ידיעון מספר 31 - דצמבר 2008

 

 

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על הנעשה במכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

 

 

חדש במכון: 

שת"פ בין נאט"ו וישראל 

ראש המכון, תא"ל (מיל) אסף אגמון השתתף במשלחת שהוזמנה ע"י נאט"ו וקיימה שיחות במטה נאט"ו בבריסל בנושא פיתוח הקשר ושת"פ בין נאט"ו לישראל. 

במשלחת השתתפו מס' נציגים מהתחום המדיני ומהתחום המחקרי. 

המשלחת נפגשה עם סגן ראש נאט"ו וגורמים בכירים נוספים וכן עם נציגים מפרלמנט האיחוד האירופאי. 

לפעילות זו יהיה המשך גם בעתיד. 

 

יום עיון של לשכת המהנדסים בנושא כטבמי"ם יתקיים בבית חיל האויר ב 7 בינואר 

בכנס ייקחו חלק תא"ל (מיל) אסף אגמון ראש מכון פישר וטל ענבר, ראש המרכז לחקר חלל וכטב"מ  

 

  

 

אפרים סגולי ראש המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי מעדכן 

המרכז ישיק בתחילת השנה הבאה עלינו לטובה את המחקר הראשון. המחקר יעסוק באתגרים המוצבים מולנו על ידי יריבים אסימטריים ובמענה המורכב הנדרש מזרוע האויר על מנת להתמודד עם אתגרים אלה. 

אחד הנושאים שיכללו במחקר יהיה מקומו של הסיוע הקרוב בשדה הקרב המודרני. 

בחא"א עברה בשנים האחרונות משימת הסיוע הקרוב (CAS) תהליך אותו ניתן להגדיר כמהפכה.  כמות משימות הסיוע הקרוב הלכה וגדלה באופן משמעותי, אנשי האוויר וכוחות הקרקע מבינים היטב שבעימותים האסימטריים המורכבים, בהם נדרשת הפעלה של כוחות קטנים, יש לפתח יכולות סיוע מתקדמות המבוססות על טכנולוגית המידע המודרניות.   

למתעניינים בנושא מומלץ לקרוא את המאמר של גב' רבקה גרנט (Rebecca Grant) Armed Overwatch . 

  

 

פורסמה תוכנית כנס החלל הבינלאומי השנתי ה- IV ע"ש אילן רמון
הכנס יתקיים בתאריכים 28, 29 בינואר 2009 בבית חיל האויר. ההרשמה לכנס תחל ב 28 בדצמבר 2008.   

לתוכנית הכנס 

  

 

בכיר מחברת החלל הפרטית SPACE X ביקר במהלך דצמבר במכון פישר. 

האורח שמע סקירה על פעילויות המכון והביע עניין להשתתף בכנס החלל הבינלאומי על שם אילן רמון. במסגרת שיתופי פעולה אפשריים נידונו תוכניות החברה לשיגור מטענים וניסויים מדעיים לחלל. 

 

נשיא אוניברסיטת החלל הבינלאומית ישתתף בכנס החלל השנתי 

נשיא אוניברסיטת החלל הבינלאומית ISU ישתתף בכנס החלל השנתי הקרוב וישא דברים במסגרת מושב "החלל כמדרבן ללימודי מדע וטכנולוגיה" 

אוניברסיטת החלל הבינלאומית פועלת למעלה מעשרים שנים בתחום החינוך המדעי/טכנולוגי ויש לה שיתופי פעולה עם סוכנויות חלל ותעשיות חלל ברחבי העולם. בימים אלה מוקם בישראל ארגון בוגרי אוניברסיטת החלל, בשיתוף עם בוגר האוניברסיטה ד"ר ערן שנקר, ראש המרכז לרפואת תעופה וחלל במכון. 

 

ד"ר ערן שנקר ראש המרכז לחקר רפואת תעופה וחלל מעדכן 

כנס בינלאומי שני בנושא בריאות בתעופה התקיים ב- 20 בנובמבר במלון מרידיאן בים המלח 

הכנס עסק במגוון תחומים של עולם התעופה הנושקים לבריאות וחולי, מפינוי אווירי ועד לאיכות האוויר בטיסה.   ד"ר ערן שנקר ראש המרכז למחקר רפואת חלל ותעופה במכון פישר הרצה על האספקטים הרפואיים של ערנות ושינה בקרב צוותי אוויר.  

מארגני הכנס השכילו לבנות  השנה תוכנית מרתקת המיועדת לא רק לרופאים תעופתיים וטייסים, אלא לכל מי שנושא בריאות בתעופה קרוב לליבו. 

 

ממצאים חדשים על רמת הדחוס המומלצת במטוסים  

ככל שמטוס נוסק רמת החמצן החופשי פוחתת ועלולה להוביל להיפוקסיה – חוסר חמצן המסוכן לבריאות. מעל גובה של עשרת אלפים רגל נהוג לדחס את המטוס ללחץ המתאים לגבהים שבין חמשת אלפים לעשרת אלפים רגל על מנת לשמור על רמת חמצן מספקת לנוסעים ולצוות האוויר. באחרונה העלה חשש שבטיסות רבות בהן המטוס לא היה מדוחס מספיק הנוסעים סבלו מתופעות כמו: אי נוחות, כאבי ראש עייפות, קוצר נשימה ותופעות נירולוגיות נוספות. קבוצת חוקרים מארגון הרופאים התעופתיים האמריקאי ASMA פרסמה לאחרונה נייר עמדה בנושא הממליץ לדחס את המטוס לפחות ללחץ המתאים ל- 8000 רגל ולהמשיך לעקוב את תופעות של חוסר חמצן. 

 

הכנס הלאומי הרביעי לרפואה תעופתית  

הכנס השנתי אשר מאורגן על ידי ירפ"א, יתקיים ב- 15 בינואר 2009 בבית חיל האוויר. אורח הכבוד הינו ד"ר ראסל ראיימן, מי שעומד כיום בראש ארגון הרופאים התעופתיים האמריקאי. ד"ר ראסל סיים לימודי הרפואה באוניברסיטת מישיגן ובסיום לימודיו סופח לבית החולים הצבאי בבסיס חיל האוויר קלארק שם שרת במשך שבע שנים. את הקריירה התעופתית המשיך בכתיבה מקצועית בתחום ומזה שנים הוא נושא בתפקיד ראש ארגון הרופאים התעופתיים בארה"ב.  

 

פרויקט קונספט המרל"ט – מסוק רפואי בלא טייס,  יוצג בכנס השנתי של איגוד המהנדסים
ד"ר ערן שנקר ראש המרכז למחקר רפואת חלל ותעופה במכון פישר יציג ב- 7 בינואר בבית חיל האוויר את קונספט אספקה רפואית מוטסת באמצעות מסוק רפואי בלא טייס. המרל"ט בעל יכולת נשיאה של ציוד רפואי רב, הוא נשלט ממרחק, יכול להגיע במהירות לנקודת היעד ולהטיל את הציוד בדיוק רב במקום הנדרש.  המרל"ט נועד להעביר ציוד רפואי במקרים בהם לא ניתן לפנות את הנפגע במהירות לבית החולים ויש צורך לבצע טיפול בשטח בעזרת ציוד שלא קיים באופן  רגיל אצל הרופא הקרבי. 

 

תחרות הרובוטיקה FIRST   2009 

תחרות FIRST לשנת 2009 תצא לדרך ב 4 בינואר. 

47 בתי ספר תיכוניים מקרית שמונה בצפון עד דימונה  בדרום ישתתפו בטקס פתיחת התחרות בו יוסברו כללי התחרות השנה והקבוצות יקבלו את הקיטים לבניית הרובוטים. 

המשימות שצריכים לבצע הרובוטים משתנות כל שנה ומפורסמות רק באירוע פתיחת התחרות. לקבוצות המשתתפות בתחרות ניתן זמן של 6 שבועות לבניית הרובוט ותרגול הפעלתו. התחרות תתקיים ב 17 עד 19 במרץ  2009 בהיכל הספורט "נוקיה" ביד אליהו.. 

כל קבוצה מקבלת שני מיכלים שעלותם אלפי דולרים הכוללים חלקים רבים בניהם מנועים קטנים, מערכות פנאומטיות, מערכות בקרה ועוד.  התלמידים יעבדו עם המנחים והמורים ויבנו את הרובוטים אשר ישתתפו בתחרות. 

רשימת הקבוצות המשתתפות בתחרות וכללי התחרות יועלו לאתר מכון פישר ב 4 בינואר 2009. 

בשאלות ניתן לפנות לאלישה מקנטייר בדואר אלקטרוני info@firstisrael.org 

 

רם קורש ראש המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה מעדכן 

הורדת דרוג הבטיחות של ישראל 

במהלך שנת 2006 נערכה בארץ ביקורת על ידי ICAO, במהלכה התגלו בעיות בראשות התעופה האזרחית (רת"א). הבעיות הן בעיקר ביכולת הפיקוח של רת"א על כל תחומי התעופה ובתחום החקיקה. 

רשות התעופה האמריקאית (FAA) שלחה לארץ פקחים מטעמה על מנת לבחון את ממצאי ICAO ואת דרכי התיקון של הממצאים. לאחר שהאמריקאים הסיקו כי ישראל אינה יכולה\מתכוונת לתקן את הליקויים בזמן סביר, הוחלט על הורדת הדירוג של המדינה. 

חשוב להבין כי אין מדובר ברמת בטיחות נמוכה של החברות הגדולות (אל על, ישראיר, ארקיע), אלא ביכולת הפיקוח והבקרה של הרשויות. לדוגמא – אל על עברה השנה ביקורת אחזקה של ה-FAA ברמה גבוהה. כל חברות התעופה הגדולות עברו ביקורת מבצעים (IOSA) על ידי ארגון התעופה IATA. 

הנפגעת העיקרית מהורדת הדרוג היא חברת אל-על שטסה לצפון אמריקה ויש לה הסכמי שיתוף עם חברות אמריקאיות והתעשייה האווירית שמשווקת מוצרים בצפון אמריקה. 

חשוב להבין שמאחר ומדובר בממצאים מביקורת ICAO, קיים סיכוי רב שגם האירופאים יצטרפו לאמריקאים. במקרה זה הפגיעה תהיה בכולם. 

בכדי לפתור את הבעיות על משרד התחבורה לתמוך ברת"א, הן בתקציב שיאפשר לגייס כוח אדם איכותי והן בקידום חקיקה שתיתן לרשות שיניים. 

 

 

בואינג 737-800 ביצע נחיתת חירום בגלל פגיעת בציפורים  

המטוס שהמריא מפרנקפורט נפגע מציפורים רבות בגישה לנחיתה בשדה Ciampino  באיטליה. 

כנראה ששני המנועים נפגעו. בנחיתת החרום התפוצץ גלגל, התפתחה אש וכן הנסע נפגע. 

הנוסעים יצאו בשלום להוציא שני דיילים ושני נוסעים שנפגעו בינוני עד קל.   

להרחבה

 

 

 

 

 

 

הרים את האף יותר מידי
מטוס 742 של חברת B CARGO שפשף זנב בהמראה מבריסל וחזר לנחיתה עם נזק משמעותי. 

להרחבה

 

 

 

 

 

מהר מאוד נהיה שקט וחשוך במטוס 

צוות מטוס בואינג 777 החליט לכבות מנוע אחד לאחר הנחיתה כדי לחסוך דלק. כתוצאה מעודף דיבורים וחוסר תאום בצוות, סגר כל אחד מהטייסים מנוע אחר. התוצאה מטוס כבוי על מסלול ההסעה. 

להרחבה 

  

 

הקברניט פתח את החלון והחלון נפל 

התקנה לקויה של חלון תא הטייסים גרמה לנפילת החלון על הטייס בניסיון לפתוח אותו כדי לדבר עם אנשים על הקרקע. החלון ששוקל כ 40 ק"ג עבר מספר ס"מ מפניו של הקברניט וגרם לחבלה בכתף וברגל. לאחר תיקון החלון המטוס המשיך במשימה. 

 

  

מטוס אירבס התרסק בגלל חורים סטטים סתומים? 

מטוס אירבס שנמכר לאייר ניוזלנד עבר צביעה, כנראה ללא כיסוי הפתחים הסטאטיים. כתוצאה מכך התרסק המטוס בים התיכון ליד העיר Perpignan  (צרפת) ממנה המריא לטיסת ניסוי קבלה של החברה. ארבעה אנשי החברה ושלושה אנשי חברת אירבס נהרגו. 

להרחבה 

 

זנב המטוס  

כיבוי מנוע באוויר בגלל טעות תחזוקה!
מנוע מטוס בואינג  767-300 של חברת אייר קנדה כבה באמצע טיסה בין טורונטו לציריך. המטוס נחת נחיתת חרום בציריך, בבדיקת המנוע נמצאו שרידי פקקים שלא הוסרו  מפילטר דלק שהורכב במטוס לפני הטיסה. אמצעי אריזה בהרכבת יחידה חדשה גרמו בעבר למספר תקריות ותאונות. 

להרחבה 

 

תאונת מטוס F/A-18D בסאן דייגו, קליפורניה.
הטייס נטש בשלום,  על הקרקע נספתה משפחה בת שלוש נפשות. 

 

 

 

 

 

אירוע גרירה לא מוצלח.
מטוס של KLM ומטוס של Cathay Pacific נפגשו באמסטרדם.  התוצאה – נזק לקצה הכנף.

 

 

 

 

חדשות מעולם התעופה 

באדיבות  Guri Palter at Airosafety.com 

 

חברת בואינג רשמה פטנט למטוס ללא טייס שיונע במימן נוזלי
המטוס יוכל לשאת מטען מועיל של 2000 ליברות ולשהות בגובה של 60.000 רגל במשך 10 ימים. 

להרחבה 

 

פטנט לדיכוי סופות הוריקן בעזרת מטוסי פאנטום על קוליים  

חוקר מאוניברסיטת אוהיו טוען שניתן לדכא התפתחות סופת הוריקן על ידי יצירת גלי לחץ בעזרת מטוסים שטסים במהירות על קולית. לפי חישוביו 2 מטוסי פנטום שיטוסו במאך 1.5 בתבנית מוגדרת יכולים למנוע או להחליש את התפתחות הסופה. 

להרחבה 

  

 

מחקר חדש מאשר שוב את סיכוני הקרינה הקוסמית בטיסה.
טייסים חשופים לקרינה בגובה רב ובעקבות זאת לסיכוני מחלות.
להרחבה


 

כתבו עלינו בעיתון – קישור לכתבות על מכון פישר בעיתונות ובטלוויזיה 

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

 

 

 

עבור לתוכן העמוד