ידיעון מספר 50 - ינואר 2011

ידיעון מספר 50 – ינואר 2011

 

ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם)
הקש כאן.


 

 

 

כנס החלל השנתי הבינלאומי השישי ע״ש אל״מ אילן רמון 30-31 בינואר 2011
ההכנות לכנס בעיצומן.

בכנס יוצג מחקר חדש של חברת  SPACECIALIST  שבדק את סיכויי ההתנגשות בין לווייני תקשורת. מסקנת המחקר היא שצפויה התנגשות בעלת השלכות דרמטיות.

ההרשמה לכנס דרך אתר המכון


במקביל לכנס יינתנו באוהל התצוגות הרצאות של נציגי חברת EMMEPLUS האיטלקית אשר מתמחה בייעוץ אסטרטגי וסיוע לחברות להרחיב את פעילותן בשווקים בינלאומיים חדשים.
ניתן לתאם מפגשים עסקיים עם חברי המשלחת בביתן החברה אשר באוהל התצוגות.
ההשתתפות בהרצאות החברה ובמפגשים העסקיים הינה חופשית אך מותנית בהרשמה מוקדמת (ההרשמה הינה נפרדת מהרשמה לכנס הראשי). להרשמה ולפרטים נוספים נא להתקשר לנציבות הסחר האיטלקית, טלפון: 6918130 03 מייל.
telaviv@ice.it

 

ידיעון ראשון בשפה האנגלית
מכון פישר הוציא לאור ידיעון ראשון בשפה האנגלית. הידיעון יופק כל רבעון ומטרתו לשמור על קשר עם ציבור רחב של קוראי אנגלית אשר מתעניין בפעילות המכון.
לעיון בידיעון

 


 

 

 

שלוש חלליות אספקה משלוש מדינות שונות ישוגרו לתחנת החלל בשבועות הקרובים

שלוש חלליות אספקה תגענה בשבועות הקרובים לתחנת החלל, עם למעלה מ - 10 טונות של מזון, מחשבים, ציוד רפואי, אספקה וחלקי חילוף. החללית היפנית HTV-2 Kounotori,  פירוש השם ביפנית הוא חסידה,  תשוגר על גבי המשגר היפני הכבד H-IIB. אחריה תשוגר החללית האירופית ATV המכונה "יוהאנס קפלר", ע"ש האסטרונום הנודע. מדובר בחללית גדולה יחסית שאמורה לתת מענה לאספקת תחנת החלל לאחר סיום פרויקט המעבורות. החללית הרוסית "פרוגרס 41" תעביר אף היא אספקה לצוות האסטרונאוטים בחלל.

 

טלסקופ החלל קפלר גילה כוכב לכת סלעי בקוטר של פי 1.4 מכדור הארץ
טלסקופ החלל קפלר של נאס"א אישר את גילויו של כוכב לכת סלעי הראשון המכונה Kepler-10b הגדול מכדור הארץ ב-40%. הגילוי של כוכב לכת זה מבוסס על איסוף נתונים במשך למעלה מ-8 חודשים ממאי 2009 ועד תחילת ינואר 2010. קפלר היא המשימה הראשונה של נאס"א המסוגלת למצוא כוכבי לכת בגודל של כדור הארץ בתוך או ליד איזור החיים, האיזור שבו המים יכולים להישאר במצב נוזלי באטמוספירת כוכב הלכת. ואולם מכיוון שהוא מקיף את השמש שלו ב-0.84 ימים, קפלר b10 קרוב פי 10 לשמש מאשר כוכב חמה לשמש שלנו ולפיכך הוא אינו נמצא באיזור החיים.
להרחבה ותמונה:

                                       מסלול התנועה של   Kepler-10b

 

מנהלי נאס"א בוחנים תאריכי שיגור אפשריים למעבורת דיסקברי בסוף פברואר

התקדמות נרשמה בהבנת הסיבה לסדקים שהתגלו בחלק המרכזי של מכל הדלק החיצוני, החלק שבין המכלים, שבו התפתחו סדקים קטנים במהלך ההכנות לשיגור בנסיון הראשון ב-5 בנובמבר 2010. ארבעה סדקים נוספים התגלו במהלך צילומי רנטגן של הצד האחורי של המשגר לאחר שהדיסקברי הוחזרה למתקן הרכבת המעבורות, ערב חג המולד. כזכור, קצף בידוד שנשר ממיכל הדלק גרם לנזק שהוביל לאסון מעבורת החלל קולומביה ב - 1 בפברואר 2003.

 

 

שוחררו לפרסום תמונות של נחיתת החללית הרוסית סויוז.
החללית חזרה מתחנת החלל הבינלאומית ב 25 בספטמבר 2010 ונחתה בעזרת מצנחים בקזחסטן. בחללית היו 3 קוסמונאוטים שנים רוסים ואחת אמריקאית. לצפייה הקש כאן

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

לקראת הכנס הקרוב שיתקיים בתאריכים 25- 26 במאי 2011.
שנת 1911 הייתה שנה מעניינת מבחינת התפתחות הכוח האווירי. מעט לפני תחילת השנה התפרסמה כתבה במגזין אמריקאי מכובד, ובה נאמר שהפוטנציאל הגלום בכלי טיס הוא מוגבל ביותר, זאת בשל הקושי לשאת חימוש והצורך להתחמק מאש מהקרקע. מסקנת הכותב, ששיקפה דעה רווחת באותם ימים, הייתה שלכלי טיס יש יכולת מזערית לפגוע במטרות כלשהן ולכן תרומתם למעשה המלחמה שולית עד אפסית. דווקא האיטלקים לא קיבלו תחזית פסימית זו ופיתחו יכולות סיור ותקיפה שנבחנו במערכה שהתנהלה בין איטליה לבין טורקיה בשנת 1911 בצפון אפריקה. בשנה זו ביצעו האיטלקים את משימת הסיור האווירי הראשונה ולאחר מכן את משימת התקיפה האווירית הראשונה בהיסטוריה.

מאה שנה לאחר התפתחות מרתקת זו מקיים מכון פישר את הכנס השביעי לביטחון לאומי. שם הכנס עדיין לא נקבע אך הוא יעסוק בשאלה כיצד נכון וניתן לעשות שימוש ביכולות המדהימות שהתפתחו באוויר ובחלל על מנת להשיג דומיננטיות בשדה הקרב. הכנס ידון במשמעות המושג דומיננטיות בהקשר מרחבי לחימה שונים, ובמרכזיות הכוח האווירי בהשגת דומיננטיות זו. נקודת המוצא היא שחל שינו משמעותי בדרך בה מתנהלות מערכות. בעבר הושגה הכרעה באמצעות נוכחות רציפה של כוחות קרקע בשטח מסוים, כאשר הכוח האווירי מסייע למאמץ הקרקעי. למדנו מניסיוננו ומניסיון אחרים שלנוכחות הקרקעית הרציפה, היוצרת חיכוך משמעותי, יש מחיר כבד אותו קשה מאד להעריך לפני, בתחילת ותוך כדי ניהול מערכה. בנוסף, כוח האוויר והחלל פיתח יכולות המאפשרות לו להיות נוכח למשכי זמן ארוכים מאד עד כדי השגת נוכחות רציפה. שינויים אלה מחייבים חשיבה שונה לגמרי על האופן בו אנו נלחמים ועל משמעות מושגי מפתח כגון תמרון, מסייע ומסתייע.

 


בשבועיים האחרונים קיימה  FIRST  מספר תחרויות של עונת  JrFLL החדשה.

67 קבוצות, 402 ילדים השתתפו בארועים השמחים.

להלן קישור לתמונות מהאירועים

 

 


לידיעון בטיחות מורחב

שנת 2010 הסתיימה עם 29 תאונות קטלניות בהן קיפחו את חייהם 831 נוסעים ואנשי צוות.
6 אנשים נוספים נהרגו על הקרקע כתוצאה מתאונות אוויריות. זוהי עלייה קלה מאוד ביחס לממוצע של 10 השנים שקדמו לה העומד על 31 תאונות ו 810 הרוגים, ועליה לעומת שנת 2009 בה אירעו 28 תאונות קטלניות בהן נהרגו 749 בני אדם.
להזכירכם, שנת 2008 הייתה טובה במיוחד בהיבט זה והסתיימה עם 34 תאונות ו 583 הרוגים.
עדיין, 2010 היא השנה השישית הטובה ביותר מאז 1945.

מספר התאונות בשנים 1946 עד 2009 (באדום מספר התאונות, בכחול ממוצע נע)


 

 

בחינה של הנתונים מראה כי 6 מתוך החברות שהיו מעורבות בתאונות קטלניות אינן מורשות כלל לטוס לתחומי המערב (הן כלולות ברשימות השחורות של חברות שאינן עומדות בסטנדרטים של בטיחות).

14 עד 16 תאונות נוספות ברשימה אירעו במטוסים קטנים, בד"כ דו מנועיים של חברות פנימיות ברחבי העולם, רובן לא בעולם המערבי. רק 15 מתוך סך התאונות אירעו במטוסי חברות תעופה בזמן ביצוע טיסות נוסעים.

 

אין ספק שהמחויבות לבטיחות בחברות קטנות בפינות שונות של העולם אינה אותה מחויבות שמציגות החברות המערביות המסודרות ולכן אם מסתכלים על תאונות מטוסי נוסעים גדולים בחברות מערביות אזי השנה שחלפה הייתה טובה בהיבט בטיחות הטיסה

גרפים וטבלאות נוספים המנתחים את התאונות וכן פירוט התאונות ראה בידיעון הבטיחות המורחב

 

תאונות חודש דצמבר 2010
ב 4 בדצמבר ביצע מטוס טופולב 154 (אותו סוג מטוס שהתרסק עם הנשיא הפולני) טיסת קו פנימית ברוסיה. המטוס המריא משדה באזור מוסקבה ובזמן הטיפוס החלו בעיות באספקת הדלק למנועיו. בערך בגובה 6500 רגל כבו שניים משלושת מנועיו. המטוס פנה לנחיתת חרום בשדה הבנ"ל של מוסקבה (DME), נגע נגיעה קשה לצד המסלול, המשיך ופגע בתלולית בוץ, נעצר והתפרק ל 3 חלקים.
על המטוס היו אותה עת 160 נוסעים ו 9 אנשי צוות. 2 נוסעים נהרגו בתאונה ו 78 אחרים נפצעו.

לכתבה בנושא כולל ווידאו של שלב הנחיתה:

 

התאונה שחתמה את שנת 2010
ב 15 בדצמבר, מטוס מסוג DHC-6 Twin Otter בטיסה פנימית בנפאל התרסק על גבעות בנתיב הטיסה. כול 22 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו בתאונה. 

כתבה בנושא:

 

התאונה שפתחה את שנת 2011

שלושה וחצי שבועות עברו מאז התאונה במוסקבה ועוד תאונה של אותו סוג מטוס Tupolev 154 ובאותו שדה (DME).
אש פרצה בזמן שמטוס נדחף לאחור ביציאה לטיסה. שלושת המנועים היו מונעים בזמן תחילת השריפה. 3 נוסעים נהרגו בתאונה, המטוס נשרף לחלוטין.
לפי השערות ראשוניות מדובר בקצר חשמלי שהחל בחלק האחורי של תא הנוסעים. נתונים ראשוניים שפורסמו מהחקירה מלמדים שהמקור לאש לא היה באחד המנועים או מנוע העזר הסילוני (
APU).
 

משרד התחבורה הרוסי הוציא הוראת קרקוע למטוסי הטופולב 154. 

כתבה בנושא כולל ווידאו:

 

עדכון מחקירת תאונת אייר פראנס משנה שעברה
דוח בינים שני פורסם באמצע דצמבר ע"י סוכנות החקירות הצרפתית BEA בעניין תאונת  Air France 447   בה התרסק לאוקיינוס האטלנטי Airbus A330 ביוני שעבר בדרכו מדרום אמריקה לפריס. בתאנה נהרגו כול 228 הנוסעים ואנשי הצוות.
אין בדו"ח החדש גילויים על הסיבות לתאונה אבל הוא מכיל מספר המלצות: המלצה ראשונה - להגדיל ל 90 יום את זמן פעולת המשואה התת ימית
Underwater Locator Beacon המורכבת על ה"קופסאות השחורות" במטוסי נוסעים המבצעים טיסות מעל ים. (כיום התקן מגדיר 30 יום). המלצה שנייה עוסקת בהתקנת משואה נוספת בתדר אחר שתעזור במציאת האזור הראשוני של ההתרסקות. בנוסף ממליץ הדו"ח לבחון מערכות שמשדרות נתונים בסיסיים על המטוס בזמן אמת, לשפר את מערכות ההקלטה ולבצע מחקרים בנושא צפיפות עננים כדי לקבוע קריטריונים לרישוי מערכות.

 

 

 באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

 

ציפוי חדש למסלולים בשדות תעופה ימנע נזקים ויעזור לניקוז מים
להרחבה

 

המסלול הסתובב.
סחיפה של הקוטב המגנטי גרמה לסגירה זמנית של מסלול בשדה טמפה שבפלורידה. כידוע הקטבים זזים כ 40 מיילים כל שנה. סחיפה של יותר מ 3 מעלות מביאה לעיתים צורך לשינוי כינוי מסלולי טיסה. על מנת לתת זמן מספיק לצביעת מספר המסלול ופרסום מוקדם במודיעין טיס הוחלט לסגור את המסלול לכמה ימים

להרחבה

 

Zephyr - כטב"מ סולארי שובר שיאים - מעל שבועיים באוויר בגובה של 70000 רגל
את הכטב"מ ייצרה חברת QinetiQ והוא עשוי לשמש לצרכים אזרחיים וצבאיים.
להרחבה וסרטון

 

 

הצי האמריקאי בוחן "תותח מגנטי" שיחליף את מתקני השיגור (הקטפולטה) בנושאות מטוסים
הטכנולוגיה של תותח מגנטי Electromagnetic Aircraft Launch System משמשת בעיקר לשיגור קליעים אולם מפתחיה טוענים שניתן לשלוט בכוח התנע שהיא מייצרת בצורה מדויקת ולהתאימו לכל סוג מטוס ויתכן שיעשה בה שימוש בדור הבא של נושאות המטוסים.
להרחבה וסרטון

 

IATA  פועלת לקידום בטיחות טיסות המטען
מאז גילוי המטענים בטיסות מתימן לארה"ב מחפש עולם התעופה פתרונות לביטחון טיסות המטען. הבעיות סבוכות עקב תקנים לא אחידים במטענים שונים, משווקים עצמאייםומדינות שונות. מדינות וארגונים מנסים כעת לשפר את המצב כפי שניתן ללמוד מהמאמר הבא.
להרחבה

 

היזהרו מרמאים!
טייס שהציג את עצמו כרופא עשה קריירה מצליחה כמרצה בכנסים עד שהתגלתה התרמית.
אחרי התרמית הגדולה שהתגלתה בסין, לגבי שעות הטיסה של טייסים רבים עולה שוב הבעיה של הטעייה ואמון מוגזם באנשים - הפעם בארה"ב
להרחבה


 ידיעון מכון פישר מופץ בדואר אלקטרוני אחת לחודש.  בידיעון מידע על פעילויות המכון:
כנסים, אירועים, פרסומים חדשים וכן תקצירי חדשות תעופה וחלל.
להרשמה לקבלת הידיעון (חינם)
הקש כאן.

 

 

  

 

עבור לתוכן העמוד