ידיעון מספר 30 - נובמבר 2008

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.


 

חדש במכון:
הכנס השנתי הראשון לבטיחות ומגמות בתעופה בישראל
נערך בבית חייל האוויר בתאריך 5 בנובמבר 2008. בכנס השתתפו נציגים מראשות התעופה האזרחית (רת"א), ראשות שדות התעופה (רש"ת), חברות התעופה המסחריות, תעופה כללית וחייל האוויר. סה"כ כ-200 משתתפים.
את הכנס פתח תא"ל (מיל.) אסף אגמון ראש מכון פישר. בכנס הרצו, אלוף (מיל.) עמוס לפידות שעמד בראש ועדה שבדקה את בעיות הבטיחות בתעופה, מר חיים רומנו מנכ"ל אל על שדיבר על בעיות חברות התעופה בעידן חוסר יציבות. אלוף (מיל.) גיורא רום מנכ"ל רת"א על בעיות רגולציה ומצב רת"א. עו"ד ירון אפרת יו"ר אגודת התעופה הכללית על התמודדות התעופה הכללית עם המגבלות על טיסות אזרחיות במרחב האווירי של ישראל. סא"ל מוטי שמואלי רע"ן תעבורה במפקדת יחידות הבקרה על מגבלות המרחב האווירי והממשקים בין תעופה צבאית ואזרחית תוך התמודדות מול איומי הטרור האווירי והצורך לספק הגנה על שמי המדינה.
עורך דין רז יצחק החוקר הראשי של משרד התחבורה, תאר את חקירת תאונות הצסנה ליד בצרה ותאונת הבוננזה בש"ת חיפה. אל"מ (מיל.) אודי בר עוז סמנכ"ל מבצעים ברש"ת על תוכניות רש"ת לשיפורים בתחומי הבטיחות והתשתיות. דברי סיום לכנס נשא אלוף (מיל.) דוד עברי יו"ר מכון פישר.


תחרות הרובוטיקה FIRST
קריית ים ארחה את תחרות סוף עונה
ביום שישי 31 באוקטובר ארחה קבוצת קריית ים את תחרות "סוף העונה" המסורתית של FIRST. בתחרות סוף העונה משחקים את המשחק מהעונה שעברה. התחרות נועדה לחשוף תלמידים חדשים לעולם המיוחד של FIRST ולתת להם מוטיבציה להשקיע.
באירוע הוצגו לראשונה מערכות הבקר החדש לכלל תלמידי FIRST ישראל.
ראש עיריית קריית ים, 12 קבוצות מתחרות ונציגים מכל רחבי הארץ הגיעו לאירוע אשר אורגן אך ורק ע"י תלמידי קריית ים.
תודה מיוחדת לכל תלמידי קריית ים ולמנחים שלהם מני וייס, לירון גורביץ ואבי קרפל אשר עבדו קשה בכדי שהאירוע יהיה מוצלח כפי שהיה.
האירוע הוא דוגמא לערכי FIRST אשר מעבר ללימוד הטכנולוגי החשוב, גם מקדם את שיתוף הפעולה, התרומה לקהילה והיוזמה אישית.
לתמונות מהאירוע הקש כאן:
האירוע הבא יתקיים ב 4 בינואר ויהיה אירוע פתיחת העונה, בו ייחשף לראשונה משחק השנה הנוכחית.


                        ראש עירית קריית ים עם התלמידים והמורה מני וייס

קבוצת FIRST מכפר תמרה ביקרה בבית חולים רמב"ם
התלמידים הציגו לילדים המאושפזים בבית החולים רובוטים שבנו. הביקור גרם הנאה רבה לחולים ותרם לילדי תמרה בעשייה חברתית משמעותית.


                                          תלמידי כפר תמרה בברמב"ם

כנס בינלאומי שני בנושא בריאות בתעופה יערך החודש בישראל
הכנס יערך ב- 20 בנובמבר במלון מרידיאן בים המלח ויעסוק במגוון תחומים החובקים את עולם התעופה ונושקים לבריאות וחולי, מפינוי אווירי ועד לאיכות האוויר בטיסה.
ד"ר ערן שנקר ראש המרכז למחקר רפואת חלל ותעופה במכון פישר ירצה על האספקטים הרפואיים של תיירות בחלל מדמיון למציאות.
יושבי ראש הכנס; ד"ר בנימין ברנר, ד"ר ישראל פוטסמן וד"ר יחזקאל קיין.   מארגני הכנס הצליחו השנה לארגן תוכנית מרתקת המיועדת לא רק לרופאים תעופתיים וטייסים, אלא לכל מי שנושא בריאות בתעופה קרוב לליבו.
להרשמה לכנס נא להתקשר לטלפון: 04-8524254 שלוחה 5 או
דוא"ל   ath2008@palex.co.il

הכנס הלאומי הרביעי לרפואה תעופתית
הכנס הלאומי הרביעי לרפואה תעופתית יערך השנה באמצע חודש ינואר 2009 בבית חיל האוויר. בכנס יושם דגש על נושאיים אזרחיים. תוכנית הכנס תפורסם בידיעון הבא.

לימודי רפואה תעופתית באוניברסיטת תל אביב
בית הספר ללימודי המשך ברפואה של הפקולטה לרפואה ע”ש סאקלר באוניברסיטת תל- אביב מחדש השנה מסורת ארוכת שנים של הכשרת רופאים תעופתיים בקורס מרוכז שבועי בימי ג' מהשעה ארבע אחר הצהרים. להלן רשימת הנושאים בקורס: מבוא לרפואה תעופתית, אטמוספירה, היפוקסיה, דיחוס , דקומפרסיה וורטיגו , תאוצה ונטישה, קבלת החלטות ברפואה תעופתית, תעופה אזרחית במדינת ישראל , רפואה פנימית תעופתית קרדיולוגיה תעופתית, הפרעות מטאבוליות ברפואה תעופתית, פולמונולוגיה תעופתית בעיות אף אוזן וגרון בתעופה, נוירולוגיה תעופתית, רפואת עיניים תעופתית, רפואת עיניים תעופתית אורטופדיה בתעופה , הנוסע בסביבת הטיסה , השלכות רפואיות ותעסוקתיות בתעופה אזרחית פינוי בהטס במדינת ישראל, העברה מוטסת של חולה, מנהל תעופה אזרחית – חקיקה ונהלים מחייבים, חקירת תאונות טיסה, גורמי אנוש בטיסה, רפואת חלל, היבטים יחודיים ברפואה תעופתית, היבטים פסיכיאטריים בתעופה, היבטים פסיכולוגיים בתעופה, מחקר רפואי ופסיכולוגי ברפואה תעופתית, תזונה ותעופה, ניתוח מקרים.

בקרוב תקנות חדשות לצוותי אוויר מסחריים בנושא עייפות וערנות
ICAO עומד להחליף בקרוב את התקנות הקיימות לגבי עייפות טייסים. זאת ע"י אימוץ מודל של ניהול סיכוני עייפות (FRMS - Fatigue Risk Management system) אשר פותח בתעשייה של חברות התעופה יחד עם מומחים לבטיחות. התקנות החדשות ישפיעו על משך שעות הטיסה האפשרי של צוותי אוויר בטיסות ארוכות. חברות התעופה הישראליות מגלות עניין רב בהבנת תחום עייפות וערנות צוותי אוויר בייחוד בטיסות ארוכות.
לכתבה בנושא
מכון פישר בשיתוף מרכז למחקר בטיחות טיסה ומרכז למחקר רפואה תעופתית נרתמו יחדיו להוביל עם חברת אל-על מחקר מעשי בקרב צוותי אוויר בטיסות ארוכות הבוחן את הנושא הלכה למעשה.


רם קורש ראש המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה מעדכן
עדכון לגבי תאונת מטוס MD-82 הספרדי.

המטוס חזר לטרמינל לאחר תחילת ההסעה לתיקון תקלת טמפרטורה גבוהה. התקלה בחיווי הטמפרטורה נבעה מתקלה במפסק הכובד (WOW) בכן הנסע הקדמי (מפסק אשר מבחין בין מצב מטוס על הקרקע ומטוס באוויר) , שנתן בטעות חיווי מצב "מטוס באוויר". חיווי המפסק מועבר ל-RAT (מערכת המפצה על הטמפרטורה במצב טיסה ולכן התקבל חיווי מוטעה של טמפ' גבוהה מאוד).  כדי להתגבר על התקלה, הטכנאים הוציאו את לחיץ המערכת. כתוצאה מהוצאת הלחיץ נוטרלה מערכת אזהרת תצורה. לאחר תיקון תקלת הטמפרטורה, המטוס יצא חזרה למסלול מבלי שהטייסים הורידו מדפים כנדרש. היות ולא הייתה לטייסים אזהרה על מצב מדפים בהמראה, הם לא ידעו על המצב השגוי. בשלב הניתוק פגע זנב המטוס בקרקע ומיד עם הניתוק הזדקרה כנף ימין. המטוס שקע ופגע בקרקע עם הזנב וניתר לאוויר. המטוס פגע עוד פעמיים בקרקע כאשר בפגיעה השלישית התפרק המטוס ונדלק.
התברר שזאת הייתה "תקלה חוזרת" מספר פעמים והפיתרון היה תמיד הוצאת הלחיץ. פעולה זאת הינה בניגוד להנחיות היצרן (MEL) ועקב כך הגיע המקרה לבית המשפט.


מתוך חקירת תאונת מטוס 737-200 שהתרסק ברוסיה בשלב ההנמכה הסופית לקראת נחיתה, התברר שהקברניט זייף מסמכים שהראו שהינו מוסמך על סוג המטוס. בעקבות הממצאים החליטה ראשות התעופה האזרחית ברוסיה להדק את הפיקוח על הטייסים. בתאונה זאת נספו כל הנוסעים ואנשי הצוות (88 נפשות).


תאונת הסעה של מטוס CRJ בשדה התעופה של שיקגו.
המטוס הסיע ככול הנראה מהר וללא תאורה מתאימה והתנגש ברכב תחזוקה. את המטוס הסיעו מכונאים של משמרת הלילה (נוהל מקובל בחברות האמריקאיות). התאונה אירעה בסוף המשמרת לקראת טיסות הבוקר. בתאונה נפצע קשה נהג המכונית, שני המכונאים נפצעו בינוני.




 

אירוע בנחיתה באקוודור.
המטוס גמר מסלול ויצא משטח השדה. באירוע 6 פצועים מהם אחד קשה.


 

ירידה מהמסלול בסיום טיסת שכר לאיים הקנאריים ,לנוסעים שלום, למטוס לא כל כך...
הנוסעים יצאו מהמטוס באופן רגיל ללא נפגעים. לפי אחת הידיעות המטוס שבר ציר באחד מכני הנסע.



 

חדש בספרייה:
קיבלנו את תרומתו של יוסי עבודי (ראש ענף היסטוריה של חיל האויר בעבר) הכוללת כמה עשרות ספרים וחוברות.

קיבלנו אוסף של כמה עשרות סרטים מעיזבונו של מיכאל זיו.

ספרים חדשים:
30 שעות באוקטובר שכתב אל"מ ד"ר שמואל גורדון. הספר עוסק בפעילות חיל האויר ב 30 השעות הראשונות של מלחמת יו"כ. ועורר עניין רב בין גמלאי חיל האויר.

אהוד שלי - ספר זיכרון לאהוד חנקין שנפל במלחמת יו"כ.
The Forever War ספרו של Dexter Filkins אשר זכה לביקורות טובות בעולם העוסק במלחמת אפגניסטן ועיראק.

ראשית התעופה העברית בפלסטינה-א"י 1932 – 1940
עבודת גמר לקראת התואר "מוסמך אוניברסיטה" - M.A.
באוניברסיטת תל אביב של יוסי מלכי.
ניתן להוריד את העבודה מאתר מכון פישר,
הקש כאן והמתן בסבלנות

סרטון היסטורי על ישראל בשנת 1951 ( Story of Israel in 1951)
לצפייה הקש כאן


חדשות מעולם התעופה
באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

עשרות נוסעים נפגעו בתנודה פתאומית של מטוס איירבס של חברת קואנטס האוסטרלית. חלקם נפגעו קשה.
זהו אחד מהמקרים שבגללם הצוות מבקש מכל הנוסעים להיקשר תמיד!
להרחבה

מטוס נוסעים על קולי יחליף את הקונקורד. שמו יהיה "אייריון" (Aerion ).
המטוס העל קולי יטוס ב 1.6 מאך, נסויי הטיסה מתוכננים להתחיל ב 2012 והמטוס יכנס לשרות בשנת 2015 . 50 חברות שילמו לחברה המפתחת "דמי רצינות" בסך 150.000 ליס"ט.
לאתר חברת Aerion Corporation המפתחת את המטוס
להרחבה



                                רישום של מטוס האייריון

 

כתבו עלינו בעיתון – קישור לכתבות על מכון פישר בעיתונות ובטלוויזיה

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

עבור לתוכן העמוד