ידיעון מספר 47 - אוגוסט 2010

אם אינך רואה את הידיעון בצורה תקינה הקש כאן

 

 

ידיעון מספר 47 – אוגוסט 2010

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם)
הקש כאן. 

  


בפרוס השנה החדשה מאחל מכון פישר

שנה טובה ומבורכת,

הרבה בריאות

ולהתראות בכנסים



 

 

חדש במכון:
ביקור המדען הראשי של פיקוד הכוחות המיוחדים של ארה"ב וויליאם שפרד
במהלך חודש יולי במסגרת ביקורו בארץ, אירח מכון פישר את שפרד בבסיס נבטים. שפרד הרצה על ניסיונו הרב בפני פרחי טיס וצוותי אויר. במהלך חייו שירת שפרד ב- USA NAVY ונאס"א. במסגרת שירותו בנאס"א ביצע 4 טיסות לחלל.
קורות חיים של ווליאם שפרד:
http://www.jsc.nasa.gov/Bios/htmlbios/shepherd.html
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Shepherd

 

דרושים ביטאוני חיל אויר ישנים
במסגרת פרויקט הספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האוויר יסרקו ויועלו לאינטרנט ביטאוני חיל אוויר ישנים. חסרים לנו ביטאונים מספר 1-19, 24-25, 29, 31-32, 41-44, 105, 173

מי שמוכן לתרום ביטאונים הנ"ל מוזמן להתקשר לעמוס כהן מנהל מרכז המידע בטל. 050-6888809.

 

המרכז לחקר הכוח האווירי והעימות האסימטרי
שיתוף פעולה עם מכון ראנד – "פרויקט חיל אוויר "
"פרויקט חיל אוויר" של מכון ראנד ( Project Air force) ששמו המקורי היה פרויקט ראנד (Project Research and Development - RAND ) הושק בשנת 1946 על ידי מפקד חיל האוויר האמריקאי דאז, גנרל ארנולד (האפ) כדרך עבור חיל האוויר האמריקאי לנצל את יתרונות החשיבה המדעית האזרחית כפי שהודגמה במהלך מלחמת העולם השנייה. פרויקט זה זוכה, מזה כמה עשורים, לתמיכה יציבה ולשיתוף פעולה פורה מצד חיל האוויר האמריקאי.

מובילי הפרויקט קבעו שמשימתם היא להוביל ולנהל תכניות אינטגרטיביות של מחקרים אובייקטיביים לגבי נושאים בעלי עניין מתמשך עבור מפקדי חיל האוויר. הפרויקט עוסק בשאלות מרכזיות כגון:
מה יהיה תפקידו של חיל האוויר בסביבה הביטחונית העתידית?
מהו תהליך המודרניזציה הנדרש על מנת לעמוד בפני דרישות אופרטיביות משתנות?
נושאי המחקר הינם ספציפיים יותר, לדוגמא:
הערכה והגדלת תרומת חיל האוויר ללוחמה הבלתי סדירה, אבטחת חופש הפעולה של חיל האוויר במרחב הסייבר, ההשלכות האסטרטגיות של פיתוח והצבת יכולות תגובה אופרטיבית מהחלל, חיל האוויר האמריקאי על פרשת דרכים. (את המחקר האחרון מנהל מיודענו בנימין למבט). 

חוקרי מכון פישר מאמינים שעל אף ההבדלים הברורים בין חיל האוויר האמריקאי לבין זה הישראלי יש תחומי עניין רבים בהם נכון ללמוד ולפתח ידע ביחד. אי לכך אנו עוקבים אחר המחקרים הרלבנטיים ומהדקים את קשרינו עם חוקרי מכון ראנד על מנת ליצור מיזמי שיתוף פעולה בעתיד הקרוב.
עוד על "פרויקט חיל אוויר" בכתובת זו:
http://www.rand.org/paf/agenda/forcemod/

 

 

 

המרכז לחקר החלל והכטב"ם
הרובונאוט הראשון ישוגר בקרוב לחלל 

מעבורת החלל תשא בבטנה במשימתה הקרובה בנובמבר "יצור" חדש שזו משימתו הראשונה. מדובר ברובונאוט הראשון או בשם החיבה שלו R2. מדובר ברובוט חלל Robonaut, לכל דבר שמטרתו לסייע לצוות האסטרונאוטים בשינוע ציוד ממקום למקום, הפעלת מכשור ובחינת יכולות חדשות של זרועותיו שהן בעלות יכולת תנועה הדומה לזרוע אדם. צורתו האנושית מעלה זיכרונות לרבים מרובוט אחר בשם דומה -R2D2 וחברו הטוב המהלך C3PO מסדרת סרטי מלחמת העולמות. אין חשש הרובונאוט רחוק מלהיות אוטונומי, לדבר את כל שפות היקום או ללכת בזכות עצמו. יחד עם זאת מדובר בשלב חשוב וקפיצת מדרגה בשילוב רובוטים בתוכניות החלל. בעתיד יוכלו רובוטים דומים להתהלך על פני המאדים, לחקור את צפונות סלעי הקרקע ואולי לגלות מקור מים בכוכבים אחרים.

 

כוכב נולד בחלל
אין ספק שמידי פעם אכן נולדים כוכבים חדשים ביקום, אך לא לכך התכוונה נאס"א בפרסום רשמי שלה מהחודש. נאס"א מחפשת מלחין מוכשר שאת יצירתו המקורית ניתן יהיה לשמוע במהלך משימת החלל 134 STS בעת שהותה בחלל.
מנהג ידוע מזה שנים בנאס"א שמרכז הבקרה ביוסטון מעיר את צוות האסטרונאוטים לא בשעון מעורר, אלא בשיר נבחר על ידי צוות האסטרונאוטים, שמתנגן מידי בוקר במעבורת החלל. כעת לראשונה כל אחד יכול להציע ולבחור את היצירה האהובה עליו.
נאס"א החליטה על תחרות לבחירת מנגינה מקורית, שניתן להגישה דרך האינטרנט. היצירות המובילות יפורסמו באתר של נאס"א, והקהל יוזמן לדרג את היצירות. שתי היצירות המובילות יפתחו את הבוקר בנגינתן במהלך משימת החלל המתוכננת לחודש מרץ הקרוב.
המעוניינים להגיש יצירה מקורית מוזמנים לשלוח את יצירתם עד ינואר הקרוב דרך הקישור הבא:
https://songcontest.nasa.gov

 

מרכז לחקר רפואת תעופה וחלל
מספיק לשהות בחלל שישה חודשים על מנת להפסיד כמות שריר המתאימה לקשיש בין 80

כך עולה ממחקר שיפורסם בחודש הבא בכתב העת המדעי - The Journal of Physiology,.

לדברי החוקר הראשי ד"ר רוברט פייטס (Robert Fitts), מאוניברסיטת מארקט בארה"ב Marquette University , ניתן למנוע אובדן מסת שריר זו בתכנון משימת חלל נכון. ולא אסטרונאוטים שינחתו על פני המאדים עלולים להתקשות אפילו בהליכה של צעד אחד לאחר נחיתתם על כוכב הלכת.

המחקר נערך בקרב תשעה אסטרונאוטים ששהו תקופות שונות בתחנת החלל הבינלאומית בין השנים 2002-2005. הייחוד במחקר הנוכחי שבמקום למדוד את חוזק הפעילות הספורטיבית של היד או הרגל שהצביעה על חוזק של השרירים לקחו הביולוגים לראשונה ביופסת שריר מהאסטרונאוטים מיד לאחר שובם לכדור הארץ. מחקר זה אם כן בחן ברמת רקמת השריר ולא הגפה או הרגל. הניסוי הדגים ירידה ברמת מסת השריר ב-40% מה שמצביע על אובדן משמעותי ומסוכן ביותר. 

 

אין זה המחקר הראשון שבוחן את אובדן מסת השריר והעצם בתנאי חלל. ישראל שיגרה זה מכבר בשלוש משימות חלל שונות במהלך 15 השנים האחרונות ניסויים ביולוגים שהצביעו על תוצאות דומות. גם הניסויים הישראליים נערכו ברמה של רקמת התאים הנבדקת. יתר על כן החוקרים הישראלים בחנו נגזרות של תרופות ישראליות של חברת טבע במטרה לבחון האם ניתן להאט את קצב אובדן ודלדול רקמת התאים בתנאים של חוסר כוח כבידה.  

 

המרכז למחקר בטיחות ובטחון בתעופה
לידיעון בטיחות מורחב

 

תאונת היסעור ברומניה
התאונה אירעה ב 26 ביולי. מסוק יסעור שהשתתף בפריסה משותפת של קרנפים ויסעורים ברומניה, פגע בצלע הר מצוקי בסביבות גובה 8000 רגל מעל פני הים. גובה הביטחון באותו אזור הנו כ -9700 רגל. 6 אנשי הצוות הישראלי ומשקיף רומני נספו בתאונה.
עדיין מוקדם לקבוע האם מדובר בטעות אנוש או בתקלה טכנית או בשילוב כמה גורמים אבל רוב הניחושים והספקולציות מדברים על טעות אנוש.
מכון פישר משתתף בצערן של משפחות המעורבים באסון.
לכתבה בנושא

 

תאונת מטוס נוסעים בפקיסטן
ב 28 ליולי, מטוס מדגם איירבאס 321 של חברת Airblue , שטס בטיסה פנימית מקראצ'י לאיסלאמאבד בפקיסטן התרסק על הגבעות בסמוך לעיר, כ 14 ק"מ צפון מערבית לשדה.

עפ"י נתונים ראשוניים , המטוס ביצע תהליך מכשירים אולם בשלב מסוים פנה לביצוע המתנה ואחר כך ביצע הקפה בתנאי ראיה למסלול 12 בגלל כיוון הרוח. בזמן התאונה שררו תנאי ראות מגבלתיים, גשם ועננות נמוכה. המטוס נכנס לשרות לפני כ 10 שנים וחצי ולא ידוע על בעיות טכניות מיוחדות בעברו. כול 6 אנשי הצוות ו 146 הנוסעים ניספו בתאונה.
זו עוד תאונה השנה של חברת
Low Cost בהמשך לתאונות בהודו ובלוב.

 

                                      מפת אזור ההתרסקות: 

כתבה בנושא:  Aviation-Safety.net

 

תאונת בואינג 737 בקריביים
בתאריך 16 באוגוסט התרסק בואינג 737 בנחיתה באי הקריבי סאן-אנדרס. המטוס ביצע טיסה לילית מבוגוטה קולומביה והתרסק בנחיתה. נוסעת אחת נפטרה מהתקף לב זמן קצר לאחר התאונה ו 34 אחרים נזקקו לטיפול רפואי בבית חולים. בזמן הנחיתה שררו בשדה תנאי מז"א של גשם סוחף ועננות מפותחת מלווה בברקים.
כתבות בנושא:
FlightGlobal.com
Aviation-Safety.net

 

התרסקות מטוס מטען של לופטהאנזה בריאד, ערב הסעודית
מטוס מטען מדגם – MD11 של חברת לופטאנזה התרסק בנחיתה ב 27 ביולי בשדה התעופה של ריאד. המטוס עם 80 טון מטען נהרס . אנשי הצוות (שני טייסים ) נפצעו ואושפזו בבית חולים של ריאד. דובר החברה מסר כי מדובר בנחיתה כבדה אולם הסיבות לכך עדיין לא ברורות.
למטוס יש היסטוריה רעה של התנהגות מאתגרת במצב נחיתה. בשנים האחרונות נשרפו או נהרסו מספר לא קטן של מטוסים מסוג זה. המטוס היה בן 17 השנה.

לכתבה בנושא

 

 

 

שינויי חקיקה בעקבות תאונה בטיסת ניסוי XL Airwaysביוני 2008
ביוני 2008, טיסת ניסוי אחרי ביקורת תקופתית הסתיימה בהתרסקות בים התיכון וכל 7 אנשי הצוות נספו. המטוס בתמונה הוא Airbus A320-200 שהופעל על ידי חברת התעופה הגרמנית XL GERMAN AIRWAYS .

התאונה עלתה לכותרות בחודש האחרון לאחר שוועדה משפטית בצרפת הודיעה שלא ינקטו תהליכים משפטיים כנגד המעורבים, המפעיל, היצרן והמתחזק. 

זהו שינוי לאחר שבעבר הובאו לדין פלילי מעורבים בתאונות אוויריות.
כיום מגיעים מקרים כאלה לדין פלילי מאחר וועדות החקירה אינן מתעסקות בנושא זכויות הקורבנות. ייתכן ובמקרה זה, מאחר ולא היו נוסעים משלמים על המטוס העניין לא הגיע לבית הדין הפלילי.
טיוטת חוק חדשה של האיחוד האירופי מסמיכה את וועדות החקירה לעסוק גם בנושא זכויות הקורבנות. במידה והרעיון יעבוד גם בפרקטיקה זה ייתר את הצורך לפנות לבית המשפט ע"מ לתבוע זכויות אלה, זאת כאמור במקרים בהם אין חשד לפלילים או רשלנות פושעת.
טיוטת החוק שסביר שתאושר תשמש בעתיד הקרוב מודל לחיקוי בכול העולם.
כתבה בנושא
תאור התאונה והחקירה

ה NTSB לוקח יוזמה בנושא עייפות טייסים ומגבלות תעסוקה
הנושא עלה כאן כבר מספר פעמים וממשיך להוות את אחד הנושאים המרכזיים בתחום בטיחות הטיסה. כבר לפני חמש שנים החלו תלונות כלפי ה FAA על אפאטיות שהוא מגלה כלפי מגבלות תעסוקה חדשות המבוססות על מחקרים רפואיים. הביקורת נמשכת גם היום בטענה שה FAA נכנע ללובי חברות התעופה שהרי ברור שמגבלות תעסוקה נוספות יעלו כסף, כסף שכ"כ חסר לתעשייה במשבר.
נראה שה
NTSB החליט לקחת יוזמה בעניין. פרסומים שונים הגדירו את נושא העייפות כאחד מהנושאים העיקריים ב"רשימת המבוקשים" של עולם הבטיחות. לאחרונה גייס ה NTSB שני מומחים בעלי שם עולמי שיעסקו בתחום. יש האומרים כי מאסו מלחכות ל FAA, ימים יגידו.
זה המקום לציין כי בתחום זה, החקיקה באירופה משיגה את זו של צפון אמריקה.
כתבה בנושא

 

מטוסים איראניים מנועים מלפעול באירופה – סנקציות בעניין הגרעין או לא?
וקצת על ארגוני הביקורת המערביים
לאחרונה פורסמה ידיעה האוסרת נחיתה ופעילות אווירית של מטוסים מחברות התעופה האיראניות בתחומי אירופה. הידיעה תורגמה ע"י רבים מאמצעי התקשורת כחלק מהסנקציות על איראן בנושא הגרעין אולם לא כך הוא.
איראן פשוט נכנסה לרשימה השחורה של המדינות שאינן מורשות לפעול באירופה בגלל ליקויים רבים שנמצאו בביקורת ועדה אירופאית שבדקה את רמת האחזקה, כשירות האוויר והפיקוח על חברות התעופה במדינה.
כתבה בנושא הביקורת באיראן

בעולם המערבי פועלים כיום כמה ארגונים המבצעים ביקורות על מדינות הטסות לתחומי אירופה וארה"ב. להלן קצת סדר ברשימת הארגונים הנ"ל:
הארגון האמריקאי של ה FAA נקרא IASA(International Aviation Safety Assessment )
הארגון האירופאי נקרא SAFA Safety Assessment Of Foreign Aircraft (EC SAFA Program)
הארגון הבין לאומי של ה ICAO בראשות האו"ם נקרא USOAP Universal Safety Oversight Audit Program

התוכנית האמריקאית החלה לפעול בתחילת שנות ה 90 לאחר תאונה קטלנית של חברה זרה בתחומי ארה"ב. לאחר תאונה זו הוחלט כי יש לבדוק את רמת העמידה בסטנדרטים הבינלאומיים של חברות שטסות לתחומי ארה"ב. התוכנית של האו"ם החלה לפעול באמצע שנות ה 90 וזו האירופאית בתחילת שנות ה 2000. תפקידי הארגונים השונים כמעט  

זהים לחלוטין. 

 טיפ לחיים:אף פעם אל תטוס בחברת תעופה שטייסיה מאמינים בגלגול נשמות.

 

תחרות FIRST 
תחרות Of season התקיימה במדע-טק בחיפה ב 26 באוגוסט
17 קבוצות מבתי ספר תיכוניים מכל המדינה התחרו בהפעלת הרובוטים שנבנו לתחרות 2010 .
למקום הראשון הגיעו 3 קבוצות – עמק חפר, רעננה ובנימינה.
לתחרות הוזמנו ילדים עם מוגבלויות מארגון וראייטי שהפעילו חלק מהרובוטים. בגמר התחרות קיבלו הילדים כדורי רגל חתומים על ידי שחקני מכבי חיפה. לנערי וראייטי הייתה זו חוויה מיוחדת במינה ומארגני התחרות קיבלו מכתב תודה נרגש מהנהלת וראייטי.

ההרשמה לתחרות FIRST של מרץ 2011 החלה, לפרטים הקש כאן 

 

 

חדשות מעולם התעופה
באדיבות       Guri Palter at Airosafety.com

 

מערכת ראיית לילה משפרת את בטיחות המטוסים
חברת הביטוח Aggressive Insuranceהמתמחה בביטוחי מטוסים ושדות תעופה, תוריד את פרמיית הביטוח של מטוסים המצוידים במערכת ראיית לילה Forward Vision EVS. המערכת מבוססת על טכנולוגית אינפרה אדומה ומאפשרת קבלת תמונה גם בתנאי חושך וראות מוגבלת.
להרחבה למידע על המערכת

 

מסתיימות ההכנות לשבירת שיא העולם בצניחה חופשית
השיא הנוכחי נשקע לפני 50 שנים ועומד על גובה של 102.800 רגל.
הצניחה החופשית תצולם במספר מצלמות ותשודר בזמן אמיתי באינטרנט.
להרחבה

 

מרכז מידע
התקבלו חוברות מחקרים ומאמרים רבים מ Air Power Development Center  של חיל האויר האוסטרלי.
לרשימת פרסומי Air Power Development Center

 

בחודש האחרון הועלו לאתר המכון (הקש להאזנה/קריאה)
תמלילי הרצאות כנס החלל השנתי הרביעי ע"ש אילן רמון
קובץ מאמרים, פרסום מס' 41 מינואר 2009

 


 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם)
הקש כאן. 

עבור לתוכן העמוד