ידיעון מספר 53 - מאי 2011

 

 

 

דבר ראש המכון

 

קוראים יקרים,


החודש האחרון היה עמוס בפעילות רבה במכון.  שיאה של הפעילות היה שיגור מחקרים של המכון בשת"פ עם גורמים אקדמאיים מהארץ ומחו"ל במעבורת החלל "אנדוובר" בטיסתה האחרונה לחלל. זאת גם הפעם הראשונה שמחקרים ישראליים נשארים על תחנת החלל הבינ"ל לתקופת שהייה ממושכת בתנאי חוסר משקל. הניסויים יוחזרו לארץ בטיסה האחרונה של מעבורת החלל "אטלנטיס" שאמורה לנחות ב- 24 ביולי ובזאת יסתיים עידן מעבורות החלל.
ניסויים אלו זכו לתמיכת משרד המדע וגופים נוספים ומעוררים הד תקשורתי הן בארץ והן בעולם (ראו המשך קישורים למאמרים בנושא). השתתפות מכון עצמאי "כמכון פישר" בניסויים בחלל נעשית במסגרת מדיניות אותה אימץ הנשיא אובמה  ל"הפרטת" חקר החלל.

 

כנס הביטחון הלאומי השנתי שלנו משך גם השנה מרצים מהשורה הראשונה וכמו תמיד האולמות היו מלאים

וההדים התקשורתיים היו רבים למרות שהיו צריכים להתחרות בנאומו של רוה"מ בפני הקונגרס בארה"ב.

 

במסגרת פרויקט FIRST  חזרנו מהתחרות העולמית עם השגים נפלאים של קבוצות ישראליות.

 ב- 2-4 ביוני יתחרו שתי קבוצות ישראליות באליפות אירופה - מביה"ס היסודי רבין משוהם ומחט"ב "אחווה גלבוע" מנעורה שבעמק יזרעאל (בית ספר אזורי לכפרים הערביים שבעמק. הקבוצה הערבית מורכבת מ- 15 תלמידים, מתוכם 8 בנות). שתי הקבוצות קיימו כבר מפגשי הכנה משותפים ויצרו קשרי חברות- מראה מלבב ומעורר אופטימיות. נאחל לקבוצה בהצלחה.

 

התחלנו בהכנות לקראת כנס התעופה האזרחית הבינ"ל של המכון בשת"פ עם רת"א שיערך ב- 9 בנובמבר כאשר הפעם אנחנו מתכוונים להביא מרצים בעלי שם מחו"ל.

 

בברכת חג שבועות שמח,

 

אסף אגמון
ראש המכון

 

 

 

המכון בתקשורת - מאי 2011 - רשימת כתבות ותשדירים על מכון פישר

הכינוס השביעי לביטחון לאומי בבית חיל האויר, נאום של פרופ' עוזי ארד
בעקבות בעיות כלכליות בארה"ב: פרויקט מטוס F-35 בסכנה
מפקד חיל האוויר: "ישראל זקוקה למטוסי אף-35"
כנס מכון פישר על חלופות בהפעלת הכוח האווירי
איך זה קורה לנו? מאמר של תא"ל (מיל) אסף אגמון
Israel Shone in Airlift
Falasha Never More
Ilan Ramon’s legacy lives on

 

 

 

 

הכנס השביעי לבטחון לאומי – רשמים ראשוניים
הכנס השביעי לבטחון לאומי הסתיים בהצלחה רבה.  השתתפו בכנס כ 300 איש, ביניהם - גנרל בדימוס מייקל מוסלי לשעבר מפקד חיל–האויר האמריקאי, פרופ' עוזי ארד לשעבר היועץ לביטחון לאומי לרוה"מ וראש המל"ל, מפקד חיל–האויר אלוף עידו נחושתן ומפקדי חיל אויר בעבר, אל"ם, פרופ' ג'ון אולסן סגן מפקד במטה נאט"ו,  תא"ל נועם תיבון מפקד פו"ם, גנרל בדימוס רוברט אלדר ממכון RAND, תא"ל (מיל') רות ירון מנכ"ל המעבדה להתנסות אסטרטגית, לשעבר דוברת צה"ל, ונציגים בכירים של התעשיות הביטחוניות

 

לאחר הרצאה מרתקת של פרופסור עוזי ארד בעניין חשיבות הדיון בחלופות, במסגרת השיח האסטרטגי, עברנו לעסוק בנושא הכנס. במושב התפיסתי האזנו למומחי ממדים שונים כגון אוויר וחלל, הממד הקרקעי, ממד הסייבר והתקשורת. כל מומחה הציג את תפיסתו והוסיף עוד נדבך חשוב להבנת הצורך בשילוביות, בין כל הממדים, על מנת להגיע למיצוי מיטבי של העוצמה שלנו.

ההרצאה של חברת BIKS העבירה אותנו מהדיון המופשט אל הדיון הקונקרטי בחלופה אותה רצינו להציג – האם בשלה הטכנולוגיה והאם יש לנו כבר תפיסות היכולות להביא לידי היפוך תפקידים בין האוויר ליבשה בשדה הקרב: האוויר מספק את הרציפות ומאפשר גם לעצמו וגם לממדים האחרים, בראש וראשונה הממד הקרקעי, לפעול בדרך שונה, מבוזרת, יעילה וחסכנית יותר. במושב הטכנולוגי קיבלנו סקירות על התפתחויות מדהימות בתחום החישה ויכולות האיסוף של התעשייה הבטחונית. כמוכן למדנו על הפוטנציאל האדיר של מטוסי הדור החמישי אותם היטיב להגדיר המרצה כמטוסי דור ראשון של מכונת מלחמה. יחד עם זאת אפשרנו לנציג נוסף של זרוע היבשה להסתכל בעין ביקורתית על הרעיון ולהסביר לנו שוב את ההבדלים בין האוויר ליבשה בכל הקשור לאימוץ ומימוש יכולות טכנולוגיות חדשות.

זכינו להאזין, שוב, לגנרל מוזלי, מפקד חיל האוויר האמריקאי לשעבר, שדן בהתפתחות החשיבה של הכוח האווירי בכלל וקינחנו בהרצאתו של מפקד חיל האוויר. אנו נשתדל להמשיך ולינוק מחוכמתו וניסיונו גם בעתיד.
את הידע שהצטבר בכנס זה אנו נעבד ונעביר לעושים במלאכה, בתקווה שייעשה בהם שימוש מיטבי.

 

הרצאות הכנס יועלו לאתר מכון פישר בקרוב.

 

 

 

 

 חברות חלל ישראליות יקימו מרכז נאנו-לווינים ברוסיה

הסכם הקמת מרכז יזמות חדש בשם RINI" – Russian Israeli Nanosatellite Initiatives" ( יוזמת הנאנו לווינים הישראלית - רוסית) נחתם בנוכחות שגרירת ישראל ברוסיה, הגברת דורית גולנדר והוכרז במסגרת כנס יזמות עסקית בטומסק, רוסיה ביום חמישי 26/05/2011 באוניברסיטת TUSUR שבטומסק רוסיה.  החברות הישראליות "Astelion" ו "SPACECIALIST", שראשיה הגיעו לטומסק ישתתפו באופן פעיל בפורום חדשנות ויזמות.

 

ההסכם נועד לפיתוח היכולות של הצדדים בחינוך, מחקר וחדשנות בפרויקטי חלל אזרחיים תוך שימוש בטכנולוגיית ננו לוויינים. המרכז יפתח ויפעיל לווינים זעירים (ננו) לוויינים (משקל עד 10 ק"ג) בשיתוף עם אקדמיה ותעשיות החלל האזרחית בשתי המדינות. כמה חברות מתעשיית החלל הרוסית, שנכחו במעמד החתימה כבר הביעו עניין במרכז ומתכוונים לשתף פעולה בפרויקטים של "RINI" וביניהם שיגור משותף רוסי-ישראלי כבר בספטמבר 2012.

 

חברת "Astelion" חתמה בנוסף על הסכם נפרד עם TUSUR על בסיס הסכם מרכז הטכנולוגיה סיביר ישראל, שמטרתו היא פיתוח משותף ויישום של טכנולוגיות ומוצרים חדשניים בשווקים הרוסים, הישראלים והבינלאומיים. ההסכמים נחתמו כתוצאה משיתוף פעולה של צוות בינלאומי ואנשי הסגל של TUSUR ובתמיכתו הפעילה של המינהל של אזור טומסק.

 

מידד פריינטא, מנכ"ל SPACECIALIST מספר שהופתע מהנכונות והרצון של תעשיית החלל הרוסית לקדם פרויקטים משותפים בנושא נאנו-לווינים. "TUSUR היא למעשה אוניברסיטה שפועלת כחממה טכנולוגית ונהנית מתקציבי מחקר ופיתוח גדולים" הוא אומר ומוסיף "RINI יהיה הגוף שירכז שיתופי פעולה בין האקדמיה והתעשיה בארץ לבין האקדמיה והתעשיה ברוסיה, ויש כבר שתי חברות מתעשיית החלל הרוסית שיצטרפו בשבועות הקרובים ל-RINI. אין אפשרות כרגע לפרסם את שם החברות אבל ניתן לרמוז שיש להן נסיון שיתוף פעולה עם התעשיה הישראלית"

לשאלה האם הקמת המרכז תקדם את תעשיית החלל האזרחית בארץ ענה מידד "RINI אינה הכרזה בעלמא, אלא מנהלת לכל דבר. שתהנה משיגורים במחיר מוזל בצורה משמעותית על גבי טילים רוסיים כמובן. יש כבר שני פרויקטים מתוכננים שהראשון שבהם ישוגר בספטמבר 2012"

 

סוף הדרך לרכב המאדים ספיריט

בשעות הקטנות של ה-25 במאי המדענים והמהנדסים של צוות רכב המאדים ספיריט שלחו  את הפקודה האחרונה בנסיון ליצור קשר עם הרכב. במהלך השנה האחרונה, הם שלחו למעלה מ-1,200 הוראות כאלה ולא שמעו מאום בתגובה מהרכב התקוע וכנראה גם קפוא.

 

ספיריט נחת במאדים ב-3 במארס 2004, התגבר על תקלות רבות ושרד הרבה יותר מתשעים הימים שנקבעו לו, במשך קרוב לשש שנים הוא עבר מרחקים ארוכים, טיפס על גבעות, לעיתים כאלה שלא תוכנן אליהם,  נסע ועצר ליד סלעים מעניינים בדרך, וכל הזמן שידר מידע שאסף והעשיר אותנו בתובנות חדשות על המאדים בעבר ובהווה.

 

תאומו של ספיריט, אופורטוניטי, ממשיך לתפקד כרגיל, שש וחצי שנים לאחר נחיתתו על מאדים.
 

 

 


6 נבחרות FRC (תלמידי תיכון) ו-2 נבחרות FLL (חטיבות ביניים) כ-200 תלמידים ומלווים, ייצגו בכבוד רב את מדינת ישראל ב-FIRST Championship – התחרות העולמית של ארגון FIRST שהתקיימה בסנט לואיס, ארה"ב.


תלמידי קבוצת FLL מיהוד, הביאו כבוד רב וגאווה גדולה לאור זכייתם במקום השלישי בעולם, מבין 17,000 קבוצות! בקטגוריית ביצועי הרובוט ואף זכו במקום השני בעולם בפרס Gracious Professionalism™ - מקצועיות אדיבה - דרך עשייה המעודדת עבודה בעלת איכות גבוהה, מדגישה את ערכו של הזולת, ומכבדת את האינדיבידואל ואת הקהילה.

קבוצה זו אשר במהלך ההערכות לתחרות בארץ, זיהתה באג טכני בתוכנה שבה משתמשות הקבוצות בתהליך תכנות הרובוט, שיתפה את כל שאר הקבוצות במידע על מנת לסייע להם להתמודד עם האתגר השנתי בתחרות. המקצועיות האדיבה שהפגינו חברי הקבוצה זיכתה אותם כאמור במקום השני בפרס Gracious Professionalism™ היוקרתי.

 


יחד עם תלמידי יהוד השתתפו תלמידי FLL מאשכול פיס אלון רעננה ותלמידי FRC מתיכון משגב - 1574, אורט בנימינה 1690, אורט תל נוף 1942, ביה"ס טכני של חה"א מבאר שבע.  3351, ישיבת כפר גנים פ"ת - 3358 ואורט כללי בית-שאן 3766.

קבוצת אורט תל נוף נתמכת על ידי עמותת חיל האויר ומקבלת עזרה מיחידת יא"א בבסיס תל נוף.

 

 

 


לידיעון בטיחות מורחב


2 תאונות קטלניות של מטוסים קלים בצפון הארץ
באמצע אפריל, ארבעה הרוגים בתאונת מטוס קל בטיסת הדרכה שהמריאה משדה התעופה בחיפה. לאחר המראה דיווח הטייס על בעיות מנוע, ניסה לחזור לנחיתה והתרסק במתחם בית הספר הטכני של חיל האוויר. לא היו נפגעים נוספים על הקרקע.


 
בחודש מרץ נהרגו שני בני אדם באזור מחניים. המטוס המריא מהרצלייה ודיווח על תקלת מנוע באזור ראש פינה.
התאונות בחקירה. הרחבה בידיעון בטיחות


תמונות ראשונות מאתר ההתרסקות של איר-פראנס 447
בתחילת אפריל פרסמה סוכנות החקירות הצרפתית תמונות ראשונות מאתר ההתרסקות של טיסת אייר פראנס 447 שהתרסקה למימי דרום האוקיאנוס האטלנטי בקיץ 2009.
השברים נמצאו כמעט שנתיים לאחר התאונה. להזכירכם, שברים שצפו כולל למעלה מ 50 גופות, נמצאו מיד בסמוך לתאונה אולם כול שאר השברים שצללו למצולות לא נמצאו ורק כעט אותרו.

הרחבה בידיעון בטיחות


האפר הוולקני של איסלנד מכה שנית
הר הגעש GRIMSVOTN באיסלד התפרץ לפני מספר ימים. מדובר בהר גדול יותר ובהתפרצות חזקה יותר מהאירוע הקודם!!! יחד עם זאת, משטר הרוחות והתנאים האטמוספריים מונעים התפשטות האפר לאזורים נרחבים, שדות התעופה באיסלנד סגורים אולם התעופה באטלנטי מתקיימת כסדרה.
הרחבה בידיעון בטיחות

 

 
תאונת הסעה ב JFK
עוד אירוע מביך של חברת אייר- פראנס ב JFK בניו-יורק.
תאונת הסעה של Airbus - 380 .
הרחבה בידיעון בטיחות 


אובדן דיחוס בטיסת South West
בתחילת חודש אפריל ביצעה טיסת Southwest Airlines Flight 812 מפיניקס לסקרמנטו הנמכת חירום לאחר שנפער בחור בתקרת תא הנוסעים. המטוס היה בטיפוס לגובה שיוט של 36,000 רגל אולם כ 1500 רגל לפני הגובה אירע הכשל במעטפת המטוס.
המטוס ביצע הנמכת חירום לגובה 11,000 ובהמשך נחת בשדה צבאי ביומה.

הרחבה בידיעון בטיחות

 
UNITED AIRLINES 497 עשן בתא, נחיתת חירום ופינוי נוסעים
בתחילת אפריל המריא מניו אורלינס מטוס אירבס 320 של חברת יוניטד איירלינס (טיסה מספר 497). לאחר המראה החלו בעיות אספקת מתחים למערכות שונות במטוס ועשן חדר לקוקפיט.
המטוס ביצע נחיתת חירום, ירד מהמסלול ובהמשך בוצע פינוי חירום של הנוסעים.
מספר נוסעים נפצעו קל אולם לא נרשמו פגיעות בנפש.

הרחבה בידיעון בטיחות

 


 
 עדכון מחקירת תאונת Air India 737
התאונה החמורה ביותר של שנת 2010 הייתה תאונה של Air India Express במנגלור שבהודו. עפ"י הקלטות השמע בקוקפיט הקברניט ישן שינה עמוקה במשךשעה וחצי והתעורר רק  21 דקות לפני הנחיתה.

הרחבה בידיעון בטיחות


עדכון "הרשימה השחורה" של ה EU
באמצע אפריל פרסמה הוועדה האירופית עדכון ל"רשימה השחורה" של חברות תעופה האסורות לכניסה לתחומי ה EUמספר חברות הוסרו מהרשימה, מאינדונזיה ומאוקראינה אולם אחרות ממוזמביק וממדגסקר הוכנסו אחר כבוד לרשימה.
הרחבה בידיעון בטיחות


בשולי החדשות
באיזה מסוק השתמשו הכוחות שביצעו את מבצע החיסול של בין-לאדן?
מאפיינים לא מוכרים נראו בשרידי המסוק שפוצץ ע"י הכוח שביצע את מבצע החיסול.
הרחבה בידיעון בטיחות

 
 

 

באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

 

 

 

חדש בספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר
הועלו לאתר בטאוני חיל אויר ישנים ובכך הושלמה כל סדרת הביטאונים מ 1948 עד 1997 (משנה זו הבטאונים נמצאים באתר חיל האויר) כמו כן הועלו מספר ספרים נוספים בניהם:

הספר 30 שעות באוקטובר של אל"מ (מיל) ד"ר שמואל גורדון

 THE MAURICE MANN BIOGRAPHY  ספר זכרונותיו של מוריס מאן טייס ר.א.פ. שהתנדב לחיל האויר והיה בין מקימי טייסת 101.

יש בנו עוצמה רבה:  סיפור מסע - מנהרות בבל אל נתיבי ההי טק הישראלי, סיפרו של אזרא מנשה הראל.

הוספו לכל הפרסומים כותרות עם הפנייה לאתר (עבור גולשים שמגיעים לפרסומי האתר בחיפוש בגוגל.)
בכך הסתיים השלב הראשון של הקמת הספרייה. בשלב הבא שנמצא בטיפול, יועלו לספרייה סרטי מורשת וספרים נוספים בעיקר באנגלית.
נמצא פתרון לביצוע חיפוש בטקסט מלא בכל החומר שנמצא באתר, החיפוש יאפשר לאתר מילה בודדת בתוך הספרייה כולה במהירות בלי להוריד את הספר תחילה. מימוש הפתרון ייקח עוד מספר שבועות.


יצאה לאור מהדורה אלקטרונית של כתב העת "ביעף " של חודש מאי.

בכתב העת כתבה מפורטת על טייסת כיבוי האש החדשה, על תערוכת התעופה הספורטיבית בגרמניה ועוד, לעיון בתוכן כתב העת הקש כאן


ספר חדש על מטוס הספיטפייר – הספר כולל פירוט מדהים של מבנה דגמיו השונים של המטוס האגדי. יש בו עשרות תצלומים ושרטוטים של כל חלקי המטוס ומערכותיו מכל זוית אפשרית. הספר נתרם על ידי תא"ל (מיל) ישראל בהרב.


כתב העת מערכות עלה לרשת ונפתח לציבור הרחב, לכניסה לארכיון הקש כאן


לחובבי היסטוריה – תא הטייס של מטוס המוסטאנג P-51
ניתן לראות את התא מכל זווית ובכל גודל, הקש כאן

 

 


עבור לתוכן העמוד