האוויר האמריקאי. אז זה מטוס דור חמישי והמטוס השני כפי שכבר ציינת זה F-35.

 

טוניק: ובעצם הדיונים שמתקיימים מתקיימים על ה-F-35 ואתה תפרט תכף מכיוון שגם אצלכם במכון כשאתם דנים או דנתם בתפקידי הזרוע האווירית במעגל הרחוק והקרוב לשנים הבאות, אתם בהכרח מדברים על המטוס הזה.

 

אגמון: אנחנו מדברים על מטוס דור חמישי בזמנו גם כשחיל האוויר רצה את מטוס הקרב המתקדם הקודם שלו, הוא רצה את מטוס ה F-15i שהאמריקאים הייתה החלטה שהם לא נותנים אותו לאף אחד ובכל זאת יצחק רבין שהיה אז ראש ממשלה ביקש אותו ולהפתעת כולם התקבל אישור על זה והיום יש לנו F-15i . אני יודע שחיל האוויר רוצה גם את F-22 כרגע לא רואה סיכוי בטווח הקרוב למרות שדברים יכולים מאוד להשתנות.  בוא רגע נגדיר מה זה מטוס דור חמישי. מטוס דור חמישי זה משהו אחר, זה לא F-15i  או F-16i  עם תוספות מסוימות, זה משהו שונה לגמרי. אם המטוס הדור הראשון היה המטוס הסילוני, והמטוס של הדור השני היה מטוס על-קולי עם מכ"ם בסיסי, ומטוסי דור שלישי זה המטוסים הרב-משימתיים שחיל האוויר לאורך שנים התבסס עליהם והגענו לדור הרביעי שזה ה- F-15 ו-F-16 אלו מטוסים עם אווירודינמיקה מתקדמת, נשק מונחה. הדור החמישי זה משהו אחר לגמרי, זה דור אחר. אלו מטוסים עם יכולת חמקנות או כמו שנקרא "סטילס", כלומר שמכ"ם של האויב לא יכול לגלות אותם בטווחים סבירים. אלו מטוסים עם ביצועי מטוס לא דומים לביצועים של המטוסים שיש לנו כיום. זה מטוס שיש לו אינטגרציה של כל הסנסורים כך שהטיס על מסך אחד מקבל את כל האינפורמציה לא רק ממה שהמערכות שלו יכולות לקבל אלא מכל המערכות הנוספות שנמצאות על הקרקע, ממטוסים אחרים.

 

טוניק: כלומר מטוס שמסוגל לייצר אינטגרציה עם כל מערכות הנשק האחרות?

 

אגמון: עם כל מערכות הנשק ועם כל הגלאים האחרים. אם יש איזה מזל"ט באוויר באיזה שהוא מקום או מל"ט באוויר שרואה איזה שהיא תמונה הוא יכול לקבל את זה, הוא יכול גם להעביר את התמונות שהוא רואה. שתי היכולות המרכזיות זה יכולת החמקנות שלו ויכולת האינטגרציה של כל הסנסורים ומערכות הנשק שלו ושל כל מה שנמצא באוויר, על הקרקע בזירת הקרב הרלוונטית. זה משהו אחר לגמרי. זה גם אומר שבשביל להתחבר לתהליך של המטוס הזה אתה לא יכול לקנות איזה מטוס בסיסי מהאמריקאים ואחר כך להוסיף עליו כל מיני דברים.

 

טוניק: אנחנו מיד נגיע לעניין הזה. כשאנחנו מדברים על ה- F-35 יש לזה הרבה משמעויות אבל השאלה העקרונית שצריכה לקבל תשובה ועדיין לא קיבלה תשובה – האם מדינת ישראל החליטה שהיא צריכה להיכנס לפרוייקט הזה, לרכוש את המטוס הזה ובהנחה שההחלטה תהייה חיובית מתי לעשות את זה?

 

אגמון: מדינת ישראל דנה עכשיו על הנושא הזה, ההחלטה בנושא היא מאוד אקוטית. גם אם מדינת תחליט היום שהיא חותמת על העסקה הזאת המטוסים הראשונים יגיעו לחיל האוויר...

טוניק: ב-2014.

 

אגמון: ב-2014 ויקח להם עוד קצת זמן מהרגע שהראשונים יגיעו ועד שתהייה לנו טייסת מבצעית.

 

טוניק: אגב, המטוסים הראשונים, לפחות ה- F-35 , לחיילות האוויר הראשונים שיקבלו, האמריקנים למשל זה ב-2009 2010?

 

אגמון: לא, תהיינה להן טייסות מבצעיות ב-2012, טייסת מבצעית ראשונה ב-2012 זה גם להם, זה ל יו.אס נייבי ולמרינס זה ל-2013. הבריטים שחתמו על עסקה מעל 100 מטוסים גם כן יהיה להם רק ב-2014.

 

טוניק: אגב, כל המדינות האלו הם עצם שותפות בצורה כזו או אחרת לתהליך, מה שמדינת ישראל לא הוכרזה ככזאת.

 

אגמון: מדינת ישראל לא היה לה או שהיא לא החליטה שאין לה את המשאבים על מנת להיות שותפה ולכן אנחנו כבר כיום לא באותו לוובל של האיטלקים ושל הבריטים, ההולנדים, התורכים, האוסטרלים והנורווגים ואפילו מדינות כמו קנדה ודנמרק שהן גם שמו כספים על-מנת להיות שותפים והם גם כבר חתמו על הזמנות. ולכן כבר מצבנו פחות טוב מהמצב של המדינות שמניתי. מטוסי דור חמישי הולכים להיות המטוסים שיהיו ב-30 השנה הבאות, כך שזו החלטה מאוד קריטית היום לטווח מאוד מאוד ארוך.

 

טוניק: אתה צריך לשכנע את מפקד חיל אוויר למשל שכדי לו מטוסים כאלו. אני מניח שביסוד ההחלטה עומד אך ורק היכולת התקציבית של מדינת ישראל או היכולת הכלכלית של מדינת ישראל לתקצב את הפרוייקט הזה.

 

אגמון: תראה זה משמעות תקציבית מאוד משמעותית וזה גם החלטה שאתה לוקח היום והיא משעבדת תקציב להרבה שנים, יש לנו את הניסיון אם מה שעשינו עם מטוסי ה- F-16i הסופה אבל זו החלטה אסטרטגית.

 

טוניק: זה מטוס שהוא יקר משמעותית מה- F-16i ?

 

אגמון: לא הוא מטוס שהוא בסדרי גודל של ה- F-16i ובהחלט של ה-F-15i, זה לא קפיצת מדרגה במחיר למיטב האינפורמציה הגלויה שישי. הנקודה היא שהמחיר שבסופו של דבר נצטרך לשלם אם נדחה את ההחלטה להערכתי הוא יהי מעבר למחיר המבצעי, שאני מקווה שלא נצטרך להוכיח אותו עד 2014 ואחרי זה, הוא יהיה הרבה יותר גדול.

 

טוניק: אולי מילה ככה לסיום על איזה משמעות יש לתעשיות הביטחוניות בכל העניין של החלטה בתחום הזה?

 

אגמון: התעשיות הביטחוניות שלנו הן תעשיות מאוד רציניות שיש להם מה להציע לפרוייקט הזה. כבר כיום...

 

טוניק: חברת אלביט נבחרה כחברה שמספקת את מערכת הראש, את הקסדה המיוחדת למטוס הזה.

 

אגמון: כן, מערכת קסדה של אלביט כבר כלולה בתוך המערכת ויש עוד חברת סימיגון שיש לה את מערכת האימון אבל יש עוד הרבה מאוד רכיבים וזה מאות מיליוני דולרים רבים שהתעשיות הביטחוניות בעולם מתחרות על מנת לספק את המוצרים האלה שלהם לטובת הפרוייקט הענק הזה. אם מדינת ישראל תהייה בתוך התהליך ותהייה מוקדם אז לתעשיות הביטחוניות שלנו יש סיכוי יותר גדול להיות מעורבים ולזכות במכרזים האלה. ב- F-16 כנפיים תוצרת כחול-לבן בכל המטוסים שטסים בעולם כולל באפגניסטן, וזה מכניס למדינת ישראל הרבה מאוד דולרים וזה עוזר לתעשייה הביטחונית לפתח את הפיתוחים של האמל"ח ים שמאוד חשובים לנו בעתיד. ככל שיותר מוקדם יהיה אפשרות לתעשיות שלנו להתחרות אז הסיכוי יהיה יותר גדול. אם אנחנו מחוץ לתהליך אז תעשייה ביטחונית של איטליה, נורוגיה, קנדה...

 

טוניק: הדברים האלו ברורים.

 

אגמון: הם ברורים.

 

טוניק: אני חושב שאותנו שכנעת תת אלוף במילואים אסף אגמון תודה רבה.

 

אגמון: ערב טוב.

עבור לתוכן העמוד