ידיעון מספר 43 - אפריל 2010

 

ידיעון מספר 43 –  אפריל 2010   

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם) הקש כאן.

 

חדש במכון:

 

 


החלה ההרשמה לכנס השנתי השישי לביטחון לאומי
 הכוח האווירי ואתגרי מדינת ישראל.
לתוכנית הכנס ולהרשמה הקש כאן


 אתר המכון בעברית  עבר שיפוץ יסודי שכלל עיצוב חדש ושיפור כלי הניהול של האתר. 
החלק באנגלית יעוצב באותו סגנון. 
 

 

 

המרכז לחקר החלל והכטב"ם
קזחסטאן מתעתדת להיכנס כשותפה למיזמי חלל הפועלים בתחומה
סוכנות החלל של קזחסטאן, קאזקוסמוס, הודיעה כי בכוונתה להיכנס כשותפה שווה לחברות רוסיות ואוקראיניות המפעילות שירותי שיגור לחלל מבסיס החלל בייקונור הנמצא בתחומה. מדובר במיזמי השיגור של המשגרים זניט ודנייפר.
להרחבה:

 

רכב המאדים "ספיריט" אינו עונה
רכב מחקר המאדים ספיריט, התקוע במקומו לאחר שמאמצים לחלצו כשלו, חדל מלשדר אל מרכז הבקרה בסוף מרץ 2010. ככל הנראה הרובוט - המתפקד על מאדים מינואר 2004 (למרות שתוכנן לשלושה חודשי עבודה בלבד) מצוי במצב של תת כוח חשמלי, והוא כיבה את כל תת המערכות שלו לרבות ציוד התקשורת. אנשי נאס"א מקווים כי הרובוט יוכל לטעון עצמו ולחזור לשידור.
להרחבה:

 

הודו מאשימה את סין בסיכון כלל לווייני העולם
שר הודי האחראי לנושאי החלל בארצו אמר כי פעילויות סין בתחום לוחמה נגד לוויינים מהוות איום על כלל לווייני העולם, ולא רק ללווייניה של הודו. הוא התייחס לניסוי השמדת הלוויין שביצעה סין בינואר 2007 אשר הותיר אלפי שברים המסכנים לוויינים רבים.
להרחבה:

 

טלסקופ החלל הישראלי טאווקס הורד מהלוויין ההודי GSAT 4
טלסקופ החלל טאווקס לניסוי מדעי של אוניברסיטת ת"א וסוכנות החלל הישראלית, היה אמור לטוס לחלל בצמידות ללוויין תקשורת הודי.
לאחרונה הודיעה הודו כי היא מסירה מהלוויין את הטלסקופ  הישראלי מסיבות טכניות שונות. אין בשלב זה הסכם מגובש עם ההודים לשיגור חלופי של הטלסקופ הישראלי, הממתין לשיגור שנים ארוכות.

 

ביקור במבת חלל
ראש מכון פישר וראש המרכז לחקר החלל במכון ביקרו לאחרונה
במפעל מבת חלל של התעשייה האווירית, וקיבלו סקירה על תחום החלל
בחברה. נידונו גם דרכים לשיתופי פעולה בין המכון לתע"א וכן בין
המכון למינהלת החלל במשרד הביטחון.

השתתפות המכון באירוע "הלילה של יורי" באוניברסיטה הפתוחה
ראש המרכז לחקר החלל במכון הוזמן להרצות באירוע מיוחד לציון 49
שנה לטיסת האדם לחלל, שאורגן על ידי האוניברסיטה הפתוחה. במסגרת
האירוע יגיע לישראל הקוסמונאוט, גיבור ברה"מ, קולונל בוריס וולינוב (שהיה אורח המכון בשנת 2003)

השתתפות המכון בכנס העמותה להגנה מפני טילים
כנס בינלאומי שמאורגן על ידי עיט - העמותה הישראלית להגנה מפני
טילים, יערך במאי הקרוב. ראש המרכז לחקר החלל במכון הוזמן לשאת
הרצאה על תוכניות הטילים הבליסטיים ומשגרי הלוויינים של איראן.

 

המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה
לידיעון בטיחות מורחב


סיכום שנת 2009 ומה הלאה...
שיעור התאונות הקטלניות בשנת 2009 היה אך במעט נמוך מהממוצע בעשור האחרון.  כזכור, חצי השנה הראשונה התחילה במגמת החמרה בשיעור התאונות אולם המחצית השנייה הייתה שקטה יחסית וכך הסתיימה לה שנת העשור האחרונה ללא שינויים משמעותיים מקודמתה.
קישור למסמך המרכז את כול התאונות והאירועים החמורים של שנת 2009:

 

התאונה הפולנית  - מידע ראשוני על התאונה בה נהרגו נשיא פולין ופמליתו

השדה – שדה צבאי הנמצא דרומית לעיר שנסגר כצבאי באוקטובר 2009 ונפתח לשימוש אזרחי בדצמבר 2009 בעקבות סגירת השדה האזרחי הצפוני. 

מסלול בודד בכיוון 260/080 באורך של בערך 1600 מטר (5250 רגל) ללא אמצעי הנחתה מדויקת כגון ILS

ידוע שיש בשדה מכ"מ הנחייה וכן מערכת רוסית המקבילה ל VOR. 

השדה אינו מוכר ע"י ICAO  וגם לא ניתן למצוא עבורו דפיות ג'פיסן בגלל רמת המכשור הנמוכה. 

המטוס – טופולב - 154 בתצורת בכירים בשרות חיל האוויר הפולני, יצא מדרג ד' (טיפול מקיף) בסוף השנה שחלפה, מצויד במערכות מתקדמות לנחיתה במז"א גרוע (כל זאת במידה והשדה מצויד גם כן).

הקברניט – בדרגן סרן, עם למעלה מ 1000 שעות על המטוס, לא כמות מרשימה בהתייחס למערך התובלה.   קיים מחסור בטייסים וותיקים בחיל האוויר הפולני, הצעירים נוטשים את השרות בגלל תנאי העסקה והשכר. 

האירוע – ביום התאונה שרר ערפל שהגביל את הראות ל 400-600 מטר אולם אין בשדה מכשור למדידת ראות בצורה מדויקת.  הפקחים במגדל המליצו למטוס ללכת לאחד מ 4 שדות משנה. 

המטוס ביצע 4 ניסיונות של גישה לא מדויקת, לא ידוע סוג הגישה בשלב זה, האם VOR, NDB או GCA. 

בניסיון הרביעי פגע בעץ שגובהו 8 מטר במרחק 1200 מטר מתחילת מסלול (בטווח זה מהמסלול הוא אמור להימצא בערך בגובה של 60 מטר). 

השערות – וותק הטייס ולחץ הפמליה להגיע לטכס גרמו לעודף לחץ וניסיונות נחיתה מתחת למגבלות. 

לא ידוע על כשל טכני או כשל תקשורת בשלב זה.  ישנן שמועות כי הדו שיח עם המגדל התנהל ברוסית וכי היו אי הבנות של הטייסים הפולנים אולם אלה עדיין רק שמועות. 

כללי – חיל האוויר הפולני ספג מספר תאונות חמורות בשנים האחרונות, הידועה מביניהן בינואר 2008 של מטוס מדגם CASA C-295 שחזר לנחיתה עם בכירים בחיל האוויר ששבו מכנס בטיחות... 

ניתן לומר בוודאות גבוהה שהתאונה תפוענח.  הממצאים בשטח נאספו, מערכות ההקלטה שרדו את ההתרסקות ולא נותר אלא להמתין לפענוח ולפרשנות.

כתבה בנושא: 

 

 

שיפורים במערכות האבטחה
הכישלון ניסיון הפיגוע האחרון ( לפוצץ את טיסת  Northwest Airlines מאמסטרדם לדטרוייט אשר כשל רק בגלל רשלנות המפגע) הראה שהכשל העיקרי הוא בקישוריות המידע הפנים ארגונית (כזכור, המידע על המפגע היה קיים במערכת אולם לא הגיע למקומות הנכונים).
גם בתחום זה נדרשת התקדמות נוספת. עבדול – מוטאלאב (המחבל הניגרי) ייתכן שעשה טובה גדולה לעולם כולו בכך שניער והעיר את המערכת הביטחונית.

 

שיקוף בשדות התעופה
או, הטכנולוגיה שהייתה יכולה לאתר את המפגע של טיסת Northwest

מערכת שיקוף פועלת כבר במספר שדות תעופה ברחבי העולם, בעיקר בארה"ב, היא אינה מסוכנת לבריאות בשל רמות קרינה נמוכות ומועדפת ע"י הרוב המכריע של הנוסעים על פני חיפוש ידני.
כתבה בנושא:

 

רש"ת חושפת את ה UniPass מערכת לבידוק ביטחוני לנוסעים יוצאים
מדובר במערכת אינטגרטיבית שמשלבת זיהוי ביומטרי וזיהוי דרכון.  המערכת תבצע תקופת הרצה בבן גוריון ותיפתח בהדרגה לקהל הרחב.
המערכת אמורה לשפר וליעל את השרות לנוסע היוצא.  שימוש במערכת יהיה על בסיס התנדבותי, מי שאינו מעוניין להירשם לשרות יוכל להמשיך ולעבור בידוק ביטחוני באופן הקיים היום.
כתבה בנושא ביטחון בתעופה ובה מסגרת לנושא:

 

מהעולם בקצרה
תאונה קטלנית בעת מופע אווירובטי בברזיל (ווידאו)

 

תאונת BA בלונדון
לפני כחודש וחצי פורסם הדוח הסופי של תאונת BA שארעה ב- 17.1.08 בלונדון.
המטוס היה בגישה סופית לנחיתה בלונדון ובגובה של 700 רגל לערך המנועים לא הגיבו לדרישת כוח.  המטוס נגע בקרקע כמה מאות מטרים לפני סף המסלול. החקירה העלתה כי גבישי קרח בכניסה למחליף חום שמן / דלק מנעו זרימה תקינה של דלק למנועים.
המטוס טס שעות רבות בתנאי סביבה של טמפרטורות נמוכות מאוד וכן של צריכת דלק נמוכה.  צריכת דלק מוגברת שוטפת בד"כ את חלקיקי הקרח במידה ונוצרים אולם בחברה נהוג לבצע טיפוסים בנתיב בכוח מופחת לצורך נוחות נוסעים.

 

סימולציה של אירוע כמעט התנגשות על המסלול והפסקת המראה:
האירוע קרה ב 29 במאי 2009 , לצפייה בסימולציה הקש כאן.

 

בטיחות וסביבה
מטוס של DHL בבעלות פולנית ביצע נחיתת חרום (תקלת כני נסע) על אגם קפוא ליד עיר הבירה של אסטוניה, טאלין.  טון וחצי דלק שדלף מהמטוס איים לזהם את מי השתייה של העיר אולם צוותים השתלטו על המצב והזיהום נמנע.
קישור לכתבה בנושא:

 

קנסות כבדים לחברת אמריקן איירלינס ולחברות אחרות 
(באדיבות רם קורש, מחלקת בטיחות ואיכות - אל על)
סוכנות התעופה הפדראלית של ארה"ב עוברת זמנים לא קלים בשנתיים האחרונות. חברו לכך ביקורת על פעילות לא מוצלחת בזיהוי כשלים ותקלות מקצועיים. חריגות לא סבירות של הוצאות תפעול והתקשרות לא תקנית בין אנשיה וחברות התעופה עליהן הסוכנות אמורה לפקח. כתוצאה מכך הסוכנות עוברת שינויי מבנה והנחיות פעולה. אחד התחומים שבהם זה בא לידי ביטוי הוא פיקוח יותר הדוק וירידה לפרטים בביקורת ומבדקים של חברות תעופה כולל הענקים הגדולים. ממצאים מזכים את החברות בברירות קנס מכאיבות ומביכות. להלן :

  • קנס ענק של 2.9 מיליון דולר על אישור לטיסה של מטוסי CRJ700 שבוצעו בהם תיקונים לא מאושרים על פי התקן. 
  • קנס של 300,000 דולר על דחיית תקלה בהליך  MEL  שבוצע לא נכון וברישום לא מסודר. על מחממי פיטו במטוסי DC-9 
  • קנס של 1.2 מיליון דולר למכון בדק (שיפוץ מנועים) מורשה  FAA בסקוטלנד, שביצע פעילות לא נכונה בעבודת תחזוקה ושיפוץ מנועי מטוסים
  • קנס של 785000 דולר על דחייה לא נכונה של תקלה והטסת המטוס כתוצאה מכך עם מחשב נתוני אוויר  לא תקין. Central Air Data Computers  CADC
  • תביעת ענק של מעל 10 מיליון דולר נסגרה על פשרה בגובה של 3.5 מיליון על הטסת מטוסי 737 של חברת SOUTHWEST עם פערים בביצוע הנחיות של הוראות כושר אווירי.

 

חדשות מעולםהתעופה
באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

בטיחות או פרטיות?
כתוצאה מתאונות קשות בארה"ב עולה שוב הדרישה לאפשר להנהלת חברת תעופה להאזין לקלטות תא הטייסים באופן רגיל גם לא לחקירת אירועים. הדרישה נוגדת את מדיניות ארגוני הטייסים, כי לדעתם הדבר הינו חדירה לפרטיותם ויכול להוות גורם מאיים על התנהגותם המקצועית בטיסה.
להרחבה

 

מטוס ה F35B   מתקדם בניסויים לקראת המראה ונחיתה אנכיים
במקביל להתקדמות הניסויים עלה גם מחיר המטוס מ 50 מליון דולר ל 112 .
לכתבה  ולצפייה בווידאו 

 

מרכז מידע

הסרט על מתנדבי חוץ לארץ במלחמת השחרור בחיל האויר הועלה לאינטרנט
לצפייה בסרט הקש כאן

 

ספרים חדשים
פינוי אווירי בארץ ישראל מאז ועד היום – בהוצאת קרפ"ח
חיל האוויר הישראלי - צעדים ראשונים הקמה ופעולות ראשונות -  עבודה סמינריונית אוניברסיטת חיפה החוג ללימודי ארץ ישראל קורס סוגיות בתולדות מלחמת העצמאות
חי יששכרוב - יששכר
The IAF F-4E Phantom 40 Years Later -  מפגש מדריכי צוותי קליטת הקורנס

 סכומי עבודות מחקר של אוניברסיטת החלל הבינלאומית (International Space University)

Full Moon - Fuel Utilization of Lunar Oxygen, Hydrogen supply
CLIMAT LINKS - A Terrestrial Data Collection Network Complimenting Satellite Observation
GREAT EXPECTATIONS: An Assessment of the Potential for Suborbital Transportation
Access Mars Final Report
Futureist - Future Infrastructure for Transportation
ALERTS - Analysis of Lunar Exploratory Robotic Tasks For Safety
TREMOR - Technology Resources for Earthquake Monitoring and Response
VAPOR - Volcanic Activity: Processing of Observation and Remote Sensing Data
Disaster Risk Evaluation and Management
SAFEN EARTH - Space Aid for Energy Needs on Earth
START - Space Tools Supporting Archeological Research and Tasks
Building on the Google Lunar X Prize: Recommendation for Future Activities on the Moon and Beyond

 

 ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם) הקש כאן.
לעיון בידיעונים קודמים הקש כאן

עבור לתוכן העמוד