ידיעון מספר 65 - מרץ 2013

אם אינך רואה את הידיעון בצורה תקינה הקש כאן

 


 

קוראים יקרים,


כנס החלל שהתקיים בסוף חודש ינואר בהשתתפות משלחות רבות מחו"ל עמד במרכז פעילות המכון בתקופה האחרונה. הכנס זכה לתגובות חיוביות מהמשתתפים ומהמבקרים וכוסה על ידי כל אמצעי התקשורת המובילים במדינה ובעולם.

אתם מוזמנים לקרוא את מכתבו של ראש נאסא צ'רלס בולדן שלקח חלק פעיל בכנס. 

 מי שלא השתתף בכנס מוזמן לצפות בהקלטות ההרצאות באתר מכון פישר


אנו בעיצומן של הכנות כנס בנושא תשתיות תעופה בישראל אשר יתקיים ב 18 באפריל 2013,

ויעסוק בשלושה נושאים: תשתיות לתעופה הכבדה בישראל, תשתיות לתעופה כללית (GA) וקלה בישראל ובשאלה האם הים מהווה אלטרנטיבה לתשתיות תעופה בישראל.

ניתן לעיין בתוכנית הכנס באתר המכון.

ההרשמה לכנס תחל ב 18.3 באתר המכון.

 

ב 22 במאי נקיים את הכנס התשיעי לבטחון לאומי שיוקדש ללקחים ותובנות ממלחמת יום כיפור. הנושאים העיקריים שידונו בכנס הם: השיח המדיני צבאי ומקומו של חיל האוויר בו, שיקולים בפתיחת מלחמה - מתקפת נגד, מתקפת נגד מקדימה, מכה מקדימה, על תופעת ההפתעה והתאוששות ממנה, ובניין הכוח בעידן של שינויים מהירים וחוסר ודאות

תוכנית ראשונית של הכנס פורסמה באתר המכון.

 

בברכת קריאה נעימה,


עורך הידיעון

עמוס כהן

 

 

 

 

כנס החלל הבינלאומי השנתי השמיני על שם אילן רמון נערך במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה, סוכנות החלל הישראלית ומשפחת רמון.

 

הכנס היה הגדול ביותר עד כה והוא עמד בסימן עשור לאבדן מעבורת החלל קולומביה. בכנס הייתה נוכחות שיא של ראשי סוכנויות חלל ובכירים בינהם ראש נאס"א, ראש סוכנות החלל האירופית, ראשי סוכנויות החלל של צרפת, איטליה, קנדה, רוסיה ועוד.

 

הנשיא היוצא ומנכ"ל הפדרציה הבינלאומית לאסטרונאוטיקה נטלו חלק פעיל בכנס, ובמסגרתו הגיש מכון פישר את בקשת ההצטרפות הרשמית לפדרציה - הארגון הגדול בעולם של סוכנויות חלל, תעשיות חלל ומכוני מחקר. הכנס אירח לראשונה את ראש משרד האו"ם לנושאי החלל החיצון, ובמהלך יום דיונים ממוקד לקהל מקצועי, נערכו דיונים מעמיקים בסוגיות של קיימות בחלל, מזעור רכיבים ומערכות חלל ומחשבות חדשות באשר לגישה לחלל באמצעות מערכות שיגור.

 

לראשונה בכנס, נערכה תערוכת חלל בינלאומית,ובה, נוסף על ביתני תעשיות החלל הישראליות, הציגו סוכנות החלל האמריקנית, סוכנות החלל האיטלקית , סוכנות החלל הצרפתית ואשכול של חברות חלל ותעשיות מובילות מדנמרק.

 

ביום השלישי של הכנס נערכו פעילויות מיוחדות לקהל הרחב, שכללו סיור מודרך בתערוכה, הרצאות מפי אסטרונאוטים ומדענים. הכנס זכה לחשיפה תקשורתית רחבה בארץ ובעולם, ולשבחים רבים מפי האורחים.

 

במהלך ימי הכנס נערכו עשרות פגישות בין סוכנות החלל הישראלית ותעשיות חלל לסוכנויות חלל זרות ולנציגים של תעשיות חלל מן העולם.

 

ניתן להאזין להקלטות של ההרצאות באתר מכון פישר

 

רכב המאדים קוריוסיטי ביצע חפירה עמוקה ראשונה בסלעי מאדים

הרובוט קוריוסיטי, שנחת על פני מאדים ב- 6.8.2012, ביצע קידוח ראשון לתוך סלע מסלעי מאדים. עד עתה, איסוף דגימות התבסס על גירוד שטחי של הקרקע או הפעלת לייזר, שצרב את פני השטח של הסלעים והעלה ענני אבק, שנותחו על ידי מכשיריו של הרובוט. קידוח עמוק יותר מאפשר הצצה אל נבכי הסלע, וניתוח של חומר מאדימי קדום, שלא נחשף להשפעות הסביבה - לרבות רוח, שחיקת חול, שלג וכיו"ב. הרובוט ממשיך לתפקד בהצלחה, חצי שנה לאחר הנחיתה. משך המשימה המתוכנן לו - שנתיים

 

לוויין תצפית חדש למחקר כדור הארץ שוגר בהצלחה על ידי נאס"א

הלוויין, מסדרת לווייני המחקר LANDSAT הוא לוויין חישה מרחוק שנועד לחקור היבטים סביבתיים שונים של כדור הארץ, לרבות תופעות מידבור, המסת קרחונים, וישמש גם ליישומים שונים של "חקלאות מדויקת". סדרת לווייני לאנדסאט של נאס"א החלה בפעילות בשנת 1972. הלוויין החדש שוגר ב - 11.2.13 מבסיס חיל האוויר האמריקאי ואנדנברג, באמצעות משגר לוויינים מדגם אטלס 5.

קישור לאתר תוכנית LANDSAT 

תמונה מהשיגור

 

 

 לידיעון בטיחות מורחב

 

כנס תשתיות תעופתיות בישראל
כנס תשתיות תעופתיות בישראל יערך במכון פישר ב 18 באפריל השנה. הכנס הנו המשך לכנס השנתי שנערך בנובמבר אולם מפאת ריבוי הנושאים לא הצלחנו לכלול בו את נושאי התשתיות.
ברקע הכנס פרויקט הרחבת נתב"ג, תוכניות לבניית שדה תמנע, החלטת הממשלה לסגירת שדה דב וצו בית המשפט להפסקת פעילות שדה הרצלייה.

הנושאים רבים וסבוכים והפתרונות שנויים במחלוקת, לכל הצעה כמעט יש גורם המתנגד לה. זו תהיה ההזדמנות הראשונה בה יתקיים דיון ציבורי בנושא והגורמים המעורבים יציגו את עמדתם באופן ישיר ולא דרך כתבות בעלי עניין.


אנחנו מצפים להשתתפות משרדי הממשלה השונים, תחבורה, פנים, סביבה וביטחון, הרשויות השונות, רת"א ורש"ת, חברות, אזרחים וארגונים שונים המעורבים בתעופה הישראלית.

הכנס יכלול שלושה מושבים:

 

מושב ראשון – תשתיות לתעופה הכבדה בישראל          
•  תוכניות פיתוח נתב"ג -   התשתית הקרקעית,  התשתית האווירית החדשה
•  שדה משלים/חילופי לנתב"ג, שדה תמנע
•  הבעיות הסביבתיות הקשורות לפיתוח נתב"ג

 

מושב שני – תשתיות לתעופה כללית (GA) וקלה בישראל
•  סטאטוס השדות הקטנים בישראל -שדה דב, הרצלייה, עין שמר ועוד
•  מצוקת משתמשי התעופה הכללית והקלה בישראל
•  המענה האפשרי
 
מושב שלישי – האם הים מהווה אלטרנטיבה לתשתיות תעופה בישראל
•  שדות תעופה על איים מלאכותיים בעולם
•  הפוטנציאל מול חופי ישראל
•  בעיות סביבתיות של איים מול חופי ישראל

 

תוכנית מפורטת של הכנס תעלה לאתר בקרוב

 

בטיחות בתעופה העולמית
לידיעון בטיחות מורחב

 

שנת 2012 שברה את השיאים הקודמים ונחשבת לשנה הבטוחה ביותר מאז 1945.
בחודשים הקרובים יתפרסמו הדוחות המלאים של IATA ו ICAO.

לכתבה בנושא הקש כאן
 
קרקוע מטוסי הדרימליינר 787
הקרקוע החל ב 16 בינואר בעקבות שני כשלונות מצברים שבאחד המקרים הוביל להתלקחות אש.  הנזקים הכספיים אדירים מעבר לנזק התדמיתי.  חברות המפעילות את מטוסי הדרימליינר דוחות פתיחת קווים וחלקן שוקלות ביטול הזמנות.

בואינג היו הראשונים לבחור סוללות ליטיום נטענות בעבור ה 787 על פני סוללות ניקל-קדמיום המקובלות במטוסים עד כה. חברת אייר-בס שמתכוונת להוציא לשוק ב 2014 את המטוס המקביל שלה ה A350 כבר הודיע שלא תשתמש במצברים מאותו סוג הידועים ברגישותם.

 

בואינג הודיעה שהיא מאמינה במצברים ודבקה בהחלטתה להשתמש בהם.
כזכור, במאי 2012 הוציאה IATA איסור הטסת סוללות ליטיום נטענות מעבר לגודל מסוים (עד גודל סוללת מחשב לפ-טופ) במטוסי נוסעים בשל רגישותם.
מעניין מה תהיה תוצאת החקירה והמסקנות להמשך.

ראה כתבה בנושא
 
רשימת אירועי בטיחות של הדרימליינר מאז צאתו לשוק

 

                                        מטוס הדרימליינר
קרקוע מטוסי ה F-35
כול מטוסי הקרב החדשים מקורקעים בעוד החקירה נמשכת לברור הנסיבות שגרמו לסדק בלהב בדרגה השלישית של מדחס לחץ נמוך במנוע אחד המטוסים.
הסדק התגלה ב 19 בפברואר בבסיס אדוארדס בקליפורניה.  סדק כזה יכול להוביל לשבר של אחד הלהבים ומשמעותו אובדן מנוע.  במטוס חד מנועי זה נגמר כמעט בוודאות באובדן המטוס.
בעבר כבר התגלו סדקים בלהבי הדרגה השלישית של מדחס הלחץ הנמוך אך הם שוייכו לבעיות שקיימות בדגם B הממריא ונוחת אנכית.  הפעם הופיעו הבעיות בדגם הרגיל A של המטוס.
יצרן המנוע פראט-אנד-וויטני חוקר את התקלה יחד עם יצרן המטוס לוקהיד-מארטין.
 
כתבה בנושא


 

התרסקות Scat Airlines Canadair CRJ-200
ב 29 בינואר התרסק המטוס בעת ביצוע גישה בראות מוגבלת לשדה אלמאטי בקזחסטן.
כל 16 הנוסעים,וחמשת אנשי הצוות נספו בתאונה.
המטוס ביצע גישה בראות נמוכה מהמותרת לביצוע, הצוות והחליט ללכת סביב בשלב הגישה הסופית.
מסיבות לא ברורות המטוס פגע בקרקע כ 1400 מטר לפני המסלול.
כשבוע לאחר התאונה נמצאו הקופסאות השחורות.
במטוס היה מספיק דלק להליכה סביב לאחד משני שדות המשנה שנקבעו לטיסה.  החקירה תגלה מה כשל בתהליך ההליכה סביב.

מקום התאונה

                                       
כתבה בנושא  


  

 

פשיטות אוויריות – כוח אווירי במיטבו

חוסר היציבות המתמשך בסוריה מעמיד בפני ישראל אתגר מורכב. ממד אחד של המורכבות קשור לשאלה כיצד תיראה סוריה לאחר היעלמותו של הנשיא הסורי. למרות שבשאר אל - אסאד מצליח לשרוד הרבה מעבר למה שמומחים רבים העריכו, יש להניח שמתישהו הוא יעזוב את האזור בין אם מרצון ובין אם מכפיה. בהקשר רחב זה אין מקום להתערבות ישראלית כלשהי מכיוון שלא ניתן לוודא שהתערבות מסוימת תביא לתוצאה רצויה כזאת או אחרת.

 

הממד האחר קשור לעתידם של שלושה סוגי מערכי נשק; מערך ההגנה האווירית המתקדם ובעיקר טילי ה 17 SA מערך הטילים ארוכי הטווח ומערך הנשק הבלתי קונבנציונלי, כימי וביולוגי. כל עוד מערכים אלה היו בידיו ובשליטתו של הנשיא הסורי, ניתן היה להכיל זאת בידיעה מפוכחת שבהחלט ייתכן מצב בו ניאלץ להתמודד אתם ביום מן הימים. לעומת זאת, קשה להכיל מצב בו סוריה הופכת לאזור בלתי נשלט ומערכים אלה נופלים לידיים של יריבים חסרי זהות וכתובת ברורה. קשה עוד יותר לקבל מצב בו במסגרת קרב ההישרדות מעביר הנשיא הסורי מרכיבים מתוך מערכים אלה לבן בריתו, ארגון החזבאללה בלבנון.

 

על פי מקורות זרים תקף חיל האוויר הישראלי בשחר יום רביעי, 30.1.2013, מתקן צבאי בג'מריה, צפונית מערבית לדמשק וכן שיירת אמל"ח שעשתה דרכה ללבנון. ישראל לא נטלה אחריות ברורה לתקיפה אם כי בשלב מאוחר יותר היו גורמי בטחון בכירים שרמזו שאכן ידה של ישראל היתה בתקיפה. בכל מקרה ברור שמטרות אלה נתקפו והושמדו על ידי כוח אווירי.

 

הכוח שפעל בסוריה ביצע פשיטה ממוקדת, מדויקת ומתוחכמת, בהשאירו חתימה מזערית בלבד, המאפשרת את שמירת העמימות לגבי זהות המבצע, הנחוצה כל כך בשלב זה. יכולת איסוף המודיעין המדויק היא המאפשר הבסיסי, אליה חוברות טכנולוגיות מתקדמות וכמובן ומעל לכל, יכולות מבצעיות גבוהות. השילוב בין איכויות אלה מביא לכך שהכוח האווירי הוא הכוח שיופעל, בעדיפות גבוהה, במתארים מעין אלה.

 


 ספרים חדשים:

רן פקר, יומן מבצעים- נמכר בחנויות סטימצקי, צומת ספרים, קדמון ותמיר. ניתן להזמין ישירות מדרורה בטל.  09-9718175 ולקבל הנחה של 10 אחוזים.

 

רן פקר,  Eagle In the Sky תרגום הספר נץ במרומים לאנגלית 

 

ביעף - תעופה וחלל - מהדורה אלקטרונית

כתב העת כולל בין היתר כתבה על "אוירון - חברה ארץ-ישראלית לתעופה, חלק ב' 1939-1941"

  

 Strategic Studies Quarterly - Spring 2013, Vol. 7, No. 1

Feature Article
Between Integration and Coexistence: US-Chinese
Strategies of International Order

 


 

חדש בספרייה הדיגיטאלית:

 

ספרי זיכרון לנופלים
התחלנו להעלות חוברות זכרון, סרטים וקישורים לאתרי אינטרנט שהוקמו לזכר נופלי חיל האויר, ניתן לצפות בחומרים באתר הספרייה הדיגיטאלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר חומרים חדשים שעוברים סריקה מועלים באופן שוטף.

 

ספרים חדשים שהועלו לאתר הספרייה הדיגיטאלית:

 

נתיב הנשר בשמיים - טייסי הפלמ"ח מספרים ,  פנינה ירוחמי


דרך נשר בשמים - 42 שנות טיסה , שמואליק בבלי

 

תקלה בשחקים, ברוך אקסלרוד


היום הקצר ביותר - סיפור הניצחון המופלא של חיל האויר הישראלי, אריה אבנרי

המהלומה - חיל האויר במלחמת שלום הגליל, אריה אבנרי

 

פינת ההומור והנוסטלגיה

 

The Birth of the Israeli Air Force


 מה אפשר לעשות עם גרוטאות של מטוסים - פעלולי רכיבה על אופנוע

 

 A lot of life's problems can be explained by the applications of the common  Sense from these  recently declassified Military Secrets

  

בסיוע גורי פלטר Airosafety.com

 

בחודשים הקרובים ייכנס לשימוש מבצעי בצה“ל דגם חדש של כטב"ם ”רוכב שמים“, המיועד לגדודים בשטח

 

 

חיל האויר האמריקאי קרקע את מטוסי ה F-35 בגלל סדק בטורבינה

 

בית המשפט העליון האירופי בלוכסמבורג חייב את כל חברות התעופה לדאוג לנוסעים מתעכבים שלא באשמתם - גם חברות תפעול זולות וחברות צ'ארטר.


 

 חסרה מדיניות מחמירה ביחס לאחזקת מטוסים שממעטים לטוס

 

ארה"ב מציגה מזל"ט בגודל זבוב עם יכולות מבצעיות

 

חוקרים מצאו כי שילוב המידע שמתקבל מכלי טייס לא מאויש ומכלי רכב לא מאויש במסך וידיאו אחד מסייע לכוח לוחם להתמצא בשטח


מטוסי הרקולס C-130J אמריקאים  הגיעו לאימון מיוחד עם מטוסי ה"קרנף".

 

כטבמים לכוחות מיוחדים

מערכת כטב"מ חדישה למשימות ימיות


בלובירד פיתחה מזל"ט חדש

 

מחקר על חיל האויר הסיני

 

רעש בתדר נמוך מבריח ציפורים


בשנת 2050 - טיסה מאירופה לאוסטרליה ב 90 דקות

 

 

בקרו ב FaceBook  של מכון פישר   

 

 

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד