ידיעון מספר 51 - מרץ 2011

אם אינך רואה את הידיעון בצורה תקינה הקש כאן

 

 ידיעון מספר 51 – מרץ 2011

 


 

דבר יו"ר המכון


עם כניסתי לתפקיד יו"ר דירקטוריון מכון פישר ברצוני לברך את דוד עברי אשר הקים את המכון, התווה את דרכו ועמד בראשו מאז היווסדו בשנת 1999 וכן את עובדי המכון ובראשם ראש המכון אסף אגמון.
בזכות פעילותו של המכון הוא נתפש כיום בציבור כמוביל בתחומי פעילותו. הכנסים השנתיים מרכזים התעניינות רבה של כל הגורמים המקצועיים בארץ ושל חוקרים ומנהלים בעלי שם מחו"ל.


הכוח האווירי "שנולד" לפני כ - 100 שנים ותחום החלל ש"נולד" לפני כ - 50 שנים התפתחו שניהם במהירות רבה וכיום הם משולבים ברקמת החיים האזרחיים ומהווים מרכיב קריטי בכוחות לוחמים.
ההתפתחות הטכנולוגית המהירה אשר משנה את דמותה של התעופה ואת אפשרויות השימוש בתווך החלל יחד עם שינויים חברתיים המשפיעים על אופי המלחמה המודרנית, מחייבים חשיבה, בחינה ועדכון של תפיסות ותורות לחימה.
כאן מקומו של מכון פישר כגוף בלתי תלוי המעודד החלפת דעות וחשיבה דינאמית ועצמאית.


הנני תיקווה שהמכון ימשיך בפעילותו המבורכת ויצעד קדימה כגוף מוביל ומשפיע בציבור הישראלי.

 

אלוף (מיל) הרצל בודינגר
יו"ר מכון פישר

 

 

 

יו"ר מכון פישר סיים את תפקידו
אלוף (מיל) דוד עברי מייסד מכון פישר,  שעמד בראשו מאז הקמתו, סיים את פעילותו כיו"ר המכון והעביר את התפקיד לאלוף (מיל) הרצל בודינגר. האירוע צוין במעמד חגיגי בסיום כנס החלל ב 31 בינואר 2011. דוד עברי ימשיך ללוות את המכון כחבר דירקטוריון המכון.

 

עלה לרשת אתר "הספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר

www.fisherlibrary.org.il                     

 

 

האתר כולל מאות פרסומים בתמליל מלא אותם ניתן להוריד למחשב או לקורא אלקטרוני ללא תשלום. באתר כ 40.000 עמודים והוא מתעדכן בספרים וסרטים חדשים באופן שוטף.

 

בין הפרסומים: ספרי היסטוריה רשמיים של חיל האויר, ספרי זיכרונות של יוצאי חיל האויר, ספרים שונים על חיל האויר, ביטאוני חיל אויר ישנים מ 1948 עד 1997 וסרטים.

 

האתר הוקם על ידי מרכז המידע של מכון פישר בהנחיית ועדת היגוי בה חברים: אלוף (מיל) דן טולקובסקי, תא"ל (מיל) שייקה ברקת, סא"ל (מיל) עידו אמבר, סא"ל מוטי חבקוק ראש תחום היסטוריה בחיל האויר, ומנהל מרכז המידע סא"ל (מיל) עמוס כהן.

 

מימון הפרויקט נעשה בעזרת תרומות של יוצאי חיל האויר

 

פרסום האתר באינטרנט הביא לתגובות חיוביות רבות, לדוגמא פורום פרש לצבא וביטחון
כמו כן קיבלנו קישור לסיפור מרתק על
הקמתו של מנחת גוש עציון ולאוספי תמונות היסטוריות מראשית התעופה בארץ.

 

נודה לכל עזרה בפרסום האתר.



כנס החלל הבינלאומי השישי ע"ש אילן רמון נערך במכון בסוף ינואר 2011.
הכנס מתקיים בשיתוף פעולה עם משרד המדע, סוכנות החלל הישראלית וקרן רמון.
הכנס השנה התבלט ברמת האורחים הבכירים מחו"ל, בניהם ראש סוכנות החלל האירופית, המשנה לראש נאס"א, נציג בכיר של הנציבות האירופית ומנכ"ל הפדרציה הבינלאומית לאסטרונאוטיקה. בכנס החלל השתתפו השנה 1300 איש.

 

הפן המדעי חוזק אף הוא ונישאו בכנס הרצאות מדעיות בנושאים שונים - ביולוגיה בחלל, אסטרופיזיקה, וחקר הירח.

חדשנות בתחומי הלוויינים באה לידי ביטוי בהצגת פלטפורמה קלת משקל ליישומים מדעיים שונים פרי פיתוח התעשייה האווירית (מבת-חלל) ומערכות הנעה חשמליות ללוויינים מפיתוח רפא"ל.

 

השנה הושם דגש על המודעות המצבית בחלל - התנגשויות לוויינים ומניעתן, בעיית שברי החלליות ותחום השליטה והבקרה של לוויינים. בשנה הבאה בכוונתנו להמשיך ולהעמיק את העיסוק בנושא, תוך שיתוף פעולה עם מכון המחקר של האו"ם לענייני בקרת נשק ותפוצה, העוסק גם בהיבטים של ביטחון בחלל.

 

גם השנה הוקדש דיון בכנס לתוכנית החלל הישראלית ויעדיה, לאור תוכנית החלל האזרחית שגובשה באחרונה. הפן החינוכי זכה לחסות שר החינוך גדעון סער, שהגיע לכנס לברך את משתתפיו ונפגש עם תלמידים. ברברה מורגן, מורה ואסטרונאוטית, שיתפה את באי הכנס בחוויותיה בחלל ואף העבירה שיעור מקוון בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה.

 

לתמונות מהכנס

הקלטות של הרצאות הכנס יועלו לאתר המכון בקרוב.

 

                      תלמידים ממשתתפי הכנס בשיחה עם גנרל (3*) סוזן הלמס,
                  מפקדת הכח המשולב היעודי לחלל,
הפיקוד האסטרטגי של ארה"ב.
 

 

 

לרשום ביומן !  הכנס השביעי לביטחון לאומי: "הזרוע האווירית ועימותי המאה העשרים ואחת – בין דומיננטיות לנוכחות" יתקיים ביום רביעי, 25.5. 
הכנס הקרוב שונה בתפיסתו מכנסים קודמים. בכנסים קודמים הצגנו נושאים השנויים במחלוקת תוך שאנו משתדלים לפתח מרחב דיון רחב ככל שניתן ולעורר ויכוח. בכנס זה ננסה להציג תפיסה אופרטיבית חדשה, אשר יכולה לשמש כחלופת פעולה נוספת לחלופות הקיימות כיום. יצאנו לדרך זו מכיוון שאנו רואים כיצד אנשי צבא מתקשים להציג אלטרנטיבות אופרטיביות ואסטרטגיות משמעותיות בבואם לשיח עם הדרג המדיני. לכן, הרצאת הפתיחה תעסוק בחשיבותן של האלטרנטיבות והדיון בהן, ובהמשך ננסה להציג אלטרנטיבה גנרית נוספת להפעלת כוח אשר מהווה פיתוח רעיון שהוצג בכנס האחרון.

 

אלטרנטיבה זו עוסקת בהיפוך תפקידים בין הממד הקרקעי לממד האווירי. במלחמות העבר הושגה הדומיננטיות באמצעות נוכחות רציפה של כוחות קרקע, בעוד אלמנטים אוויריים ביצעו גיחות - נכנסו ויצאו אך לא שהו. נוכחות רציפה וממושכת של כוחות קרקע בשטח עוין הביאה לחיכוך גדול וייצרה קשיים רבים לכוח השולט. אנו רוצים לבחון תפישה לפיה חל היפוך תפקידים; ממד האוויר והחלל הוא זה שיספק את הרציפות ויאפשר לממד הקרקעי לפעול בדרך שונה, דרך של פשיטה. בדרך זו ניתן להקטין, באופן משמעותי, את החיכוך. אנחנו לא מציעים לבטל את הצורך בתמרון גדול ומסיבי אלא מציעים אלטרנטיבה נוספת.

 

לאחר הרצאת הפתיחה יתקיים מושב בו נעסוק במספר ממדים, כאשר נציג כל ממד יציג את מרכזיותו בהשגת דומיננטיות מערכתית תוך התייחסות למתח בין דומיננטיות לבין נוכחות. בהמשך נעסוק בבניין הכוח ונציג טכנולוגיות המאפשרות יישום רעיון זה.

 

בין המרצים שני גנרלים בדימוס המגיעים מטעם מכון RAND. גנרל דה פטולה ירצה על כוח האוויר והחלל וגנרל אלדר ירצה על הסייבר. בממד הקרקעי יעסוק תא"ל נועם תיבון מפקד פו"ם.

 

תוכנית ראשונית של הכנס תפורסם בקרוב.

 

 

ביקור משלחת סינית

ביוזמת מכון פישר ביקרה בישראל משלחת בכירים מתוכנית החלל המאוישת של סין, בראשות סגן מנהל תוכנית החלל המאוישת של סין, וואנג ז'אויאו (Wang Zhaoyao) והטייקונאוט (אסטרונאוט סיני) ג'ינג האיפנג (Jing Haipeng) מהצוות של Shenzhou VII. המשלחת קיימה פגישות עם אנשי מכון פישר, ביקרה במכון אשר לחקר החלל בטכניון, ונפגשה עם נשיא המדינה שמעון פרס, עם שר המדע ועם אנשי סוכנות החלל הישראלית.

 

 

 

 

בפגישות עלתה האפשרות לשיתוף פעולה בין ישראל וסין במחקר מדעי בתחום חקר החלל. עד כה לא נוצר שיתוף פעולה בתחום זה עם ישראל. ראש המשלחת הסינית ציין, כי עד שנת 2020 תחנת החלל הסינית תשוגר לחלל בזמן שתחנת החלל האמריקאית צפויה להפסיק לפעול, דבר שיהפוך את סין למובילה במרוץ. כבר היום סין היא אחת המעצמות המתהוות בפרויקטים מאוישים לחלל.

 

המשלחת הביעה עניין רב ביצירת קשרי מדע ואפשרויות שיתוף פעולה בתוכניות החלל המאוישות של סין, והעלתה את האפשרות כי במשימות עתידיות יוכלו ניסויים של חוקרים ישראליים לטוס לחלל באמצעות חלליות סיניות.

 

טיסתה האחרונה של מעבורת החלל דיסקברי

מעבורת החלל הוותיקה דיסקברי (Discovery) שוגרה ב - 24 בפברואר ממרכז החלל קנדי בפלורידה למשימתה האחרונה בתחנת החלל הבינלאומית.

 

עם חזרתה לכדור הארץ, תושבת המעבורת באופן סופי, ובכך יתקרב מאוד סיום עידן המעבורות בתוכנית החלל האמריקאית. בחללית דיסקאברי שישה אנשי צוות והיא הועמסה טרם השיגור בציוד רב שנועד למלא את מחסניה של תחנת החלל הבינלאומית בחלקי חילוף, אספקה של מצרכים מתכלים וציוד מדעי נוסף. מעבורת החלל דיסקאברי הביאה עמה לתחנת החלל רובונואט ראשון מסוגו, שיסייע בפעילויות תחזוקה שונות מחוץ לתחנה. השישה הצטרפו לצוות התחנה המונה אף הוא שישה אסטרונאוטים. לאחר טיסתה של המעבורת דיסקאברי מתוכנן שיגור יחיד של מעברות חלל ואחריו סיום השימוש במעבורות, כפי שהתחייב מלקחי ועדת החקירה לאסון מעבורת החלל קולומביה.

קישור לאחר נאס"א המוקדש למשימה

 

 

חברת וירג'ין אטלנטיק מציעה טיסות חלל תת מסלוליות לחוקרים
החברה מפתחת את החללית הפרטית "ספייסשיפ 2" המיועדת להטיס נוסעים לחלל החל מ - 2013.  החברה משתפת פעולה עם מכון מחקר בארה"ב לצורך שיווק טיסות חלל תת מסלוליות במיוחד לחוקרים ומדענים כדי לבצע ניסויים בתנאי כבידה משתנים, ובמיוחד את הדקות הספורות של מיקרו כבידה. מכון South West האמריקני העוסק במחקר ופיתוח בתחומי ההנדסה היישומית, שוקל לקנות עוד שישה כרטיסי טיסה עבור מדעניו. ביום חמישי האחרון שריין המכון שישה מקומות גם בטיסותיה של חברת xcor Aerospace מקליפורניה. חברה זו גובה 95 אלף דולר עבור טיסה קצרה הדומה לזו של וירג׳ין גלקטיק, אך בשלב זה טרם הושלם פיתוחו של הכלי המבצעי שלה.

 

 

הושלם מחקר "שעת הזהב"

מחקר רחב יריעה העוסק ב"שעת הזהב" - שישים הדקות הראשונות מרגע הפציעה ועד למתן טיפול רפואי, הושלם. המחקר החל מיד לאחר מלחמת לבנון השנייה.  מעיון בתוצאות המחקר עולות מספר תובנות שעשויות בעתיד להפוך מרעיונות לפתרונות יישומיים מצילי חיים.

 

ה"משגוחית" - אמצעי קטן וחכם להצלת חיים

ה"משגוחית" האישית הוצגה לראשונה במרס 2010 בכנס הלאומי לרפואה תעופתיית על ידי חוקרי המרכז. ה"משגוחית" היא אמצעי להתמודדות עם בעיה פיסיולוגית בקרב צוותי האוויר הגובה קורבנות רבים בעולם התעופה – איבוד הכרה כתוצאה מכוח ג'י (G-LOC). הפתרון שהוצע הוא מכשיר פשוט אך יעיל. ה"משגוחית" מנטרת מספר מדדים גופניים של הטייסים, מזהה את אובדן ההכרה, מתריעה, בולמת את התאוצה, מפנה בעזרת נסיקה קלה של המטוס את ראש הטייס לזווית מתאימה יותר ,המאפשרת ריוויון חמצן מהיר יותר, חזרה להכרה והמשך טיסה בטוחה. כמו כן פוקדת על האוויוניקה במטוס להימנע ממכשולים ושמירת גובה בטיחות מספק.

 

יתכן וניסוי ביו-רפואי ישראלי ישוגר לחלל במהלך 2011

נמשכות ההכנות לקראת אפשרות של שיגור ניסוי ביו-רפואי ישראלי על מעבורת החלל של נאס"א "אנדוור". זוהי משימתה האחרונה של המעבורת הזו, לאור החלטתו של נשיא ארה"ב לשים קץ לתכנית החלל המאוישת של ארה"ב. צוות החוקרים שנבחר השלים את כל ההכנות הראשוניות לקראת הכנת הניסוי.

 



לדו"ח בטיחות המלא

 

סיכום שנת הבטיחות 2010
לאחרונה פורסמו נתוני הבטיחות הנאספים ע"י IATA המוכיחים כי שיעורי התאונות ב 2010 למטוסים מתוצרת מערבית טובים מבעבר ובנוסף, שיעור התאונות בקרב חברי IATA נמוך עוד יותר.

להלן מפת שיעורי התאונות למיליון טיסות.

 

 

להלן מספר נתונים העולים מהדו"ח:

  • שיעור התאונות של חברי IATA טוב ב 57% מאילה שאינן חברות בארגון.
  • רק ב 18% מסך התאונות מעורבים מטוסים מתוצרת מערבית.
  • 24% מכלל התאונות היו קטלניות.
  • מספר התאונות הקטלניות ב 2010 גבוהה ממספרן ב 2009 (מה שגרם לגורמים מסוימים להגדיר
    את 2010 כגרועה אולם זאת ללא שבדקו את שיעור התאונות והתפלגותן).
  • בצפון אמריקה ובאירופה לא היו תאונות קטלניות בשנת 2010 בקרב מובילים נקובים.

קישור לדו"ח המלא של    IATA  ולסרטון הסברה של Flight Global

 

דוח סופי לתאונת מטוס נשיא פולין
באמצע ינואר פורסמו מסקנות ועדת החקירה לאירוע התרסקות מטוסו של נשיא פולין בסמולנסק באפריל 2010. עפ"י הדו"ח, האחריות המלאה לתאונה מוטלת על הטייסים הפולנים שניסו לנחות בשדה למרות מז"א הגרוע ותפקדום הלא מקצועי.
כמו כן מציין הדו"ח לחצים שהופעלו על הטייסים לנחות, מצוין במפורש מח"א הפולני ששהה בקוקפיט ושלפי בדיקות הדם היה תחת השפעת אלכוהול בזמן התאונה. לא נאמר בדוח שהלחצים הופעלו ע"י הנשיא עצמו.
הדו"ח מסיר לגמרי את האחריות מהפקחים הרוסיים דבר שעורר סערה פוליטית וציבורית בפולין

קישור לדו"ח הסופי מתורגם לאנגלית

 

תקלת מנוע ב Air Bus 380 – סרטון
ב 4 לנובמבר המריא מטוס
Airbus 380    של חברת Qantas האוסטרלית מסינגפור לכיוון סידני אוסטרליה. מעט אחרי המראה, בשלב הטיפוס, כשל מנוע מספר 2 (המנוע הפנימי בצד שמאל). חלקים ממעטפת המנוע נקרעו ונפלו לקרקע מה שגרם לשמועות ראשוניות על התנתקות מנוע בטיסה.
ראשית התקלה בנזילת שמן קטנה שבהמשך גרמה לפיצוץ במנוע. כתוצאה מהפיצוץ נגרמו נזקים למערכות ההידראוליקה, הדלק, הבלמים, בעיות מבנה ועוד.
האירוע המשולב העמיד בפני הצוות אתגר לא פשוט במיוחד כאשר מדובר במטוס כבד אחרי המראה ללא יכולת הורקת דלק וכן עצם העובדה שמדובר במטוס חדש יחסית שהניסיון והידע לגבי התנהגותו במצבים אלה מוגבל.
קישור לסרטון של 15 דקות שנערך ע"י הטלוויזיה האוסטרלית.

 

חיפושים נוספים אחרי ממצאים מטיסת אייר פראנס 447 צפויים להתחיל במרץ השנה

 

את חודש מרץ פתחנו בתאונה של מטוס צסנה 172 ליד שדה מחניים
קישור לכתבה

 

נחיתה רטובה של מטוס אמפיבי

 

נחיתות של אווזי בר על נחל קפוא

 

 

 

 

באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

 

נאום שר התחבורה האמריקאי על עתיד התעופה בארה"ב בשנים הבאות -שווה קריאה והפנמה
להרחבה. ראה גם הסבר על NextGen - הדור הבא של טכנולוגיות התעופה עליו מדבר שר התחבורה.

 

יישום כללים חדשים לשעות מנוחה של טייסים יביא למחסור בטייסים
יישום כללי המנוחה החדשים יגרום לעלויות ענקיות שייקרו מאוד את הטיסות. חברת American Airlines טוענת שיישום כללי המנוחה החדשים ידרוש ממנה לקלוט 2325 טייסים חדשים בעלות של 514 מיליון דולר לשנה.
להרחבה

 

הטייסים שוכחים איך להטיס מטוסים?
מאמר, עם דוגמאות מהעבר הקרוב, על אוטומציה הגורמת לשאננות יתר וחוסר ידע בהטסה בסיסית של המטוס.
להרחבה

 


עבור לתוכן העמוד