ידיעון מספר 35 - מאי 2009



 

ידיעון מספר 35 – מאי 2009
ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון: כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

חדש במכון:
ביקור באוניברסיטת החלל:
ראש מכון פישר ביקר ביקור עבודה באוניברסיטת החלל הבינלאומית (
(ISU. בפגישות נדונו שיתופי פעולה אפשריים בין מכון פישר ואוניברסיטת החלל כולל מחקרים משותפים, פרסומים הדדיים, השתתפות בכנסי המכון וסיוע בפרסום פעילות האוניברסיטה בישראל.
בעקבות הקשרים עם המכון וביקור נשיא האוניברסיטה  במכון נחתם הסכם הבנות בין האוניברסיטה למרכז המדעים של הרצליה לקידום נושאים בתחום החינוך לתלמידי המרכז בתחום החלל. 

ביקור ב-NASA AMES
בהמשך לביקור ראש NASA AMES   במכון במסגרת כנס החלל האחרון ביקר ראש המכון  ב-NASA AMES על מנת לדון באפשרויות המשך שיתופי הפעולה בין שני הארגונים.
ראש
NASA AMES הביע את רצונו להמשיך ולפתח את הקשרים כאשר הדגש יהיה על בדיקת אפשרויות לחילופי דעות בתחומי "חלל תגובתי" ותפיסות מתקדמות בתחומי ישומי טכנולוגיות חלל.
NASA AMES  הביעו את רצונם להשתתף בכנס החלל הבא (ינואר 2010) וכן לבדוק אפשרות שילוב חוקרים ישראלים (כולל במסגרת שנת שבתון) במחקר משותף שהם עושים עם האוניברסיטאות אשר פועלות עימם. 

 

 

סרטון מטס חיל האויר מעל אשוויץ הועלה לאינטרנט, לצפייה הקש כאן

המרכז לחקר החלל והכטב"ם
צוות חללית העתיד של אוריון יוקטן משישה לארבעה
כדי לחסוך משקל, שוקלים בנאס"א אפשרות להסרת שני כסאות מחללית אוריון. מנהל תוכנית קונסטלישן (התוכנית האמריקאית במסגרתה מפותחים משגרי חלל חדשים והחללית אוריון) ציין כי האפשרות לתכנון מחדש של אוריון נידונה עם השותפים לתחנת החלל הבינלאומית למרות העובדה שהיכולת התפעולית המקורית הייתה לשגר רכב בעל ששה מושבים. אף כי צוות תחנת החלל יגדל לששה בסוף מאי, נאס"א משוכנעת שאובדן שני מקומות באוריון לא יגרום בעיה תפעולית, כל עוד ימשיכו להשתמש בחלליות "סויוז" הרוסיות.

טלסקופ חלל וירטואלי מתחרה בתוכנית Google Sky
מייקרוסופט השיקה לאחרונה את התכנה "וורלד-וויד טלסקופ", אשר תשתמש במאגרי המידע העצומים של טלסקופי החלל ומצפי הכוכבים של נאס"א, בין היתר טלסקופ הסיקור הסינופטי הגדול (LSST), שבחלקו מומן מכיסו של מייסד מיקרוסופט ביל גייטס. פרויקט זה יוקם במדבר אטקמה בצ'ילה ומתוכנן "לראות אור" ב-2014. הטלסקופ, בקוטר 8.4 מטרים ובעל מצלמה דיגיטלית של 3 גיגה-פיקסלים, יסקור את כל השמיים הניתנים לראייה מהחלק הדרומי של כדה"א, ויחקור את מסתרי החומר האפל והאנרגיה האפלה ביקום. אחת האפליקציות בפרויקט תאפשר לפתוח חלון שידור של סרטונים על אובייקטים שמשתנים במהירות כמו סופרנובות מתפוצצות, אסטרואידים פוטנציאלים שעלולים לפגוע בכדה"א, ואובייקטים רחוקים בחגורת קוייפר.

שתי מעבורות חלל מוכנות לשיגור בו זמנית
שתי מעבורות חלל נמצאות כעת בו זמנית על כני שיגור במרכז החל ל קנדי. אטלנטיס נמצאת על כן השיגור 39A למשימה שממתינה זמן רב - שדרוג טלסקופ החלל האבל.
בכן השיגור השני, 39 B ניצבת אנדוור, למשימה STS-400 LON  . ראשי התיבות LON משמעותן Launch On Need  שיגור לחילוץ אנשי הצוות של אטלנטיס במקרה שזו תיפגע משברים מעופפים בין אם בשיגור ובין אם במהלך המשימה. טיסת החילוץ תימשך כשמונה ימים.

שוגר לוויין צבאי של איטליה וכוחות  NATO
לוויין תקשורת איטלקי שוגר באמצעות טיל רוסי מסוג Zenit-3SL מלב האוקיאנוס השקט על ידי חברת השיגורים הימיים Sea Launch . מדובר בלוויין התקשורת SICRAL 1B של Telespazio , האירוע מציין גם את השיגור השלושים במספר של חברת Sea Launch אשר החלה לפעול במרץ 1999. משקל הלווין בעת השיגור עמד על 3,038 ק"ג . תחנת הקרקע של Telespazio במרכז החלל פוצ'ינו קלטה  אותות ראשונים מהלוויין והודיעה שהכול תקין זמן קצר לאחר שהלוויין נפרד מהשלב העליון של הטיל מסוג Block DM .
הלוויין הדו-שימושי הוא מתוצרת חברת Thales Alenia Space ומבוסס על פלטפורמה מסוג Italsat 3000 . הלוויין מיועד לצרכי תקשורת של משרד ההגנה האיטלקי, כוחות NATO ובעלות בריתה. ב SICRAL 1B משיב אחד בתחום EHF/Ka band, שלושה משיבים בתחום UHF-band וחמישה משיבים פעילים בתחום SHF-band . תוחלת החיים המתוכננת של הלוויין היא 13 שנה והוא מהווה חלק ממערך לוויני תקשורת חדשים המיועדים לשמש לצורכי בטחון לאומי. ה SICRAL IB מוצב ב 11.8 מעלות מזרח.

הודו שיגרה בהצלחה לחלל לוויין מכ"ם
לווין הצילום החדש של הודו RISAT-2 , שהוא חסין השפעות מזג אויר ומבוסס על הדמיית רדאר ואיתו לווין לימודי חדש בשם Anusat שוגרו בהצלחה לחלל. הלווינים שוגרו באמצעות טיל מסוג PSLV - Polar Satellite Launch Vehicle מתוצרת הודו . המשקל הכולל של המטען ששוגר היה 340 ק"ג, מתוכם 300 ק"ג משקל ה RISAT ו 40 ק"ג משקל ה Anusat  . RISAT-2 הוא פרי פתוח משותף עם התעשייה האווירית של ישראל אשר  סיפקה את המטעד המכ"מי הזהה לזה המותקן בלוויין הישראלי טקסאר.
לדברי מנכ"ל ISRO זהו הלוויין הראשון מסוג זה שיש להודו בחלל. מנכ"ל הסוכנות הכחיש שמדובר בלוויין ריגול.

המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי
ההכנות לכנס הביטחון הלאומי השנתי החמישי בנושא: טילים ורקטות – האתגר והמענה בעיצומן.
הכנס יתקיים ב 13 14 במאי בבית חיל האויר.
מספר המקומות שנותרו מוגבל, המעוניינים להירשם מתבקשים להזדרז.


המצב באפגניסטן ופקיסטן מסתבך והולך
בתאריך 7.10.01 יצאה ארה"ב למלחמה בארגון אל-קאעידה ובשלטון הטליבאן שנתן לו מחסה. המבצע נקרא  Operation Enduring Freedom  ובין יעדיו - פגיעה קשה בארגון אל-קאעידה ובמשטר הטליבאן, וכן ייצוב המערכת האפגאנית שלאחר משטר הטליבאן. ההערכה הייתה ששלב הייצוב יארך כשלוש עד ארבע שנים.
בתאריך 27.3.09 פרסם הבית הלבן את האסטרטגיה העדכנית שלו כלפי אפגניסטן ופקיסטן.
U.S. Policy toward Afghanistan and Pakistan
 במסמך מוגדר הטליבאן כארגון המייצא טרור ושותף לטרור העולמי, ביחד עם ארגון אל-קאעידה.
הקביעה ש"הטליבאן הינו ארגון המייצא טרור ושותף לטרור העולמי" קיבלה אישוש חד משמעי מהכרזתו של מנהיג הטליבאן בפקיסטן בה נטל אחריות על תקיפת שוטרים בעיר הפקיסטנית להאור בתאריך 31.3.09, ואיים כי בקרוב יבצע ארגונו מתקפה גדולה כנגד בירת ארצות הברית.
השאלה המתחייבת היא כיצד ומדוע הפך הטליבאן מארגון העוסק במאבקי כוח פנימיים, לארגון העוסק גם בטרור בין לאומי. האם התהליך היה דטרמיניסטי או, שלדרך בה פעלה ארה"ב באפגניסטן, מבלי לבצע הבחנה בין ארגון הטליבאן לארגון אל-קאעידה, יש השפעה על שינוי מגמה מסוכן זה. המחקר המתבצע, בחודשים אלו, על ידי המרכז לחקר הכוח האוירי והעימות האסימטרי, ינסה לתת מענה לשאלה מרתקת זו ולהשלכות על עימותים אחרים.


המרכז לחקר רפואת תעופה וחלל
המרל"ט (מטוס רפואי ללא טייס) הוצג בכנס בוגרי אריקה לנדאו
בכנס 40 שנה של המכון לקידום המצוינות מיסודה של ד"ר אריקה לנדאו הוצג פרויקט מכון פישר – המרל"ט: מסוק רפואי בלא טייס כאחד מכיווני הפיתוח שעולם הרפואה צועד בצעדי ענק לקראתו. בין משתתפי הכנס בלטו מפקד חיל האוויר היוצא האלוף (במיל) אליעזר שקדי, מרי יוסי ורדי, סגן נשיא מיקרוסופט העולמית מר משה ליכטמן, מ IBM, ד"ר עודד מרגלית פר נשיאת האוניברסיטה הפתוחה.


חברות התעופה נערכות לקראת מגפת שפעת החזירים
השבוע פרצה בעולם מגפת שפעת חדשה – שפעת החזירים. זן חדש של שפעת שעד כה ניתן היה להדבק בו רק מחזירים. כעת, לאחר שנמצא שהזן מכיל גם מקטעים גנטיים של שפעת אנושית, גם בני אדם עלולים להדביק בה. שפעת החזירים מאופיינת בחום גבוה וקושי בנשימה . קל לבודד את הנגיף וקיים טיפול יעיל במקרה הידבקות.
באחרונה חודש קו טיסות ישיר מדרום אמריקה לישראל וקיים חשש שתיירים ישובו לישראל נגועים במחלה. עד כה לא הותקנו התקנות של חברות התעופה בעולם לגבי המגיפה הנוכחית אולם מניסיון העבר ומהתקנות הקיימות כל אדם הנראה חולה באזורים נגועים במחלה יתבקש להיבדק בשדה היציאה על ידי רופא תעופתי לפני הטיסה. בהעדר רופא רשאי קברניט המטוס לאסור על אדם לעלות למטוס. חברות התעופה בעולם יעודכנו בשבוע הקרוב על היקף התופעה והאזורים בה היא מתפשטת.


טעות אנוש הסיבה לתאונה במהלך חילוץ 669 משדה מוקשים
כזכור, במהלך טיול לפני מספר שבועות, דרך בחור בן 24 תושב כפר סמוך לואדי ערה על מוקש ליד מושב שדה תרומות. בעת חילוצו על ידי מסוק הוא נשמט ונפל מגובה של כמה עשרות מטרים ונהרג.
ממצאי הביניים של ועדת החקירה אותה מינה מפקד חיל האוויר עולה כי הנפגע נשמט מידי המחלץ בגלל טעות אנוש שנגרמה כתוצאה מפעולה בתנאים קשים ובלחץ רב. לא נמצא כשל טכני בציוד הבטיחות וההצלה ובמערכות המסוק .


חרדת טיסה – בטיסה לישראל
מטוס של חברת התעופה "דלתא אירליינס" שהיה בדרכו מניו יורק לישראל נחת השבוע נחיתת חירום בבוסטון לאחר שאחד הנוסעים, אזרח ישראלי בן 22, התפרע במטוס וניסה לפרוץ לתא הטייס. נוסעים ואנשי צוות הצליחו להשתלט על הצעיר. הצעיר עוכב לחקירה ונראה שהרקע למעשה היה התקף חרדה. חרדת הטיסה מוכרת כתופעה מזה זמן רב וקיימות שיטות טיפול להפחתתה. בישראל חקר את התופעה ופיתח סמינר טיסה ללא פחד קברניט מיקי כץ.
להרחבה

תחרות הרובוטיקה FIRST 2009
נבחרות של חמישה בתי ספר תיכוניים ונבחרת אחת של חטיבת ביניים חזרו מתחרות הגמר שנערכה באטלנטה, ארה"ב. בתחרות השתתפו כ 30.000 תלמידים, מורים ומנחים. לחוויה מיוחדת זכו תלמידי בית ספר ימין אורד (אתיופים במוצאם) אשר לא רצו להתחרות בשבת. תלמידים אמריקאים (שחורים) מטנסי התחרו עם הרובוטים של הקבוצה הישראלית במקומם. במפגש בין שתי הקבוצות נחשפו התלמידים לתרבויות שונות מאוד האחת מהשנייה.
דורין שני, המדריכה של קבוצת  הרצליה, זכתה בפרס המדריכים הצעירים "Outstanding Young Mentor" אשר מקדישים זמן רב לקבוצתם.
בקרוב תחל ההרשמה לתחרות 2010. המגבלה של בתי ספר רבים להצטרף לתחרות היא מחסור במנחים בוגרים. אנו קוראים לחברי עמותת חיל האויר ולציבור כולו להתנדב.
הכישור היחיד הנדרש מהמנחים הוא יכולת ארגון קבוצה. רקע טכנולוגי הוא יתרון אבל לא הכרחי.
המנחה יידרש להשתתף בשתי פגישות כל שבוע (החל מאמצע נובמבר ועד אמצע מרץ) כל פגישה נמשכת כ 3 שעות. המעוניינים להתנדב מתבקשים ליצור קשר בדואר אלקטרוני עם אלישה


                                  תלמידים מטנסי עם הרובוטים של בית ספר אורד ימין

המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה
לידיעון בטיחות מורחב הקש כאן

חיל האויר האמריקאי איבד מטוס 22 -F
במסגרת ניסוי חימוש המטוס נפגע והתרסק. הטייס נהרג.
להרחבה

התפרקות מנוע מטוס 10-DC
מטוס מטען מדגם די.סי-10 המריא בקולומביה. במהלך ההמראה המגדל הבחין שמשהו לא תקין, ולשאלתו הצוות ענה "שהכול בסדר". מיד לאחר ההמראה החלו להתפזר חלקי מנוע על העיר ו 12 בתים ומכוניות נפגעו. במזל לא נפגעו אנשים. הנחיתה עברה בשלום. המנוע איבד את כל החלק האחורי שלו מטורבינת לחץ נמוך ואחורה.



 

אין עדין מידע לסיבות תאונת מסוק סיקורסקי S-76 על אסדת נפט במפרץ מכסיקו


תפילותיו של הטייס לא נענו
טייס שבחר להתפלל בזמן חרום במקום להתמודד עם התקלה נדון ל 10 שנות מאסר. בתאונה שארעה ב 2005 ניספו 16 איש.
להרחבה

חדשות מעולם התעופה
באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

GPS ייעודי לטייסים
מערכת GPS ניידת ייעודית לטייסים פותחה על ידי חברת GiPSi Navigation . תוכנית הטיסה מוזנת למערכת והמערכת עוקבת אחר התקדמות הטיסה ומתריעה על חריגות.
להרחבה

מכשירים ומשואות רדיו לצורך חיפוש והצלה עוברים לתדר 406 מגהרץ.
התדר הזה יעיל יותר ומשתמשים בו לאיתור לווייני מהיר ומדויק.
התדר הישן 121.5 יוצא משימוש.
להרחבה

Sunseeker II - מטוס סולארי ראשון
ה Sunseeker II מונע על ידי מנוע חשמלי המופעל באנרגית השמש. משקלו: ריק 292 ליברות, מלא 506 ליברות. אורכו: 23 רגל, מוטת הכנפיים: 17 רגל.
ל Sunseeker II  יש 4 מצברים המספקים כוח להמראה וטיפוס. המטוס מגיע למהירות של 40 מייל לשעה בעזרת אנרגיה סולרית ולמהירות כפולה כאשר הוא משתמש גם במצבר.
ה Sunseeker II נבנה ב 2002 על ידי Eric Raymond וביצע עד כה יותר מ 60 טיסות באורך של שעה ויותר.
במהלך חודש אפריל מבצע המטוס טיסות הדגמת יכולת ב 8 מדינות באירופה.
למידע נוסף


ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש. בידיעון מידע על פעילויות המכון, כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות בתחום התעופה.

 

 

עבור לתוכן העמוד