ידיעון מספר 54 - יולי 2011

 

מכובדי,


בעת כתיבת שורות אלו מרחפת המעבורת אטלנטיס בחלל בדרכה אל תחנת החלל הבינלאומית ומשם תחזור אל נחיתתה האחרונה.


זהו סיום של "עידן המעבורות", עידן שנמשך 30 שנה, בו 5 המעבורות עם מאות אסטרונאוטים פרצו גבולות שבעבר אפילו בדמיון לא חשבנו שניתן לחצותם.
האנושות עדין לא מעכלת את תרומת "עידן המעבורות" לשיפור חיינו על פני כדור הארץ ולידע שנצבר על החלל והיקום.


14 אסטרונאוטים שילמו בחייהם על תעוזתם ונחישותם לפרוץ את הדרך ועם סיום תקופה זו שומה עלינו לכבד את אומץ ליבם ועומק נחישותם.

 

 

צוות הקולמביה

 

צוות הצ'לנגר

 

באופן סמלי הצלחנו להעלות מספר ניסויים ישראליים לשתי הטיסות האחרונות. מכון פישר בשת"פ עם גורמי מחקר מהאקדמיה הישראלית והאמריקאית, וחברות ישראליות - תנובה בנושא חיידקים פרוביוטים ביוגורט ושטראוס מים בנושא טיהור מים לשתיה.


בניסוי לחקר תאי עצם שנעשה בתמיכת משרד המדע, עשינו היסטוריה. הניסוי הועלה לתחנת החלל במעבורת אנדוור ויוחזר על ידי האטלנטיס בטיסתה האחרונה.


את הניסוים מוביל ד"ר ערן שנקר, ראש המרכז לרפואה תעופתית במכון פישר. זו הפעם הראשונה שניסוי ישראלי נערך בתחנת החלל הבינלאומית ואנו גאים על כך מאוד.


 

ההדים הרבים מהכנס השביעי לביטחון לאומי: "תפיסת הפעלת הכוח האווירי - חלופות חדשות " שהתקיים ב 25 במאי, ממשיכים להגיע ואנו במגעים עם מכון ראנד (RAND)  על מנת ליצור החלפת דעות ורעיונות על חלק מהנושאים שעלו בכנס.


 

לפנינו הכנס הבינלאומי ה- 3 בנושא התעופה האזרחית (ב 9 בנובמבר) ואנחנו עובדים במרץ על תוכנית כנס החלל הבינלאומי הבא שיערך ב 29-30 בינואר 2012.


 

כל טוב וקריאה  נעימה.

 

ראש המכון
תא"ל (מיל') אסף אגמון


 

 

לרשום ביומן
הכנס הבינלאומי השנתי לתעופה אזרחית

יתקיים בבית חיל האויר בתאריך 9 בנובמבר 2011.


כנס החלל הבינלאומי השביעי על שם אילן רמון
יתקיים בבית חיל האויר ב 29-30 בינואר 2012

 

פרטים נוספים יפורסמו בהמשך.

 

הרצאות הכנס השביעי לביטחון לאומי הועלו לאינטרנט   לערוץ מכון פישר  ביוטיוב.


 

מומלץ להרשם בערוץ המכון כדי לקבל עדכונים על חומר חדש שיועלה בעתיד.

 

 


למי שהחמיץ את הכנס - מומלץ מאוד להאזין להרצאתו של גנרל בדימוס מייקל מוסלי, לשעבר מפקד חיל–האויר האמריקאי  בחלק חמישי של הכנס דקה 34

 

   קישור לתמונות מהכנס השביעי לבטחון לאומי "תפיסת הפעלת הכוח האוירי - חלופות חדשות"

 

 

 

על יעילות ורלוונטיות הכוח האווירי בעימותים בלתי סדירים
מרטין ואן קרפלד טוען לאורך זמן רב, שיעילות הכוח האווירי בעימותים בלתי סדירים נמוכה ביותר. במאמר המתפרסם במגזין   Journal INFINITY,  מנתח ואן קרפלד את פעילות הכוח האווירי לפני למעלה ממאה שנה בלוב, במסגרת עימות בין איטליה לאימפריה העותומאנית. בשלב הראשון זכו האיטלקים, שהפעילו כוח אווירי לראשונה בתולדות המלחמות, במספר הישגים. אולם, הטורקים התעשתו ועברו למלחמת גרילה, או אז איבד הכוח האווירי את יעילותו.

 

כאז גם היום, מתבונן ואן קרפלד על הכוח האווירי של NATO  התוקף בלוב החל מתשעה עשר בחודש מרץ שנה זו, אך לא מצליח להביא לשום הישג. לא ברור מהי האסטרטגיה, מהו ההישג הנדרש, מהי מהות המערכה.

 

בפסקה האחרונה של מאמרו מסכם ואן קרפלד את הטענה לפיה יש לקח אחד, החוזר ונשנה, אינספור פעמים במהלך מאה השנים האחרונות: הכוח אווירי חיוני בכל הקשור לסיוע למבצעים של כוחות צבא סדירים בים או ביבשה. לעומת זאת, הוא מאד לא יעיל במבצעים בלתי סדירים. הוא חותם בשאלה מתי הם (קברניטים, מפקדים אוויריים מן הסתם) ילמדו זאת.


השאלה הנשאלת היא האם עצם הפעלת כוח אווירי במבצעים בלתי סדירים היא חסרת תכלית,  או שאופן ההפעלה והניסיון החוזר ונשנה לנסות ולהשיג הכרעה באמצעות האוויר בלבד הוא הרעיון השגוי. במילים אחרות, האם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לוותר על יתרון אסימטרי מובהק, בדמות הכוח האווירי, בכל סוג של התמודדות או שמא עלינו ל"חפור ולחפור" (בלשונו של סון טסו) על מנת לפתח את תפיסות ההפעלה ותורות הלחימה הרלוונטיות. על כך מנסה לענות מחקר שהתבצע במכון אותו נפרסם בקרוב.


המאמר המלא התפרסם במגזין    Infinity Journal, summer issue
זו הזדמנות נוספת להמליץ על מגזין זה העוסק בסוגיות אסטרטגיות וכותבים בו מומחים בעלי שם כגון קולין גריי, מרטין ואן קרפלד וגם עמית המכון רון טירה.

 


 

תום עידן מעבורת החלל
סוכנות החלל האמריקנית שיגרה ביום שישי האחרון את מעבורת החלל אטלנטיס לטיסה האחרונה אי פעם בתוכנית מעבורת החלל שהחלה לפני 30 שנה, עם שיגורה לחלל של מעבורת החלל הראשונה "קולומביה". בחללית אטלנטיס יהיה צוות מצומצם של ארבעה אסטרונאוטים, והיא תישא אל תחנת החלל הבינלאומית ציוד רב ואספקה. במעבורת נכלל גם ניסוי מדעי בהובלת מכון פישר.

 קישור לאתר נאס"א המוקדש למשימת מעבורת החלל אטלנטיס.

 

אתר מיוחד המוקדש לשלושים שנות השירות של מעבורות החלל

 

             

 

תג משימת החלל האחרונה   STS-135

 

 איראן שיגרה לוויין זעיר
ב – 15.6.2011 שיגרה איראן לחלל בהצלחה את הלוויין השני מתוצרתה, רסאד ("תצפית" בפרסית). הלוויין הקטן השוקל מעט יותר מ – 15 ק"ג, שוגר למסלול נמוך סביב כדור הארץ באמצעות משגר הלוויינים האירני "סאפיר". ללוויין מצלמה ברזולוציה נמוכה של כ – 150 מטר. אורך החיים הצפוי של הלוויין - כחודש. הלוויין תוכנן ונבנה במתקני אוניברסיטת מאלק-אשתאר, שהוכרזה על ידי האו"ם כגוף השייך למשמרות המהפכה האיראניות. זהו שיגור איראני שני ברציפות המצליח להציב לוויין, לאחר שיגור הלוויין אומיד בשנת 2009.

 


 
                                    הלוויין רסאד בעת בדיקות

  

מועצת החלל האירופית העניקה מימון למחקר בטכניון העוסק בלוויינות מפוצלת
מועצת המחקר האירופית (ERC) תעניק מיליון וחצי יורו למחקרו של פרופסור פיני גורפיל מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון, המציע לשגר לוויינים בחלקים, כך שיצרו בחלל לוויין אחד שמרכיביו מתקשרים זה עם זה באופן אלחוטי.

מענק מחקר זה נחשב ליוקרתי ביותר באירופה, ומטרתו היא לתמוך במחקר פורץ דרך בתחומי ההנדסה והמדעים. מחקרו של פרופ' גורפיל עוסק במערכות לוויינים מפורדות (disaggregated spacecraft)  ארכיטקטורת חלל מפורדת (DSA) מורכבת ממכלולים נפרדים, המתקשרים ביניהם באמצעות תקשורת רדיו ויוצרים פלטפורמה וירטואלית אחת.

כל יחידה ממלאת פונקציה מוגדרת, או כמה פונקציות כאלה: ניווט, בקרת הכוון, יצירת כוח ופעולות הקשורות במטען המועיל. המודולים העצמאיים מסוגלים לחלוק ביניהם משאבים ואינם חייבים לפעול בקרבה הדוקה, אלא נדרשים להישאר בעמדה יחסית, באופן היוצר טיסת להק.

 

 DSA מהווה ארכיטקטורת חלל חדשנית, הצפויה להיות יעילה יותר במובן התגובתי.

תגובתיות היא היכולת להסתגל לתרחישים בלתי צפויים שמקורם בכמה מקורות של אי ודאות ברמות השונות של התכן וביצוע המשימה. המטרה הסופית של המחקר המוצע היא לפתח טכנולוגיות חדשניות שיאפשרו טיסה מבצעית במתכונת זו.

 

 

תלמידי FIRST יצאו לחופש הגדול רגע אחרי ששבו שתי קבוצות FLL מהפסטיבל העולמי אשר התקיים בדלפט שבהולנד. שתי הקבוצות הישראליות מתיכון אורט אחווה גלבוע שבנאעורה וביה"ס רבין בשוהם חגגו יחד במשך סוף שבוע שלם מדע וטכנולוגיה ביחד עם עוד עשרות קבוצות מרחבי העולם - אוסטרליה, ערב הסעודית, ארה"ב, ירדן, מצרים, גרמניה, אנגליה, יפן ועוד.
בתום התחרות חגגו  שתי הקבוצות את ההישג המרשים של קבוצת Shooting stars מאחווה גלבוע, אשר זכתה במקום השני בביצועי הרובוט והביאה כבוד רב למדינת ישראל.

                          תלמידי אחווה גלבוע חוגגים את הזכייה

 

רגע אחרי תום החופשה תחל ההערכות לקראת העונה הבאה שבה יעסקו התלמידים באתגר Food Factor™ -  בו ניבחן האם קבוצות FLL יכולות לשפר את איכות המזון שלנו באמצעות מציאת דרכים למניעת זיהומו. באתגר   Food Factor™  ישתתפו יותר מ-200,000 ילדים מ-55 מדינות אשר יחשפו לנושאים הקשורים לבטיחות והיגיינת המזון שאנחנו אוכלים ואף יבחנו את ההשפעה של נקודות מפגש כמו - חרקים ויצורים שונים, עיבוד ושינוע מזון באופן לא סטרילי, עיבוד ואחסון לא היגייני - על המזון שלנו ועלינו, וזאת מתוך מטרה לבחון ולמצוא פתרונות למניעת זיהומים במזון.

 


 

 
      ג'ון קסנטו וד"ר ערן שנקר בהכנות אחרונות לשיגור הניסוי, במעבדות המחקר של נאס"א

 

מכון פישר מוביל ניסויים ביו - רפואיים בחלל
ישראל שיגרה לחלל ניסוי ביו-רפואי על גבי מעבורת החלל אטלנטיס, שיבדוק את תחום טיהור המים בהעדר כוח כבידה. הניסוי הינו שיתוף פעולה בין מכון פישר לשטראוס מים מקבוצת שטראוס.

להרחבה

 

 

לידיעון בטיחות מורחב

 

תאונת Air France 447
לאחר פענוח הקופסאות השחורות והקלטת השמע מהקוקפיט, ניתן לתאר במדויק את אשר אירע בתאונת אייר פראנס 447 שצללה למימי האוקיינוס האטלנטי הדרומי ב 31 במאי 2009.


במהלך טיסה בגובה 35,000 רגל, כתוצאה מהתקרחות מדי פיטו בטיסה דרך עננים התנתקו הטייס האוטומאטי ומערכת ניהול הכוח האוטומאטית (שליטה במנועים). המטוס החל לגלגל ימינה. שני קצינים ראשונים היו בקוקפיט באותה עת, הקברניט יצא למנוחה מתוכננת זמן קצר לפני כן.


הקצין הראשון הצעיר שבחבורה, שהיה הטייס המטיס, עבר להטסה ידנית וביצע גלגול שמאלה ומשיכה כלפי מעלה. המטוס טיפס בחריפות, התראות הזדקרות נשמעו בקוקפיט, מהירות המטוס נפלה לערכים נמוכים ובהמשך הטייס דחף, הוריד את אף המטוס לאזור האופק ובגובה 37,500 כמעט והתיישר.

 

בשלב זה האירוע יכול היה להסתיים, אולם מסיבה לא ידועה, בשלוש וחצי הדקות שאחרי כן, המשיך הטייס למשוך בסטיק ובכך הביא את המטוס להזדקרות מתמשכת עד שפגע במים.


את השתלשלות האירועים המדויקת והמאוד מעניינת ניתן לקרוא בדו"ח הביניים שפרסמה ועדת החקירה ב 27 במאי השנה. נותרה שאלה לא פתורה – מדוע הטייס לא דחף, הקטין זווית התקפה והגדיל את מהירות המטוס כנדרש במצבים כאלה?
לכתבה בנושא

 

 

עוד אירוע מביך לאייר פראנס בתערוכה בלבורז'ה

  Air Bus 380 קצת גדול מדי למסלולי ההסעה בסלון האוויר בלה-בורז'ה

 

תאונה נוספת ברוסיה
ב 20 ביוני התרסק טופולב 134 בטיסה פנימית ברוסיה בגישה לנחיתה בשדה ליד העיר פטרוזוודסק בצפון מערב רוסיה. המטוס נחת בטעות על כביש סמוך לשדה, כל 44 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו.
בין ההרוגים 5 מדעני גרעין שסייעו בהקמת הכור הגרעיני האירני בבושהר.
תיאוריות קונספירציה שונות עלו סביב תאונה זו אולם כנראה שמדובר בטעות אנוש של הטייסים.
להרחבה

 

בתחילת יולי פרסמה וועדת החקירה הרוסית כי לא נמצא כשל טכני במטוס.  בעקבות התאונה הורה נשיא רוסיה להוציא את מטוסי הטופולוב 134 משרות.
להרחבה

 

                   קישור לאתר עם סרטון ווידאו של אתר התאונה

 

 

אירועים מהעולם


פיצוץ צמיג בנחיתה ואש בכן הנסע
לקראת סוף מאי, מטוס של חברת דלתא MD88  מפיטסבורג נחת באטלנטה ופוצץ גלגל בנחיתה. לאחר פינוי מסלול פרצה אש באזור כן הנסע, בעקבות האש המטוס פונה בנוהל חירום.
הפלטת קונוס הזנב לשם פינוי במגלשת זנב נכשלה והפינוי התבצע דרך הדלתות בצד הנגדי לאש.
להרחבה


 

 
 
התרסקות מטוס בזמן מפגן אוירי בפולין – סרטון ווידאו

 

 

נחיתה בחצר האחורית - קורה

 


מכות בין שני נוסעים בטיסה פנימית בארה"ב -גם זה קורה
תיגרה בין שני נוסעים בטיסה שיצאה מוושינגטון. הסיבה – השענת הכיסא אחורה שלא התאימה ליושב מאחור... המטוס חזר לנחיתה בוושינגטון בערך שעה וחצי לאחר שהמריא משם.
להרחבה

 


באדיבות Guri Palter at Airosafety.com

 

האי-פד החדש נכנס לשרות בחברת "אייר אלסקה"
טייסי חברת "אייר אלסקה" יחליפו את הניירת הרגילה המשמשת אותם בטיסה, כולל מפות שדות התעופה במכשיר אי-פוד. משקל הניירת הנחסך מעל 20 ק"ג.
להרחבה


הפעלת סימולטור בעזרת גלי מוח
קבוצת סטודנטים להנדסה באוניברסיטה בבוסטון פיתחה שיטה להפעלת סימולטור טיסה בעזרת גלי מוח.
להרחבה


מטוס B-17 נשרף, הצוות ניצל
במטוס פרצה אש מיד לאחר ההמראה והוא ביצע נחיתת חרום בשדה תירס קרוב. לצוות ולנוסעים שלום.
להרחבה וקטע וידאו
 

 

חדש בספרייה


Air Operations in Israel's War Against Hezbollah - Benjamin S. Lambeth
Essence of Decision - Exploring the Cuban Missile Crisis - Allison Graham

קובץ מאמרים בהוצאת סקונד ליין אוף דיפנס      Re-Norming  Air Operations


טייסת א' - 1949-1947, עודד מרום, בהוצאת עמותת חיל האויר.
מי רצח את ג'ו אלון, ברטון פרד.

 

הספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר
מאז העלאת האתר ביקרו בו קרוב ל 18.000 גולשים שצפו יחדיו ב 86.000 דפים.
צפייה בסרטים:
טיסת מעבורת החלל STS-107 בה השתתף אילן רמון ז"ל – 1018 צפיות
תרומתם של מתנדבי חוץ לארץ (המחלניקי"ם) לחיל האויר במלחמת העצמאות – 636 צפיות
סיפורי מובילים ממלחמת ששת הימים – 634 צפיות

 


       סרט קצר על נפלאותיו של מטוס ה F-35


 

 

 

 

 

תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. ד"ר עפר דרורי - http://www.global-report.com/drori/ (13/07/2011 10:55:42)
עבור לתוכן העמוד