ידיעון מספר 29 – ספטמבר 2008

     ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

מכון פישר מאחל לכל קוראי הידיעון
שנה טובה

חדש במכון:
הכנס השנתי הראשון לבטיחות ומגמות בתעופה בישראל יתקיים ב 5 בנובמבר 2008 בשעות 08:30-14:00  

תחילת פעילות מחקרית של המרכז לחקר הכח האוירי והעימות האסימטרי
לאחרונה התקבלה תרומה המאפשרת את התנעת המחקר הראשון שיתבצע במסגרת המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי. בימים אלה מקיימים ראש המכון, תא"ל (מיל) אסף אגמון וראש המרכז תא"ל (מיל) אפרים סגולי, סדרת פגישות עם מפקדים בכירים על מנת לגבש את שאלות המחקר. במקביל התחיל תהליך גיבוש צוות המחקר. הכוונה היא להשלים שלב משמעותי במחקר במהלך שנת 2009.

הרצאת ראש המרכז במכון מחקר Centre for Air Power Studies , New Delhi, India
ראש המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי, תא"ל (מיל) אפרים סגולי ניצל חופשה בהודו על מנת להרצות במכון מחקר של חיל האוויר ההודי. נושא ההרצאה היה לקחי צה"ל ממלחמת לבנון השנייה וקהל המשתתפים, כשלושים איש, כלל קצינים בכירים בשירות סדיר, קצינים בכירים לשעבר וחוקרים. ההרצאה תואמה על ידי מרשל אוויר קפיל קאק, אשר השתתף בכנס כטב"מ האחרון שהתקיים ביוני 2008 ואף הרצה בו. מרשל אוויר קאק הינו דירקטור במכון מחקר זה.
ראוי לציין שחיל האוויר ההודי שולח קצינים בדרגות רס"נ עד אל"מ, לפרק זמן בן שנתיים למכון מחקר זה, לצורך ביצוע מחקרים על נושאים שונים.
העניין שמגלים עמיתנו ההודים בנעשה בארץ הוא רב, זאת, בין השאר, מכיוון שהם רואים בנו שותפים לגורל ולדרך. מכון פישר נתפס כשותף טבעי למחקרים עתידיים ובמסגרת הביקור אכן הוחלפו רעיונות ראשוניים לגבי אפשרויות שיתופי פעולה כבר בעתיד הקרוב.

תחרות הרובוטיקה FIRST
FIRST מעלים הילוך לקראת התחרות החמישית אשר תתקיים בתאריכים 17-19 במרץ 2009. היעד הוא לשתף השנה בתחרות 50 בתי ספר תיכונים ו - 100 חטיבות ביניים.

קיבלנו משובים חיוביים ביותר על התרומה של תחרות FIRST לבתי הספר אשר לקחו חלק בתחרות בשנים קודמות, בידיעונים הבאים נפרסם חלק מהתגובות.

המגבלה של חטיבות בינים בבתי ספר רבים להצטרף לתחרות היא מחסור במנחים בוגרים. בחלק מבתי הספר התנדבו תלמידי הכיתות הגבוהות להנחות את הקבוצות של חטיבות הביניים אבל עדין חסרים לנו מנחים רבים ואנו קוראים לחברי עמותת חיל האויר ולציבור כולו להתנדב.

מה נדרש ממנחה קבוצה:
הכישור היחיד הנדרש מהמנחים הוא יכולת ארגון קבוצה. רקע טכנולוגי הוא יתרון אבל לא הכרחי.
המנחה ידרש להשתתף בשתי פגישות כל שבוע (החל מאמצע נובמבר ועד אמצע מרץ) כל פגישה נמשכת כ 3 שעות.  המעוניינים להתנדב מתבקשים ליצור קשר בדואר אלקטרוני -
info@firstisrael.org.il

השנה ישתמשו המשתתפים בתחרות בבקר חדש מתוצרת National Instruments. קבוצת תיכון אביב נבחרה ע"י FIRST ארה"ב לבצע את בדיקות ערכת הניסוי של הבקר החדש. למידע נוסף על הבקר
הקש כאן


   תלמידה מבית ספר אביב מרעננה מנחה תלמידות בחטיבת ביניים

מתרחבים לימודי מקצוע החלל
לימוד מדעי החלל בתיכון מטרו ווסט
תוכנית לימוד מדעי החלל בבית הספר מטרו ווסט ברעננה פועלת כבר ארבע שנים, בהובלת מר טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר. במסגרת התוכנית נבחנים התלמידים בבחינת בגרות מיוחדת במדעי החלל. השנה נפתחה כיתה י' חדשה במסגרת התוכנית. 

בבני ציון - מתרחבת תוכנית לימודי מדעי החלל לשכבות הצעירות 

תוכנית הלימודים הייחודית במדעי החלל הפועלת זו השנה השנייה בבני ציון מתרחבת והשנה לומדות בה שש כיתות. בנוסף למבנה לימוד ייחודי דמוי חללית מוקם במתחם החלל בבית הספר מצפה כוכבים ממוחשב  וכיתת לימוד נוספת הכוללת מעבדת מחשבים.

 

רם קורש ראש המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה מעדכן
תאונת מסוק הקוברה
מכון פישר משתתף באבלן של משפחות ההרוגים בתאונת מסוק קוברה של חיל האוויר. המסוק שהיה בטיסת אימונים, התרסק ליד קיבוץ גניגר, ככול הנראה כתוצאה מתקלה טכנית בראש הרוטור של המסוק ושני טייסיו נספו.

מטוס MD-82 שהמריא ממדריד התרסק מיד לאחר הניתוק. המטוס חזר לטרמינל לאחר תחילת ההסעה לתיקון תקלה. לאחר תיקון התקלה המטוס יצא חזרה למסלול מבלי שהטייסים הורידו מדפים כנדרש. עקב תקלה במערכת אזהרת תצורה, לא הייתה לטייסים אזהרה על מצב מדפים בהמראה. בשלב הניתוק פגע זנב המטוס בקרקע ומיד עם הניתוק הזדקרה כנף ימין. המטוס שקע, פגע בקרקע עם הזנב וניתר לאוויר. המטוס פגע עוד פעמיים בקרקע כאשר בפגיעה השלישית התפרק המטוס ונדלק.





מטוס 737-200 התרסק ברוסיה בשלב ההנמכה הסופית לקראת נחיתה. בתאונה נספו כל הנוסעים ואנשי הצוות (88 נפשות).



חדשות מעולם התעופה
באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

המשרד לביטחון פנים באמריקה נאבק בחברת "אמריקן אירליינס"
חוקרים אמריקנים מטעם המשרד לביטחון פנים בדקו מספר מטוסים שהושארו בחניה עם דלתות פתוחות ונושאי ביטחון נוספים שהוזנחו. החברה, מצד שני טוענת שבמהלך הבדיקות טפסו החוקרים על אנטנות רגישות וגרמו נזקים בטיחותיים למטוסים. הדבר גרם לעיקוב של הרבה טיסות וכעת מתנהל מאבק על העלויות.
להרחבה

עלויות הפיתוח של מטוס ה"אפ-35" מטפסות ועולות לרמות מדאיגות...
להרחבה

איב רוזי, "איש הציפור" ביצע טיסה של 10 דקות בעזרת כנפיים צמודות וארבעה מנועי סילון זעירים, וכל זאת כהכנה לצליחת התעלה בעקבות הטייס בלריו.
להרחבה  לצפייה בסרטון טיסה של "איש הציפור" הקש כאן

מטוס לא מאויש, המופעל על ידי אנרגית השמש שבר את שיא השהיה באוויר - 82 שעות!
להרחבה

קונספציה חדשה משלבת מסוק בעל להבים מתכנסים וכנף דיסקית.
DARPA מממנת לבואינג פיתוח של מסוק חדשני אשר יגיע למהירויות גבוהות וינחת אנכית.
להרחבה


כתבו עלינו בעיתון – קישור לכתבות על מכון פישר בעיתונות ובטלוויזיה

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

עבור לתוכן העמוד