ידיעון מספר 34 - מרץ 2009

 


ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

 

המרכז לחקר החלל והכטב"ם
צפון קוריאה מתכוונת לשגר לחלל לוויין
צפון קוריאה הודיעה רשמית כי יש בכוונתה לשגר לחלל לוויין באמצעות משגר לוויינים שפיתחה. מסלול טיסתו של הטיל הצפון קוריאני צפוי לעבור מעל יפן. ארה"ב ויפן הודיעו כי הן רואות בניסוי מסווה לשיגור טיל בליסטי ארוך טווח, הזהירו את צפון קוריאה לבל תשגר את הטיל, ואיימו להפילו אם ישוגר. צפון קוריאה פרסמה באופן חריג הודעת אזהרה למטוסים וכלי שייט ובה צוינו האזורים בים בהם יפלו שברי השלב הראשון והשני של הטיל. כמו כן הודיעה כי השיגור יתקיים בין התאריכים 4-8 באפריל.

שוגר בהצלחה לוויין לחקר הכבידה
לוויין ייחודי של סוכנות החלל האירופית הנקרא GOCE שוגר בהצלחה לחלל באמצעות משגר לוויינים רוסי מסוג "רוקוט". הלוויין מודד בצורה מדויקת את כוח הכבידה של כדור הארץ אשר משתנה בגלל שכה"א איננו הומוגני ואיננו סימטרי. למדידה מדויקת של כוח הכבידה ישנם יישומים בתחום הגיאודזיה, ומיפוי גובה פני הים כדי לעקוב אחר שינויים בגובה ובזרמי ים.
הלוויין מקיף את כדור הארץ בגובה נמוך ביותר, וכדי להתגבר על החיכוך עם שרידי האטמוספרה הוא צויד במנוע יוני המופעל מעת לעת ומספק דחף להגבהת המסלול. הלוויין בנוי בצורה אווירודינמית ייחודית.
להרחבה



                                        הלוויין GOCE במסלול


הלוויין האיראני אומיד סיים פעולתו בחלל וצפוי להישרף באטמוספרה בחודש מאי
הלוויין אומיד סיים את פעולתו בחלל לאחר כחודש וחצי של פעולה תקינה. ללוויין לא היו אמצעים לטעון את מצבריו - הוא צויד במארזי סוללות בהספק כולל של 2600 ואט/שעה. מצגת רשמית של סוכנות החלל האיראנית אפשרה להתחקות אחרי מבנהו הפנימי של הלוויין, והתברר כי כל רכיביו הם מוצרי מדף. סוללות הלוויין נרכשו מחברה צרפתית.

נזילה בווסת לחץ כמעט דחתה שיגור מעבורת החלל דיסקברי
אחת מהבעיות הידועות במהלך תהליך השיגור וכן בעת ההנמכה לקראת נחיתה של מעבורת חלל היא רעידות בלתי פוסקות של המעבורת וכסא האסטרונאוטים. הרעידות מקשות על קריאת מחווני הטיסה דווקא בשלבים הקריטיים של המראה ונחיתה.  במסגרת תכנון של כלי הטייס הבא, שיכנס לישרות בנאס"א בשנת 2014, הותקנו בדיסקברי חישני תאוצה ורעידה רגישים שחוברו לשלושה כסאות של אנשי הצוות. לקראת השיגור התברר שווסת אחד דלף ולא פעל כשורה. למרות היות הניסוי משני למשימה כולה, הוחלט לדחות את השיגור עד למציאת פתרון לבעיה. למזלם של האסטרונאוטים התקלה תוקנה בזמן ולא גרמה לדחייה בשיגור.


נבדק מגן חום חדש למעבורות חלל בעת חזרתה של דיסקברי לכדור הארץ
במסגרת תכנון מעבורת החלל הבאה בוחנים מהנדסי נאס"א טכנולוגיות חדשות לאריחי הקרמיקה המודבקים למעבורת. בחזרתה של דיסקברי מטיסת החלל ב 28 במרץ צופה שטח קטן בצורה של גומחה הבולטת במקצת (במטרה לעלות את החיכוך של אותו אזור ובעקבותיו את החום המצטבר באזור זה), בחומר חדש. לחומר החדש עמידות הגבוהה לפחות ב- 17% לחום המאפשר לחשוף את המעבורת ל 500 מעלות פרנטהייט יותר מסף הבטיחות כיום העומד על 2900 מעלות פרנטהייט.


הושלמה בנית תחנת הכוח הגדולה בעולם מחוץ לכדור הארץ
תחנת הכח משרתת את תחנת החלל הבינלאומית והיא משתרעת על שטח בגודל מגרש כדורגל . זוג קולטי השמש האחרון, שוגר לפני שבועיים על גבי מעבורת החלל דיסקברי חובר למקומו, נפרס בצורה זהירה והחל לספק יחד עם שבעה זוגות נוספים חשמל לתחנת החלל. תוספת אנרגיה זו מכפילה את אנרגית החשמל לצורכי ניסויים. סך האנרגיה שמייצרת תחנת הכוח המרחפת בגובה של 350 ק"מ הוא 265 קילווואט.

                                                  תחנת הכוח


ברק מקצץ בתקציב נאס"א 
לפי הערכות נאס"א יביא קיצוץ התקציב עליו הכריז אובמה לקיצוץ של כ-3,500 משרות במרכז החלל קנדי. ויותר מעשרת אלפים אנשי מקצוע בקרב קבלני המשנה של נאס"א.


                         אובמה בשיחה עם האסטרונאוטים במעבורת החלל דיסקברי

המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי
פורסמה באתר המכון תוכנית כנס הביטחון הלאומי השנתי החמישי בנושא "טק"ק ורק"ק – האתגר והמענה".
הכנס ידון בשאלות תפיסתיות, טכנולוגיות ומדיניות הקשורות בהגנה מפני רקטות וטילים מסוגים שונים. בכירי מערכת הביטחון של ישראל ואורחים בכירים מחו"ל ובהם נציגים מתעשיות בטחוניות מובילות בעולם ישתתפו בכנס כדוברים. לצורך מיקוד הכנס נערכו פגישות הכנה של אנשי מכון פישר עם מפקד כוחות הנ"מ, ראש מנהלת חומה ואנשי מפא"ת.
התוכנית שפורסמה היא ראשונית וצפויים בה שינויים.
לצפייה בתוכנית

המחקר בנושא הכוח האווירי והעימות האסימטרי מתקדם
הפרק הראשון של המחקר יעסוק בהגדרות מושגים ומונחים כגון הכרעה, ניצחון, שפירושם אינו אחיד ואיננו בהכרח מקובל על הכול. הקו המוביל בכל הקשור להגדרת המושגים, הוא השאלה האם ההגדרה אותה אנו מאמצים או נותנים מאפשרת להבין טוב יותר את התופעה ולהצביע על דרכים לטפל בה. המושג הראשון בו נעסוק יהיה "עימות אסימטרי". בהקשר זה מעניין לקרוא התייחסות של סופר אמריקאי, רוברט קסידי, שחיבר ספר בשם: "Counter Insurgency and the Global War on Terror" . גם קסידי מדגיש את הצורך לתחם את הגדרת המושג "עימות אסימטרי" שאם לא כן לא ניתן יהיה לבדל אותו מכל צורת עימות אחרת.


המרכז לחקר רפואת תעופה וחלל
האם את החיסון הבא למחלות זיהומיות יגלו בחלל?
ניסוי מעניין (NLP-Vaccine-3) שמטרתו לפתח אמצעי חיסון נגד מזהמים ידועים שוגר באחרונה לחלל. אחת ממטרות הניסוי להבין את מנגנוני ההגנה של החיידקים במטרה לפתח חיסון חדיש נגד חיידקים פתוגנים – מחוללי מחלות. זוהי איננה הפעם הראשונה שחיידקים משוגרים לחלל למטרה דומה. גם ישראל שיגרה לפני חמש שנים חיידקים פרוביוטים ידידותיים לסביבה על כדור הארץ המשפרים את מערכת החיסון במטרה לבחון את השפעת חוסר כבידה על תרבית החיידקים.


תחרות הרובוטיקה FIRST 2009 התקיימה בהצלחה רבה
גמר תחרויות הרובוטיקה של FIRST ישראל ננעל ב-19 במרץ, בהיכל נוקיה בתל אביב. זו השנה החמישית בה מתקיימות בישראל התחרויות, אשר נפתחו במעמד נשיא המדינה, מר שמעון פרס. הקבוצות הזוכות בגמר תחרות הרובוטיקה של FIRST לתלמידי תיכון תייצגנה את ישראל בתחרות הגמר העולמית שתתקיים באטלנטה ב 18 באפריל. השתתפו בתחרות FRC לתלמידי תיכון 47 קבוצות ולמעלה מ-70 קבוצות בתחרות לתלמידי חטיבות הביניים (FLL). הקבוצות המשתתפות בתחרות מגיעות מכל רחבי הארץ, ביניהן קבוצות מטמרה, דימונה, רעננה, אום אל-פחם, ירכא, הרצליה, ירושלים, תל אביב, אשקלון ומשגב.
הקבוצות הזוכות בתחרות בתי הספר התיכונים:
תיכון מקיף של מבואות עירון, תיכון הנדסאים הרצליה, תיכון ימין אורד מניר עציון ותיכון "אביב" מרעננה. קבוצות עלה תיסענה לייצג את ישראל בגמר העולמי באטלנטה, ארה"ב.
הקבוצה הזוכה מחטיבות ביניים:
חט"ב מתיכון הנדסאים הרצליה תיצג את ישראל בתחרות הגמר באטלנטה וקבוצה מחט"ב של בית הספר במשגב תייצג את ישראל בתחרות הגמר האירופאית בקופנהגן.

 עקב הצלחת הפרויקט בעידוד בני נוער לעסוק בטכנולוגיה, החליטה מפקדת ח"א (רלצ"ד ורלכ"א) לאמץ 10 בתי ספר בתחרויות בשנה הבאה.


                           התנגשות של שני רובוטים בתחרות (אין נפגעים)


המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה
לידיעון בטיחות מורחב הקש כאן

תאונת 737-800 THY- AMSTERDAM
על פי מה שהתפרסם עד היום, התאונה נגרמה כתוצאה משילוב של תקלה במד הגובה האלקטרוני ושימוש במערכת נחיתה אוטומטית בניגוד לנהלים.
מד הגובה האלקטרוני הראה גובה של 9 רגל כאשר המטוס היה בערך ב-2000 רגל. כתוצאה מכך שהמטוס היה במצב נחיתה אוטומאטי, המטוס "הבין" שהוא בשלב הנחיתה הסופי, סגר מנועים והרים אף לנגיעה. הצוות התערב ופתח מנועים רק כשהמהירות ירדה ל-85 קשרים וזאת ככול הנראה, עקב אזהרת גלגלים, שעדיין לא הורדו. על פי עדות הנוסעים הורגשה נפילה ונשמעה פתיחה של המנועים לפני הפגיעה בקרקע.
הקצין הראשון נפצע באורך אנוש, אולם נישאר בחיים למשך כשעה לאחר הפגיעה בקרקע. מאחר ולא היה חשמל במטוס לאחר התרסקותו, לא היה ניתן היה לפתוח את דלת הביטחון לקוקפיט ולחלצו. צוות החילוץ ניסר את הגג והגיע אליו לאחר כשעה וחצי מרגע הפגיעה, אולם זה היה מאוחר מידי.



סיכום IATA למצב הבטיחות ב 2008
לסיכום תאונות של IATA לשנת 2008 הקש כאן

התרסקות מטוס Ilyushin 76 באוגנדה
המטוס המריא מאנטבה לסומליה עם שבעה אנשי צוות ומטען שכלל מערכות טיהור מים ואוהלים. המטוס התרסק לתוך אגם ויקטוריה מיד לאחר ההמראה.
להרחבה


תאונת גרירה בלוס אנג'לס
בש"ת של לוס אנגלס (LAX). בהוצאת מטוס, התניעו מנוע אחד תוך כדי דחיפה לאחור. המנוע העלה כוח ויצר בעיית שליטה ברכב הגורר, שגרמה ל"קיפול" בין מוט הגרירה למטוס . הנהג לא ניפגע אולם למטוס נזק משמעותי. מצ"ב דוח ראשוני של - NTSB.
להרחבה



תאונת מטוס FedEx ביפן
בש"ת נריטה ביפן התרסק מטוס MD-11 של חברת FedEx בנחיתה. המטוס דיווח על נחיתת חרום לפני הגישה. סיבת התאונה אינה ידועה עדיין, אולם ככול הנראה מז"א סוער היווה גורם משמעותי. שני אנשי הצוות נהרגו.
קישור לסרט התאונה כפי שנקלט במצלמות האבטחה של השדה.
להרחבה:

לידיעון בטיחות מורחב הקש כאן

חדשות מעולם התעופה
באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

מכונית המטוס Terrafugia ביצעה טיסה ראשונה וזוכה להתעניינות רבה
להרחבה


לאתר מכונית המטוס Terrafugia- תמונות וסרטי ווידאו


מרכז מידע
ספרים חדשים: החודש קיבלה הספרייה כ 90 ספרים מספריית חיל האויר אשר עוברת בקרוב למקום חדש ונאלצת לצמצם את גודלה. כמו כן נתקבלה תרומה של כ 50 ספרים מעיזבונו של אבינועם ירון, רובם בתחום הנדסה.

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

עבור לתוכן העמוד