ידיעון מספר 52 אפריל 2011

 


 

לקוראים שלום רב,

 

בימים אלו עסוק המכון במספר פעילויות אינטנסיביות:
ראשית, סיכמנו ותיחקרנו את כנס החלל הבינלאומי ה- VI ע"ש אל"מ אילן רמון אשר התקיים בסוף ינואר 2011. התגובות וההדים וכן התחקירים המשותפים עם כל השותפים לכנס, הראו כי הכנס עבר בהצלחה מרובה. יחד עם זאת נותר לטפל במשימות שונות שהן תוצרים לכנס הן בתחום האקדמי, בתחום תעשיות החלל ובתחום השת"פ הבינלאומי – במיוחד מול נאס"א.
אנחנו כבר שוקדים על הכנת כנס החלל הבא אשר יערך בתאריכים 30-31 ינואר 2012.

 

במסגרת הפעילות בתחום רפואת האויר והחלל סיימנו את השלב הראשון של מחקר שעת הזהב ובעתיד הקרוב יפורסמו ממצאיו. כרגע אנו עסוקים בהשגת מימון נוסף להרחבת תוצרי המחקר והשקת שלביו הבאים.
במידה ונצליח להשיג מימון, ישגר המכון בשת"פ עם מספר מוסדות אקדמים שלושה מחקרים בשתי המעבורות האחרונות שישוגרו לחלל. הניסויים בחלקם יהיו ניסויים ששוגרו עם המעבורת קולומביה ולא הושלמו עקב התרסקות המעבורת.

 

ההכנות לכנס הביטחון הלאומי השנתי בעיצומן, תוכנית הכנס מפורסמת באתר המכון.
האתגר העיקרי בכנס זה הינו הצגת אלטרנטיבות נוספות לשימוש בכח האוירי מול אתגרי מדינת ישראל הן בתחום העימות האסימטרי והון בתחום העימות הסימטרי.

 

ברצוני לברך בשמכם את חיל האויר על הקליטה המוצלחת של מערכת כיפת ברזל בעימות המתרחש בימים אלו בעוטף עזה. אין ספק שלמערכת הביטחון כולה ולתעשיות הביטחוניות בראשות רפאל מגיעות מחמאות רבות על הישג טכנולוגי מרשים בקבועי זמן בלתי אפשריים.
מחשבותינו נתונות לתושבי חבל עוטף עזה ותקוותנו כי החיים יחזרו שם למסלול תקין בימים הקרובים.

 

השבוע בתאריך 12.4.11 צוין יובל לשיגור האדם הראשון לחלל, הקוסמונאוט יורי גאגרין, הישג מרשים בתולדות האנושות שרוב בני האדם כיום לא יודעים להעריכו מספיק ואינם מודעים עד כמה חקר החלל קידם את איכות חייהם היומיומיים על פני כדור הארץ וכיצד שיפר את יכולות הביטחון הלאומי של העולם החופשי.

 

מיד לאחר חג הפסח, יצאו נבחרות של 6 בי"ס תיכוניים ו- 2 נבחרות של חטיבות ביניים לתחרות הגמר העולמית של פרויקט FIRST שנועד לקדם את לימודי המדע והטכנולוגיה בין בני הנוער. אנחנו מאוד גאים בקבוצות אלו ושולחים לכולם ברכת הצלחה ובמיוחד לקבוצות של בית הספר הטכני חה"א בבאר שבע ואורט תל נוף הנתמך ע"י עמותת חיל האויר ויא"א.

 

בהזדמנות זו, ברצוני לאחל לכם ולבני משפחותיכם חג פסח שמח ורגוע,

 

אסף אגמון
ראש המכון.

 

 

 

האם כוח אווירי יכול להכריע את שליט לוב? ימים יגידו

מגזין חיל האוויר האמריקאי עסק בחודש דצמבר 2009 ברעיון לפיו ניתן להכריע מערכות באמצעות כוח אווירי בלבד. הכותב ציין את התאריך 3.6.99, יום הכניעה של מילושביץ, כאירוע היסטורי המציין שינוי דרמטי בהתפתחות המלחמות, כפי שעשו הופעת הטנק ונושאת המטוסים בעבר. הכותב גם ציטט את ג'ון קיגאן, היסטוריון בריטי מכובד, שכתב בארבעה ביוני 1999 בדיילי טלגרף את המילים הבאות:  "“When the capitulation of President Milosevic proved that a war can be won by airpower alone.”
חלפו מספר שבועות, החל תהליך ניתוח מעמיק יותר של ההתרחשויות והסתבר שהאמירות היו מהירות ונחרצות מדי. כניעתו של מילושביץ נבעה מצירוף בין מספר גורמים כגון: תחושה שהגיבוי לו ציפה מרוסיה לא קיים, מהחשש שבכל זאת עלול להתחיל מהלך קרקעי בו הוא יפסיד נכסים רבים וכן כמובן בשל האפקט המצטבר של תקיפות האוויר במשך מספר שבועות.  

בתאריך 19.3.2011 החלה המתקפה האווירית של מדינות המערב כנגד שליט לוב, מועמר קדאפי. המטרה הבלתי מוצהרת של המערכה היא החלפת השלטון. כפי שהיה בתחילת המערכה בקוסובו, כך גם הפעם מיהרה ארה"ב להדגיש שאין בכוונתה לפעול על הקרקע בלוב. האם מערכה אווירית בלבד יכולה לספק את הסחורה? השינויים הדרמטיים והמפתיעים באזור לא מותירים את הברירה אלא לחזור על הקלישאה המוכרת והחבוטה: ימים יגידו.  

 

 

נחתם הסכם מסגרת לשת"פ בתחום החלל בין ישראל לרוסיה
ממשלת ישראל חתמה ב- 27 במרץ 2011, על הסכם עם סוכנות החלל הרוסית, רוסקוסמוס, בדבר שיתוף פעולה בחלל למטרות שלום. מטעם הממשלה חתם ד"ר צבי קפלן, מנהל סוכנות החלל הישראלית (סל"ה), ומטעם סוכנות החלל הרוסית חתם מר אנטוליפרמינוב, ראש רוסקוסמוס. החתימה התקיימה במשרד ראש הממשלה, במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ, שגריר רוסיה בישראל, פיוטר סטגניי ומומחים בתחום החלל משתי המדינות. בין התחומים המוסכמים לשיתוף פעולה מוזכרים הנושאים הבאים:

  1. חקר החלל החיצון לרבות אסטרופיזיקה ומחקרים פלנטריים  
  2. חישה מרחוק של הארץ מהחלל  
  3. מדעי החומרים לשימושי חלל  
  4. ביולוגיה ורפואה בחלל  
  5. לווייני ניווט וטכנולוגיה ושירותים נלווים  
  6. שירותי שיגור 

מבחינתה של ישראל, הסכם זה מצטרף להסכם שנחתם בכנס החלל האחרון עם ESA – סוכנות החלל האירופית ולהסכמים שנחתמו בשנים האחרונות עם סוכנויות החלל של צרפת ושל איטליה. הקהילה המדעית בארץ וכן התעשייתית עשויות ליהנות מפירותיו של הסכם זה בהגדלת שיתופי הפעולה.

נחנכה המעבדה הלאומית לפיתוח מצלמות חלל
בסוף חודש מרס נחנכה באתר אלאופ שבפארק המדע בנס ציונה המעבדה הלאומית לפיתוח מצלמות חלל "דניאל". בטקס השתתפו בכירים ממשרדי הביטחון והמדע, ראשי העירים נס ציונה ורחובות והנהלת אלביט מערכות. המעבדה הוקמה ב-3 השנים האחרונות בהשקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים במימון משותף של משרד הביטחון ושל אלביט מערכות. המעבדה מיועדת לשרת את הצרכים של תוכניות החלל הישראליות בעשורים הבאים. היא כוללת טכנולוגיות חדשניות בתחום צילום החלל המאפשרות לענות לדרישה הגוברת לתוצרי צילום באיכויות גבוהות אשר כיום דורשות שימוש בטלסקופים ובמצלמות חלל גדולות מאוד. בתכנון והקמת המעבדה יושמו הידע והניסיון שנצברו ב-20 השנים האחרונות באלאופ.

אלאופ מפתחת ומייצרת מצלמות חלל המשרתות את מערכת הביטחון וגופים אזרחיים. בהם: המצלמות בלוויינים אופק 3 אופק 5 ואו, פק 9ותוכניות חלל אזרחיות כמו ארוס A  ארוס B קומפסט 2 שסופקה לסוכנות החלל הקוריאנית והמצלמה הסופר-ספקטרלית של הלוויין ונוס, אשר תסופק לסוכנות החלל הצרפתית במהלך 2012

ראש מרכז החלל של מכון פישר הוזמן לכנס אקדמי בטורקיה
ראש מרכז החלל של מכון פישר הוזמן על ידי אוניברסיטה באיסטנבול לכנס חלל בו יידונו נושאים מגוונים הכוללים טכנולוגיה, מדיניות ואפשרויות שת"פ בינלאומי. בכנס ישתתפו בכירים מתוכניות החל של טורקיה וכן נציגים מארצות נוספות, לרבות ארה"ב ורוסיה (אותה ייצג ראש סוכנות החלל הרוסית אנטוליפרמינוב).

החללית האמריקנית מסנג'ר נכנסה למסלול הקפה סביב מרקיורי (כוכב חמה)
החללית הבלתי מאוישת מסנג'ר שוגרה על ידי ארה"ב בשנת 2004 וביצעה שורה של תמרונים מורכבים אשר שהביאו את החללית באמצע חודש מרס למסלול הקפה סביב כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש - מרקיורי. החללית העבירה כבר תמונות באיכות גבוהה של פני השטח של הפלנטה, מדעני נאס"א מציינים כי איכות התמונות עולה על ציפיותיהם. החללית צפויה לעבוד מספר שנים ולהעביר לכדור הארץ שפע רב של נתונים על מבנהו של מרקיורי.

50 שנים לשיגורו של גגרין לחלל

ב 12- באפריל 1961 שוגר טיל אדיר ממדים מבסיס השיגורים הסובייטי באיקונורשבקזחסטן. השיגור לא היה מאורע חריג,שכן מזה ארבע שנים שוגרו לחלל טילים מבסיס זה. ואולם בתוך הטיל, מכונס בחללית זעירה, ישב יורי אלכסייביץ' גגארין ) Гагарин ( טייס קרב בן 27 .

טיסתו לחלל של גגארין היתה ציון דרך בכיבוש החלל — היתה זו הטיסה הראשונה של אדם לחלל.

חמישים שנה חלפו מאז אותו בוקר בערבות קזחסטן, ולנוכח הישגי האדם בחלל מאז נקל לחשוב: כבר חמישים שנה? רק יובל? דומה, שמאורע בדיד זה היה המניע העיקרי לפריצתו של "מירוץ החלל" בין ארצות- הברית וברית-המועצות, שבשיאו נחתו אסטרונאוטים אמריקאים על פני הירח. ואולם במבט רחב יריעה לאחור, נראה שטיסות החלל המאוישות הניבו הרבה יותר מהישגים פוליטיים, ארצות-הברית הפכה מעצמה מובילה בתחום הטכנולוגי והכלכלי, בעיקר עקב פיתוח טיסות החלל. לרגעים בודדים וקצרים נמחקו הבדלים לאומיים ודתיים, והאנושות היתה מאוחדת עת צפתה בהתרגשות בשיגור האנשים הראשונים לירח, עקבה בדאגה אחר האסטרונאוטים של אפולו 13 בעת התקלה שאירעה בחלליתם, ונבעתה מאסונות החלל, גם של ברית-המועצות וגם של ארצות-הברית, שמקצתם שודרו בשידור חי לרחבי תבל.

השנים הראשונות לאחר טיסתו של גגארין היו אחוזות תזזית של תחרות. שמונה שנים בלבד חלפו מטיסת החללית ווסטוק 1 עד לנחיתת אפולו 11 על הירח. האופטימיים בקרב מהנדסי החלל חזו נחיתה מאוישת על מאדים כבר בשנות השמונים של המאה ה 20. ואולם כיום, בהיעדר תחרות של ממש, צומצמו מאוד היעדים השאפתניים של פעילות מאוישת בחלל.

עם זאת, ואף שחלפו 39 שנים מאז דרך לאחרונה אדם (אמריקאי) על הירח, ועם צמצומה הניכר של תוכנית קונסטליישן" האמריקאית לשיבה לירח, מדינות חדשות נכנסות לתחום החלל המאויש — סין, ובעתיד הודו.

ממש כעת חולפת מעלינו תחנת החלל הבין-לאומית, המיזם המדעי- טכנולוגי המורכב והיקר בתולדות האדם, פרי שיתוף פעולה בין רוסיה, ארצות-הברית, אירופה, יפן וקנדה. 50 שנה לאחר גגארין והנה אנו ניצבים בפתחו של עידן חלל חדש, שבו מיזמים פרטיים ומסחריים הופכים מחלום למציאות, שבו מתגבשות קואליציות חלל חדשות כמשקל נגד לשחקנים המסורתיים, ארצות-הברית וברית-המועצות/רוסיה. יש לקוות שבשנת המאה לשיגורו של גגארין תורחב הפעילות האנושית בחלל מעבר למסלולו של הירח, עם פעילות על מאדים ואולי אף מעבר לו.

לכתבה על מרוץ החלל בערוץ 2 של הטלויזיה

  

 

לדו"ח בטיחות המלא

 

אושר חוק הטיס
בשעה טובה, בתאריך  30.03.2011 עבר חוק הטייס קריאה שנייה ושלישית בכנסת.

החוק החדש מחליף את חוק הטיס משנת 1927 והוא יכנס לתוקף לאחר פרסומו ברשומות.
זהו צעד חשוב ומרכזי בתהליך חזרתה של ישראל לקטגוריה 1.
הדיונים בחוק הטיס התקיימו בשנה האחרונה בועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של חבר הכנסת וקנין מסיעת ש"ס שקיבל מחמאות רבות על דרך ניהול הישיבות, האינטנסיביות, הענייניות, התכליתיות ולוחות הזמנים.
בישיבות לקחו חלק רת"א ומשרד התחבורה, משרד המשפטים נציגי איגוד הטייסים, הפקחים, נציגי חברות התעופה, נציגי התעופה הכללית והפרטית ורבים אחרים.
החוק החדש מתבסס בעיקר על הסטנדרטים של
ICAO (ארגון התעופה האזרחי של האו"ם) ובעצם מהווה שינוי בגישה שעד כה התבססה על חוקי ה FAA, רשות התעופה הפדראלית האמריקאית.
ישנם מספר נושאים קטנים שהושארו מחוץ לחוק וידונו בהמשך, בעיקר בנושא מעמד התחקיר והחקירה הבטיחותית, חיסיון המידע וכד', נושאים שהם בלב העשייה הבטיחותית בתחום התעופה. 
להלן קישור לנוסח המלא של החוק כפי שאושר בכנסת: 
פרסום רת"א לנושא חוק הטיס 
כתבה בנושא

גרף הבטיחות השנתי
2011 ממשיכה להיראות טוב בהיבט הבטיחות השנתי. עד כה נרשמו 10 תאונות בהן היו 125 הרוגים.
ממוצע העשור הקודם עומד על 7 תאונות ו - 150 הרוגים. חשוב להזכיר כי הנתונים כוללים חתך רחב מאוד של חברות ומטוסים בעולם ולא אירעו בשנה זו תאונות חמורות של חברות מובילות בתעופה המערבית. 
למידע נוסף
 

התרסקות Gulfstream G650 בטיסת ניסוי בניו-מכסיקו, ארה"ב.
המטוס התרסק בשלב הניתוק בהמראה,  4 אנשי הצוות נהרגו בתאונה. 
מדובר במטוס מנהלים חדש הנמצא בתהליכי ניסוי מתקדמים. 
למידע נוסף
 

רעידות האדמה ביפן 
להלן סיפור של טייס דלתה שהיה בגישה לנחיתה בטוקיו בזמן רעידת האדמה.
כל השדות בסביבה נסגרו בעקבות נזקים או חשש לנזקים ומטוסים רבים הוכנסו להמתנה לזמן לא ידוע.  הקברניט מתאר יפה את הלחץ ששרר בקוקפיט בזמן הניסיונות למצוא שדה חילופי.
סוף טוב הכול טוב.
להרחבה

גם הפקחים עייפים
פקח במגדל הפיקוח בוושינגטון נרדם בזמן משמרת הלילה שלו.  זו הייתה משמרת לילה רביעית ברציפות של אותו פקח.  שני מטוסים שעברו באותו זמן מבקרת גישה למגדל הפיקוח לא הצליחו ליצור קשר עם המגדל ולאחר הליכה סביב של אחד מהם נחתו בשדה בנוהל של "שדה ללא בקרה".
הפקח היה לבדו במגדל באותה עת וביצע את תפקיד אחראי המשמרת והפיקוח בפועל.
כתבה בנושא: 

אירבס ואיר פארנס נערכות להגן על עצמן בחקירה משפטית
החברות נערכות להגנתן בהמשך לחקירה משפטית שנפתחה לגבי התרסקות טיסה 447 מריו לפריז ביוני 2009.  כזכור, בתאונה התרסק מטוס איירבס 330 למימי האטלנטי בעת שחצה חזית של מז"א סוער.  שאלות רבות עלו לגבי אמינות מדי הפיטו של המטוס ששלחו מעט לפני התאונה דיווחי תקלה באמצעות מערכת התחזוקה של המטוס.
להרחבה –
אייר בס,   אייר פרנס. 

אירועים מהעולם 

התפרקות כנף בזמן ביצוע מפגן אווירי
בעבר הסתובב ברשת קטע ווידאו המתאר התפרקות כנף בעת מופע אווירובטי. הקטע אז היה מבוים וכלל שילוב של צילומים אמיתיים עם צילומי טיסן. הפעם זה אמיתי.
מפגן בארגנטינה, ביצוע מעבר למגבלות המטוס והיחלצות בעזרת מצנח חירום פירוטכני.
לצפייה בווידאו 

נפילת F-15E בלוב
אומנם אין מדובר בתעופה אזרחית אבל מוזר מההיבט הטכני.
המטוס נפל בזמן פעילות מבצעית בלוב, אחד מאנשי הצוות חולץ ע"י כוח משימה של ה
NAVY והשני נפל בידי המורדים והוחזר לידי האמריקאים.  בתחילה נטען שהופל אולם בהודעה רשמיות נאמר שנפל בגלל תקלה טכנית.  מעניין יהיה לעקוב לגבי סיבת התקלה, מדובר במטוס דו מנועי שאינו נוטה ליפול בגלל תקלות טכניות. 
למידע נוסף

 

 

 

עונת 2010-2011 של FIRST ישראל הגיעה לשיאה במסגרת התחרות הארצית אשר התקיימה במהלך מרץ בהיכל נוקיה. 3000 תלמידים ב- 50 קבוצות FRC של תלמידי תיכון (מתוכן שתי קבוצות מבוסניה וקליפורניה) ו- 50 קבוצות FLL של תלמידי יסודי וחטיבות ביניים השתתפו בגמר הארצי וחגגו יחד מדע וטכנולוגיה.

בסיומה של החגיגה אשר נמשכה יומיים לעיני הורים, מורים, מנהלים, ספונסרים ומתנדבים הוכתרו 6 קבוצות FRC ו-2 קבוצות FLL אשר תייצגנה את ישראל ב-FIRST Championship שתתקיים בסנט לואיס ארצות הברית בסוף אפריל. כמו כן, הוכתרו 2 קבוצות FLL אשר תייצגנה את ישראל ב- Open European Championship אשר תתקיים בהולנד במהלך יוני.

 

                          תלמידי יהוד מונסון חוגגים זכייתם במקום הראשון בפרס המצויינות 

 

נציגנו בסנט לואיס ארצות הברית

1574 – משגב, 1690 – אורט שומרון, בנימינה, 3351 – המכללה הטכנולוגית של חיה"א, באר שבע, 1942 – אורט תל-נוף, 3766 – אורט כללי בית שאן, 3351 – ישיבת כפר גנים פתח תקווה.

425 – אשכול פיס יהוד מונסון, 64 – אשכול פיס אלון רעננה

 

נציגנו בדלפט, הולנד

64 – בה"ס ע"ש רבין, שוהם

368 – אורט אחווה גלבוע, נאעורה

 

 

                       תלמידי אורט תל נוף, חוגגים זכייתם בפרס יו"ר, היוקרתי

 

 

 

באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

 

יוזמה פרטית לשיפור מערכת הבקרה האווירית
חברת
אירידיום מפתחת מערכת מעקב אחר מטוסים המבוססת על לוויינים. המעקב ישפר את בקרת התעבורה ויאפשר הקטנת מרווחי ביטחון בין מטוסים. אירידיום תציע את שרותיה לרשויות האחראיות לבקרת התעבורה האוירית.
להרחבה

 

אחד מכל 5 טייסים חש עייפות רצינית בזמן טיסה לפחות פעם בשבוע
כך עולה ממחקר חדש שבוצע על ידי University College London
להרחבה

 

חשודים בקשר עם אירגוני טרור מנועים מלטוס בחברות אמריקאיות

מאז 2009 אוסרת ארה"ב על 350 איש החשודים בקשר עם ארגוני טרור לטוס בחברות מסחריות.

רשימת החשודים המלאה של רשויות הביטחון האמריקאיות כוללת 450.000 איש.

להרחבה


 


 

עבור לתוכן העמוד