ידיעון מספר 58 - פברואר 2012

  

  

 

 

קוראים יקרים,

 

החודש שחלף היה עמוס ביותר כבכל שנה. בחודש זה התקיימו שני כנסים מרכזיים של המכון:
כנס הרפואה התעופתית השנתי וכנס החלל הבינלאומי השביעי ע"ש אילן רמון.

 

כנס החלל שודר בזמן אמת באינטרנט לטובת המתעניינים הרבים מהארץ ומחו"ל שלא יכלו להשתתף בכנס. תמונות והרצאות מהכנסים יועלו בקרוב לאתר האינטרנט של המכון וניתן יהיה לצפות בהם בשפת המקור של ההרצאה או ובתרגום הסימולטני שהיה בכנס.


כנס החלל זכה להתעניינות רבה מאוד. לכנס באו השנה תשע משלחות מחו"ל, מצפון אמריקה, אירופה ואסיה. גם השנה זכינו בהרצאה ובביקור של מפקד פיקוד החלל האמריקאי (הגנרל שלטון) שהגיע בראש משלחת נכבדה ביותר וגם ערך ביקור ופגישות עם צמרת חיל האויר שלנו. הרצאות הפתיחה ניתנו על ידי ראש סוכנות החלל הצרפתית (CNES), פרופ' יניק ד'סקטה, ועל ידי ראש   NASA ,   AMES, דר' פיט וורדן.

 

השנה ניתן כר נרחב להרצאות בתחום המדעי של חקר החלל על ידי מרצים מהארץ ומ- .NASA האסטרונאוט ביל מק'ארתור נתן תמונה מסכמת על תקופת מעבורות  החלל מנקודת מבט ביקורתית על ההישגים של אותה תקופה ותמונה לגבי כיווני חקר החלל בעתיד.

המשלחות והאורחים הרבים קיימו פגישות עבודה עם סוכנות החלל הישראלית, קהילת המדע ותעשיית החלל הישראלית.
הושגו מספר הסכמים והבנות שאנו תקווה כי יבשילו לשיתופי פעולה פוריים לקידום תעשיית החלל הישראלית והחקר המדעי של החלל בישראל.


 

גם השנה שיתפנו מאות תלמידים בכנס, הן כמאזינים והן כמציגי פרויקטים על מנת ליצור השראה לבני הנוער שלנו לעסוק במדע וטכנולוגיה.


 

הכנס זכה לכיסוי תקשורתי נרחב, אתם לעיין במאמרים ותוכניות הרדיו והטלביזיה הרבות שסיקרו את הכנס. בידיעון הבא נרחיב על הפעילויות השונות שהתרחשו במסגרת הכנס.

 

במסגרת הכנס ובשבוע הצמוד לו "קרן רמון" הובילה כנס בתחום "החלל והחינוך" וכן מפגשים רבים של בני נוער מרחבי הארץ עם האסטרונאוט ביל מק'ארתור ואשתו סינתיה העוסקת בנאס"א בתחום החינוך.

 

כנס הרפואה התעופתית בוצע בשיתוף פעולה עם יחידת הרפואה התעופתית של חיל האויר וכן עם רשות התעופה האזרחית. בכנס הרצו מרצים מהארץ מחו"ל והוצגו המחקרים שביצע מכון פישר במעבורת החלל ובתחנת החלל הבינלאומית.

 

 

בתחילת השנה אישר דירקטוריון המכון את תקציב המכון לשנת 2012 ואנו תקווה כי נוכל לקיים את פעילויות המכון במלואן השנה.


נושא מרכזי בו נרצה לעסוק השנה יהיה האתגרים והתפקידים החדשים העומדים בפני הזרוע האוירית של חיל האויר הישראלי נוכח השינויים הדרסטיים המתרחשים בעולם בכלל ובאזורינו בפרט, לנוכח השתנות פני האיומים והמערכות הצפויות מחד ואילוצי קיצוצי תקציב הביטחון מאידך. ברצוננו לבחון את "חזרתו של האיום הסימטרי" לאתגרי הזרוע האווירית על רקע השינויים האסטרטגיים המתחוללים באזורנו.

נושא זה יהווה את הנושא המרכזי בו נעסוק בכנס "הזרוע האוירית והביטחון הלאומי" השנתי אשר נקיים בתאריך 22 במאי 2012.

 

נשמח להערות ותגובות שלכם,


 

בברכת קריאה נעימה


 

אסף אגמון
ראש מכון פישר

 

 

 

 

"אתגרי חיל האוויר לאור השינויים במזרח התיכון"
בכנס שנערך לפני שנתיים ומחצה עסקנו באתגרי הכוח האווירי עם תום העשור הראשון של המאה העשרים ואחת. לפני שנה וחצי החלה תופעה חדשה במזרח התיכון, שכונתה בתחילתה "האביב הערבי" אך בהמשכה הסתבר שהמציאות מורכבת מכדי לתארה באמצעות מושג אחד. מציאות זו הביאה אותנו למסקנה שנכון לעסוק, שוב, באתגרי הכוח האווירי, הפעם אל מול השינויים האסטרטגיים והאופרטיביים המתרחשים סביבנו במהירות לעיתים בלתי נתפסת.

 
אחד הנושאים בו נעסוק יהיה אפשרות שובו של העימות הסימטרי אל מרכז הזירה והאתגרים שנובעים מעימות מעין זה. על רקע זה מעניין לקרוא את מאמרו של אריה אגוזי בגליון מספר 6 של המגזין ISRAEL DEFENSE, שכותרתו -  בכל יום נורה טיל של רפא"ל   במאמר זה מרואיין ראש חטיבת הטילים של רפא"ל, דוד שטמר, המתייחס לנושא קרבות האוויר ולצורך בהמשך פיתוח של טילי אוויר אוויר, היעד הוא פיתוח של טיל בעל טווח גדול יותר, יכולת יירוט בגובה נמוך ובכל מזג אוויר. 

 

 

 

 חברת STRATOLAUNCH החלה בהקמת תשתיות בנמל החלל במדבר מוהאבי

החברה מתכננת מערכת שיגור אווירי הכוללת גרסה מוטסת של המשגר "פאלקון 9" מתוצרת חברת ספייס איקס, ומטוס נשיאה עצום מימדים מתכנון ברט רוטאן. החברה החלה בהכשרת שטח לפעילותה במסגרת בסיס החלל המסחרי במדבר מוהאבי שבארה"ב.

 

בנוסף לשיגורי לוויינים, תאפשר המערכת שיגור בני אדם במסגרת מיזמי תיירות בחלל. המיזם הושק רשמית בדצמבר 2011, והוא יוזמה של המיליארדר האמריקאי פול אלן. שותפים למיזם מהנדס המטוסים והחלליות ברט רוטאן, חברת ספייס איקס וחברת דינטיקס.

אתר האינטרנט של המיזם: http://stratolaunchsystems.com/

 

 

הלוויין עמוס 5 החל לפעול בשירות לקוחותיו

הלוויין עמוס 5 ששוגר לחלל מבסיס החלל באיקונור שבקזחסטאן ב - 11 בדצמבר 2011, החל לשרת את לקוחותיו ב - 25 בינואר. הלוויין יוצר על ידי NPO PM הרוסית בעלות של כ-160 מיליון דולר. בהשוואה לשאר לווייני החברה הוא הגדול ביותר. הפעלתו המסחרית תרחיב את השירותים של חלל תקשורת ליבשת אפריקה עם קישור לאירופה ולמזרח התיכון.
חלל תקשורת, שמנוהלת על ידי דוד פולק, מפעילה כיום את לווייני "עמוס 2" ו"עמוס 3". החברה מספקת שירותי תקשורת ושידור ברחבי אירופה, המזרח התיכון והחוף המזרחי של ארה"ב. לחברה לוויינים נוספים הנמצאים בתהליכי בנייה או תכנון ביניהם "עמוס 4", שמתוכנן לספק שירותים ברוסיה ודרום אסיה, ו"עמוס 6" המתוכנן לספק שירותים באירופה ובמזרח התיכון בשנת 2014.

 

חוקרי הטכניון מתכננים לשגר לחלל מבנה של שלושה ננו-לוויינים

חוקרי הטכניון מתכננים לשגר לחלל מבנה של שלושה ננו-לוויינים במשקל עד שישה קילו כל אחד במסגרת פרויקט ייחודי בראשות פרופ' פיני גורפיל מהפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל ומכון אשר לחקר החלל בטכניון. הפרויקט ייחשף ב-30 בינואר 2012 במסגרת כינוס החלל הבין-לאומי ע"ש אילן רמון של משרד המדע והטכנולוגיה ומכון פישר ויוצג בפני נציגי סוכנויות חלל וחוקרי חלל מכל העולם.

 

"זו הפעם הראשונה בעולם שינסו לשגר שלושה לוויינים שיטוסו יחד במבנה מבוקר. עד כה לא התאפשר שיגור כזה בשל גודלם ומשקלם של הלוויינים והבעיות הנובעות משיגור לוויינים במבנה אחיד ובשהייתם זמן ממושך בחלל", אומר פרופ' גורפיל.

 

חוקרי הטכניון מקווים לשגר את שלושת הננו-לוויינים בשנת 2015. הלוויינים ינסו לקלוט אותות בתדרים נתונים מכדור הארץ ולחשב את מיקום מקור השידור. קליטת אותות מכדור הארץ לחלל בעזרת מספר ננו-לוויינים הטסים בטיסת מבנה הוא ניסוי חדשני, שלא בוצע עד כה. אם ניסוי זה יצליח, יהיה ניתן לפתח הטסת לוויינים במבנה שישמשו למגוון יישומים, כגון איתור וזיהוי אנשים במצוקה דרך מערכת הלוויינים.

 

מטרה נוספת של הניסוי היא להוכיח שניתן להחזיק מבנה מבוקר ואחיד של לוויינים במשך שנה במסלול של 600 ק"מ מעל פני הקרקע, דבר שלא נוסה עד כה. למטרה זו מתכננים החוקרים לראשונה להתקין על כל אחד מהלוויינים מערכת הנעה שתסייע לשמור את המבנה בחלל זמן ממושך.

 

הלוויינים בנויים על בסיס מבנה בסטנדרט CubeSat (תצורה המקובלת בעולם לתכנון ובניית לוויינים זעירים) שאת חלקיו ירכיבו החוקרים בעזרת הסטודנטים בפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון.

 


איראן הודיעה על כוונתה לשגר לוויין בראשית פברואר

סוכנות החלל האיראנית הודיעה כי בכוונתה לשגר לחלל את הלוויין "פג'ר" (שחר)  מתוצרתה, לרגל חגיגות המהפיכה האיסלאמית המצוינות מדי שנה בעשרת הימים הראשונים של חודש פברואר. הלוויין הוצג לראשונה בשנת 2011 והוא מוכן לשיגור מזה זמן רב. המשגר שאמור לשאת את הלוויין לחלל יתבסס על המשגר הנוכחי של איראן - סאפיר.

הלוויין תוכנן ונבנה באיראן והוא מתקדם יותר משני הלוויינים האיראנים הקודמים ששוגרו עד כה לחלל.

בסיס השיגורים לחלל של איראן ממוקם במחוז סמנאן.

 


נאס"א: שנת 2011 היא התשיעית בחומה בהיסטוריה

הטמפרטורה הממוצעת של פני כדור הארץ בשנת 2011 היתה התשיעית בחומה מאז 1880. כך עולה מנתונים שפרסמה סוכנות החלל האמריקנית נאס"א. הממצאים ממשיכים את המגמה לפיה תשע מתוך עשר השנים החמות ביותר ברשומות המטאורולוגיות המודרניות התרחשו מאז שנת 2000. הטמפרטורה הממוצעת של פני השטח בשנת 2011 היתה חמה ב-0.51 מעלות צלזיוס לקו הבסיס של אמצע המאה ה-20.

 

טמפרטורות גבוהות יותר נשמרות בשל הריכוז ההולך וגדל של גזי החממה באטמוספירה, במיוחד דו תחמוצת הפחמן. גזים אלה בולעים את הקרינה האינפרה אדומה הנפלטת מכדור הארץ ומשחררים את האנרגיה לאטמוספירה במקום לאפשר לה לברוח לחלל. ככל שהריכוז של גזי החממה גדל, כמות האנרגיה הנלכדת באמצעות הגזים הללו תוביל לעליה נוספת.

ריכוז דו תחמוצת הפחמן עמד על 285 חלקים למיליון ב-1880, כאשר החלו מדידות הטמפרטורה. בשנת 1960, הריכוז עלה ל-315 חלקים למיליון וכיום הוא הגיע כבר ל-390 חלקים למיליון וממשיך לעלות בקצב מהיר.

 

 

 

 

לידיעון בטיחות מורחב

 

תאונת אולטרלייט קטלנית במודיעין

סיימנו את שנת 2011 עם תאונת אולטרלייט עצובה ומיותרת. בתאונה נהרגו שני אנשים, הטייס ונוסע שהיה עימו, אלחנן שמואלי ושמשון רוזן ז"ל.

 

 

 

עפ"י דו"ח החקירה, המטוס הזדקר בזמן ביצוע פניית טיפוס בסיום יעף צילום ליד ביתו של טייס התאונה. דו"ח החקירה  מציין שהרקע לאירוע הטראגי, כמו גם למספר אירועי בטיחות חמורים נוספים בעבר, טמון באווירה וב- "אקלים הבטיחותי", המאפיין חלקים ממגזר האז"מ

חבל מאוד שכך נראים פני הדברים ואני מקווה כי הלקח ילמד ע"י שאר הטייסים העוסקים בתעופה האזרחית בישראל.

כתבה בנושא

 

לדוח החקירה

 

 שמשון רוזן ז"ל          אלחנן שמואלי ז"ל

 

  


סיכום בטיחות 2011 בעולם - השנה הטובה ביותר מעולם.

במהלך השנה ארעו 28 תאונות של מטוסים רב מנועיים המופעלים ע"י מובילים נקובים, 507 הרוגים מבין יושבי המטוסים ועוד 14 הרוגים על הקרקע כתוצאה מתאונות אלה. ממוצע העשור הקודם עומד על 30 תאונות ו 785 הרוגים, דהיינו, שנה טובה בהיבט המספרים   לפירוט התאונות

 

לא קרתה השנה אף תאונה של מטוסי נוסעים גדולים. רוב התאונות קרו במטוסים קטנים המבצעים טיסות מסחריות בקווים פנימיים וקצרים   למידע נוסף

 

עייפות טייסים

לאחר דחיות רבות הפיץ ה FAA  פרסום אשר מפרט את המרכיבים העיקריים של החוק החדש שנועד לאפשר יותר מנוחה לטייסי החברות המסחריות.   להרחבה

החוק החדש יכנס לתוקף בעוד כשנתיים, זמן שיאפשר לחברות לבצע את ההתאמות והשינויים הפנימיים.

 

דו"ח סופי תאונת Ethiopian Airlines B738 בבירות ינואר 2010

ראשות התעופה האזרחית הלבנונית פרסמה את הדו"ח הסופי לתאונה שפתחה את שנת 2010 בה התרסק מטוס 737-800 של חברת Ethiopian למימי הים התיכון לאחר המראה מבירות. הדו"ח מטיל את האחריות על הצוות שלא השכיל להטיס את המטוס כראוי, היה בלחץ, עייף, לאחר ארוחה כבדה ועוד, שאיבד שליטה על המטוס.  לדו"ח המלא 

 

 

 

אירועים מהעולם


סרטון המציג את היורוקופטר - ההליקופטר האירופי החדש

 

קליפ על מטוסי הדור החמישי  F22,  F35 

 

 

מטוס   C-130J מפגין ביצועים בפריס - כמעט אוירובטיקה
 

 

 

 

  באדיבות    Guri Palter at Airosafety.com

 

 מגבלות כלכליות בולמות פיתוח אירופי של מטוס שגא קולי חדש 

 

 בחודש יוני ארעה "כמעט תאונה" החמורה ביותר השנה בש"ת של ניו-יורק  JFK - כאשר מטוס של  EgyptAir הסיע לכיוון מסלול עליו נתח מטוס לופטהנזה ועצר מטרים ספורים לפני ההתנגשות 

 

מה שלמדנו על היווצרות העילוי לא מדויק - הסבר חדש לגבי מקור העילוי בכנף המטוס

 

ניסויי נחיתה אוטונומית של מל"ט  X-47  על נושאת מטוסים מעוררים ויכוח בשאלות אתיות של ביצוע משימות תקיפה אוטונומיות ללא אדם בחוג

 

 

 

 

 

שימוש רב באתר הספרייה הדיגיטאלית  להיסטוריה ומורשת חיל האויר

 

במהלך שנת 2011  מספר הכניסות ממוצע ביום  76

בכל שבוע הורדו מהאתר קרוב ל 1000 קבצים (ספרים או ביטאונים) כ 50-60 GB .

בקרוב יועלו לאתר סרטי מורשת של חיל האויר וספרים נוספים, מרביתם באנגלית.

 

ספרים חדשים :

התקבלו כ 30 ספרים (באנגלית) מפרופ' נפתלי קדמון. מרבית הספרים פורסמו בעשור האחרון ועוסקים בהיסטוריה של התעופה, ב RAF   ובמלחמת העולם השנייה, רשימה חלקית של ספרים:

 

The Story of Transatlantic Flight
Open Cokpit Over Africa
Aviation's Most Wanted
Flying People - Bringing you safe flying, every day
Keeping Watch  A WAAF in Bomber Command

The Sky's The Limit - Women Pioneers In Aviation
Whatever Were You Thinking of Captain?  A Handbook for Airline Passengers
Eyes Of The RAF - A History of Photo-Reconnaissance
Tails of the Forties

Clear Air Turbulence - A Life of Anne Burns
                West with the Night

על גב הספר קטע ממכתב של ארנסט המיגווי המשבח את הכותבת וממליץ בחום לקרוא את הספר
The Pilot in Command
From Dogfight to Diplomacy - A Spitfire Pilot's Log 1932-1958
An ERK (Airman of no rank) Goes to War

 

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד